53929

رونق موقتی فلزات رنگی

دنیای معدن - سحر نمایشی: بازار فلزات پایه با شروع ایام محرم و گذراندن یک دوره طولانی مدت رکودی، روز گذشته را بر‌خلاف آنچه انتظار می‌رفت شاهد رونق معاملات و افزایش تقاضای محصولات بود، این در شرایطی است قیمت‌ها به جز بهای نیکل روند نزولی در پیش گرفتند.

به این ترتیب دیروز بازار فلزات رنگی با سه موقعیت متفاوت رو‌به‌رو بود، به‌طوری که نیکل نسبت به پنج‌شنبه گذشته با افزایش 500 تومانی مواجه شده بود، اما فلزاتی همچون سرب و قلع در این روز کاهشی شدند، از طرفی نیز سایر فلزات با روند ثابت معاملات همراه شدند. فعالان آگاه این تفاوت روند در بازار فلزات پایه را نوسان قیمت فلزات در بورس لندن و نرخ ارز دانسته و معتقدند که واکنش بازار بر اساس این افت و خیزها نبوده، چرا که مبادلات به‌طور موقت از رکود خارج‌شده و امید به بهبود در آن قطعی نیست. از طرفی فعالان اقتصادی در بازارهای جهانی به دنبال آن هستند که قیمت نیکل را در محدوده قیمتی مشخص نگه دارند، اما عوامل داخلی همچنان سبب افت و خیزهای غیر‌منطقی این فلز می‌شود.
همچنین با توجه به گفته‌های کارشناسان تنها سرازیر شدن نقدینگی به سوی بازار فلزات پایه واکنش مثبت بازار را به دنبال خواهد داشت بر این اساس هر چه تقاضا در بازار این محصولات افزایش یابد احتمال رونق معاملات نیز بیشتر می‌شود. البته نا گفته نماند که تنها بازار آزاد نیست که با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کند بلکه بورس کالا نیز به شدت با کمبود تقاضای معامله‌گران مواجه است که این موضوع موجب مبهم ساختن روند معاملات در بورس کالا و کند شدن حرکت بازار داخلی شده است.
از سوی دیگر به نظر می‌رسد عامل نگران‌کننده درباره نوسان قیمت فلزات پایه در بازارهای جهانی، میزان حجم موجودی کالا در انبارهای بورس لندن باشد، چرا‌که با توجه به آمارهای منتشرشده موجودی انبارها نسبت به سال گذشته کاهش بیشتری را تجربه کرده است.
تداوم بحران‌های مالی اروپا، عدم بروز نشانه‌های جدید مبنی بر رفع نگرانی‌های مالی در اقتصادهای بزرگ جهان و نیز شکل‌گیری نوسان مثبت و منفی اقتصاد آمریکا تحت تاثیر اخبار مختلف، همگی از جمله عواملی هستند که بر ثبات پیش‌بینی‌های قبلی از وضعیت تولید و فروش و نیز قیمت فلزات پایه اثرگذار واقع شده‌اند.
البته این در حالی است که موجودی انبارهای داخلی نیز برای برخی فلزات که تولید داخلی ندارند؛ به خصوص نیکل رو به کاهش است و همین موضوع سبب افزایش غیر‌منطقی قیمت این فلزات شده است. البته به گفته برخی فعالان بازار خبر کاهش موجودی انبارهای نیکل شایعه است؛ چرا که به نظر می‌رسد این خبر تنها به دلیل افزایش غیر‌منطقی قیمت‌ها منتشر شده است.
به این ترتیب برخی از فعالان بازار معتقدند اگر نظارت کافی برعرضه و فروش این فلزات باشد، قیمت‌ها هر چه سریع‌تر شکل واقعی به خود خواهند گرفت. درهمین زمینه بررسی بازار فلزات پایه نشان‌دهنده آن است که قیمت کالاهای داخلی و خارجی در همین چند ماه گذشته نوسان‌های زیادی را تجربه کرده‌اند، پس بهتر است برای جلوگیری از سود ناشی از افت‌و‌خیز قیمت‌ها به وسیله واسطه‌گرها، مسوولان با نظارت بیشتر، کنترل بازار را به دست بگیرند.
بر این اساس بسیاری از تحلیلگران بازار فلزات پایه امیدوارند که با شروع ماه جاری قیمت‌ها چه در بازار ارز و چه در بازار فلزات جهانی روند معقولی را طی کنند و به کاهش و ثبات برسند.


دیدگاهتان را بنویسید