54469

21 معدن در غرب مازندران غیر فعال است

دنیای معدن -رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر، گفت: از مجموع 35 معدن موجود در حوزه منابع طبیعی غرب مازندران، 21 معدن غیر فعال و 10 معدن فعال و سه معدن احیا شده و یک معدن متروکه است.

به گزارش دنیای معدن، غلامحسن اشرفی نیا با اشاره به اینکه مجموع مساحت معادن فعال درغرب مازندران 28 هکتار است، افزود: وسعت معادن غیر فعال چهار هزار و 56 هکتار و معادن احیا شده 12 هکتار و مساحت تنها معدن متروکه نیز یک هکتار است.
وی درباره علت زیاد بودن معادن غیر فعال، اظهار داشت: ناتوانی صاحبان معادن در تجهیز کارگاه و وجود معارضان محلی و خرید و فروش مجوزهای بهره برداری از مهم ترین عوامل این امر است.
اشرفی نیا بیان کرد: کمبود امکانات و زیرساخت های لازم در بهره برداری معادن، همچون آب و برق و وجود قوانین و مقررات موازی و ناهماهنگی دستگاه های اجرایی و همچنین وجود مناطق حفاظت شده زیست محیطی از جمله البرز مرکزی از دیگر دلایل شایان ذکر است.
به گفته وی، در مجموع 9 نوع کانی از معادن غرب مازندران برداشت می شود که شامل دو معدن سیلیس، 14 معدن شن و ماسه، یک معدن خاک نسوز، 10 معدن سنگ لاشه، دو معدن گچ، یک معدن گرانیت و سنگ چینی، دو معدن سنگ سفید (مرمریت)، یک معدن سنگ سیاه، دو معدن زغال سنگ است.
رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران _ نوشهر تاکید کرد: اداره کل منابع طبیعی برای جلوگیری از تخریب جنگل ها و عرصه های طبیعی، بر عملکرد معادن نظارت می کند تا از مقررات مربوط تخلف نکنند.
اشرفی نیا گفت: فعالیت معادن به طور طبیعی منجر به تخریب بخشی از طبیعت می شود که اجتناب ناپذیر است زیرا مواد خام مورد نیاز صنایع کشور و نیاز مردم به مصالح ساختمانی باید تامین شود ولی باید این کار به نحوی انجام شود که تخریب عرصه های طبیعی از حد متعارف تجاوز نکند.
به گفته این مسؤول منابع طبیعی غرب مازندران، صاحبان 10 معدن از معادن غرب مازندران مرتکب تخلفاتی شدند که اقدامات قانونی لازم در مورد آنان اعمال شد.
وی اظهار داشت: افزایش مساحت معادن از محدوده مورد موافقت و رهاسازی پساب گل آلود معادن به رودخانه ها و در نتیجه تخریب بوم سازگان رود از مهم ترین تخلفات صورت گرفته است.
به گزارش ایسنا، رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران _ نوشهر گفت: نظارت ناکافی برخی دستگاه های مسؤول بر فعالیت معادن و طولانی بودن رسیدگی به پرونده تخلفات، از مشکلات موجود است.
حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران _ نوشهر با 313 هزار هکتار جنگل و 197 هزار هکتار مرتع از رامسر تا رُویان را پوشش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید