54115

تازه‌ترین قیمت مس در بورس کالا

دنیای معدن -سحر نمایشی: بازار پر نوسان مس که این روزها تغییرات آن بیشتر مربوط به نوسان‌های بورس فلزات لندن است، روز گذشته را با روند منفی قیمت‌ها به پایان برد.

البته این شرایط بر معاملات بورس کالا نیز حاکم بود؛ چرا که روز یکشنبه عرضه‌های مس در تالار صنعتی با روند نزولی همراه شد و کاهش بیش از 200 تومانی را در هر کیلو نسبت به معامله قبلی تجربه کرد. درست است که تغییر قیمت مس بیشتر با روند بازارهای جهانی در حال تغییر است، اما کاهش میانگین قیمت هفتگی این ارز نیز تاثیر زیادی بر روند منفی این معاملات داشته است، به‌طوری که میانگین هفتگی نرخ ارز آزاد با لحاظ 3درصد تخفیف شرکت ملی مس در ابتدای هفته به 3 هزار و 155 تومان و در پایان هفته به 3 هزار و 137 تومان رسیده است.
از طرفی حجم عرضه‌ها و میزان تقاضای محصولات مسی در این تالار معاملاتی نسبت به هفته گذشته تغییری نکرد. در واقع با توجه به انتشار شایعاتی مربوط به کاهش موجودی انبار مس در بازارهای داخلی انتظار می‌رفت بورس کالا شاهد عرضه‌های کمتری از این محصول نسبت به هفته‌های گذشته باشد، اما نه تنها عرضه‌های بورس کالا در این روز کاهش نیافت، بلکه بازار آزاد نیز شاهد افزایش عرضه فلز سرخ در شرایطی بود که حجم تقاضا کم گزارش شده بود. به گفته یکی از کارشناسان حوزه فلزات پایه، عمده‌ترین دلیل کاهش خرید معامله‌گران، انتظار برای کاهش پارامترهای تاثیر گذار در هفته آتی است؛ چرا که آنها معتقدند بازار جهانی این فلز با توجه به پیش‌بینی آگاهان اقتصادی در هفته آینده رشد جدیدی را تجربه نخواهد کرد و اگر میانگین نرخ مس در (LME) طی هفته جاری ثابت بماند، احتمال اینکه بازار فلزات پایه شاهد ثبات نرخ فلز سرخ در هفته آتی باشد زیاد است.همچنین از آنجا که قیمت نفت روند نزولی در پیش‌گرفته و پیش‌بینی‌ها نیز برای این طلای سیاه احتمالا کاهشی است در نتیجه درخصوص قیمت تمام‌شده مس با محوریت هزینه تولید می‌توان قیمت نفت خام را مهم‌ترین فاکتور در نوسان قیمت سوخت، هزینه الکتریسیته و قیمت اسید دانست. با توجه به کاهش شدید قیمت‌ها در بازارهای جهانی و همچنین دورنمای ادامه نوسان در قیمت‌های پایین فعلی می‌توان این شرایط را فاکتوری برای ادامه قیمت‌های فعلی مس دانست یا از آن به‌عنوان یک اهرم برای کاهش سرعت افزایش قیمت‌ها در بازارهای جهانی نام برد.
به این ترتیب روز گذشته 4 آبان ماه، بورس کالای ایران شاهد معامله بیش از 191 هزار تن انواع کالا بود که در این میان چهار هزار تن مس کاتد شرکت ملی صنایع مس ایران راهی تالار معاملاتی شد. این شرکت همچنین 3500 تن مس مفتول را در این روز عرضه کرد. از دیگر محصولات عرضه‌شده شرکت ملی صنایع مس ایران در این روز می‌توان به 20 هزار تن انواع مس کم عیار، 100 تن سولفور مولیبدن و 12 تن کنسانتره فلزات گرانبها اشاره کرد. علاوه بر این، 270 تن مس مفتول شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان در این تالار معاملاتی روی تابلوی معاملاتی رفت. بر این اساس، مس کاتد شرکت ملی مس با قیمت 21 هزار و 10 تومان در هر کیلو به فروش رسید که نسبت به هفته گذشته کاهش 207 تومانی را تجربه کرده است. کل عرضه برای این محصول 4 هزار تن بوده درحالی‌که میزان تقاضا 660 تن بوده است. همچنین مفتول مس شرکت ملی مس نیز با قیمت 21 هزار و 701 تومان عرضه شد که نسبت به آخرین معامله، افت 211 تومانی را در هر کیلو به ثبت رساند. کل عرضه برای این محصول 3 هزار تن بوده است، درحالی‌که تقاضاکنندگان خواستار یک هزار و 180 تن از این محصول بوده‌اند. مفتول مس شرکت دنیای مس کاشان نیز در این روز با قیمت پایه 21 هزار و 756 تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه در هفته گذشته، کاهش 211 تومانی در هر کیلو را تجربه کرد. کل عرضه برای این محصول 270 تن بود که با میزان تقاضا برابری می‌کرد.


دیدگاهتان را بنویسید