54012

صادرات مس به 2 میلیارد دلار می‌رسد

دنیای معدن - مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: با توجه به برآوردهای انجام شده تا چند سال آینده ایران می تواند دو میلیارد دلار صادرات در صنعت مس داشته باشد.

به گزارش دنیای معدن، احمد مرادعلیزاده در نشست خبری امروز - یکشنبه - اظهار کرد: طبق برآوردهای انجام شده اگر روند صنعتی به همین منوال پیش رود تا 10 سال آینده میزان مصرف مس در کشور به 180 تا 200 هزار تن می رسد.

وی ادامه داد: به همین نسبت تا سال 1398 می‌توانیم میزان تولید را به 400 هزار تن افزایش دهیم و با مازاد 200 هزار تنی به صادرات بپردازیم.

چین بزرگترین مصرف‌کننده مس جهان

مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به آخرین آمار سال 2013 از وضعیت صنعت مس در جهان گفت: تولید مس جهانی در سال 2013 میلادی 21 میلیون تن بوده است که از این مقدار 17.5 میلیون تن از محل معادن کشورهای مختلف است.

وی ادامه داد: چهار میلیون تن مس از محل تبدیل مس ضایعاتی تولید می‌شود و بیشترین تولید در کشور شیلی با میزان 6.5 میلیون تن است.

مرادعلیزاده بیشترین میزان مصرف را مختص کشور چین عنوان و اظهار کرد: این کشور با مصرف 8.5 میلیون تن بالاترین مصرف‌کننده این صنعت قرار گرفته است.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران ادامه داد: مابقی کشورها میزان مصرف کمتر از 170 هزار تن دارند که اغلب کشورهای جهان سومی را شامل می‌شود.

مصرف مس، نبض اقتصاد جهانی است

وی از مصرف مس به عنوان نبض اقتصاد جهانی یاد کرد و افزود: از آنجاکه مس تاثیر مستقیمی در توسعه زیرساخت‌ها دارد، تاثیر زیادی در میزان توسعه اقتصادی کشور دارد.

مرادعلیزاده با بیان این‌که متوسط دنیا در میزان مصرف مس سه کیلوگرم به ازای هر نفر است، گفت: در ایران به ازای هر نفر 1.4 کیلوگرم مس مصرف می شود. به طور کلی می توان گفت ایران 120 هزار تن در سال به صورت مستقیم مصرف مس دارد.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران با اشاره به میزان تولید مس در ایران گفت: در حال حاضر براساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته در سال 1393 بالای 17 درصد از برنامه در هفت ماه امسال تولید کرده‌ایم.

وی ادامه داد: 223 هزار مس محتوا از معادن و 193 هزار تن از محل ذوب و پالایش تولید شده است.

افزایش تولید مس در ایران

مرادعلیزاده با بیان این‌که در بخش کاتد هفت درصد مس محتوا از معادن 18 درصد رشد داشته ایم، گفت: نسبت به سال گذشته افزایش تولید داشته ایم و تا پایان سال اگر براساس همین میزان پیش برویم رشد چشمگیری را تجربه خواهیم کرد.

وی ادامه داد: با هدف متعادل کردن شرایط تولید با میزان ذخایر و اکتشافات و شرایط اقتصادی، بازنگری و برنامه ریزی را در این زمینه داشته‌ایم. به طوری که در این برنامه ریزی با توجه به پتانسیل‌های معدنی و توانایی مالی شرکت زیرساخت‌های اساسی مانند آب، جاده و مخابرات در نظر گرفته شده است.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان این‌که در بحث مس مساله آب بسیار مطرح است، گفت: تاکنون توجه ویژه ای دراین زمینه داشته باشیم.

وی با بیان این‌که 17 پروژه اصلی که منبع درآمد قوی هستند و نیازهای اصلی کشور را برطرف می کنند به منظور رسیدن به اهداف اولیه و تولید 400 هزار تنی برنامه ریزی شده است که اگر امکان جدید پتانسیل‌های معدنی نیز در این مدت اتفاق بیفتد در برنامه توسعه گنجانده می شود.

مرادعلیزاده در خصوص طرح‌های جلوگیری از آلاینده‌های زیست محیطی گفت: به منظور ایجاد صرفه جویی و جلوگیری از آلودگی‌های زیست محیطی اقداماتی انجام شده است.

راه‌اندازی 2 کارخانه مس

وی با اشاره به مهمترین بخش توسعه اظهار کرد: طرح توسعه فاز دوم تولید کنسانتره شرکت مس آذربایجان و طرح فاز دوم کنسانتره در سرچشمه با ظرفیت هر کدام 150 هزار تن کنسانتره که منجر به تولید 300 هزار تن کنسانتره می‌شود در حال راه اندازی است.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران ادامه داد: این دو کارخانه در آذر ماه راه اندازی می شوند و طی برنامه ریزی های انجام شده طی سه سال آینده به ظرفیت اسمی 100درصد می رسند.

وی گفت: با اجرا و راه اندازی این دو پروژه میزان تولید مس محتوا 70 هزار تن خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید