53840

چرخ توسعه معادن گرفتار در دست انداز تحریم هاست

دنیای معدن - رئیس انجمن صنفی کارفرمایان و معدنکاران سنگ تزئینی استان مرکزی گفت: در حال حاضر تحریم ها از جمله مسائلی هستند که موجبات کند شدن روند رشد و توسعه معادن را فراهم کرده اند.

عزیز میرزاییان - منطقه مرکزی، در خصوص کاهش ضایعات سنگ در معادن اظهار کرد: با استخراج مکانیزه از معادن سنگ، ضایعات به 10 درصد رسیده که این 10 درصد نیز طبیعی است.

وی ضمن تأکید بر اینکه از ضایعات باید ایجاد ارزش افزوده کرد، گفت: علاوه بر ایجاد ارزش افزوده باید در راستای مقابله با مشکلات زیست محیطی در این حوزه نیز مطالعه و سرمایه گذاری کرد و تحقق این امر نیازمند حمایت و مشوق های دولت و مسئولین است.

میرزاییان با بیان اینکه از نظر فرآوری سنگ دچار مشکل هستیم، عنوان کرد: با مطالعه و با استفاده از نقطه نظرات کارشناسان خبره و دانشگاهی و تشکل ها و با حمایت سازمان صنعت و معدن می توان به بهترین شکل در فرآوری سنگ وارد شد.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایان و معدنکاران سنگ تزئینی استان مرکزی گفت: در ابتدا باید فاصله ای که میان سرمایه گذاران ایجاد شده را برداشته و آنان را از نظر فکری به هم نزدیک کرد، آنگاه می توان در جهت افزایش بهره وری نیز گام برداشت.

وی با بیان اینکه رشد و توسعه معدن، مستلزم رشد و توسعه کارخانجات سنگبری است، افزود: بر این اساس هر چه کارخانجات سنگبری رشد پیدا کنند و با تکنولوژی روز آشنا شوند معدن هم رشد و توسعه خواهد یافت.

میرزاییان توضیح داد: در اوایل دهه 70 که وزارت معادن و فلزات ادغام نشده بود و سیاست کلان در این بخش با یک وزیر هدایت می شد اقدامات مثبتی در زمینه واردات ماشین آلات معدنی انجام شد، اما در حال حاضر بروز تحریم ها از جمله مسائلی است که موجب کند شدن روند رشد و توسعه معادن شده است.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایان و معدنکاران سنگ تزئینی استان مرکزی عنوان کرد: دولت با هدفمند کردن یارانه ها به دنبال کاهش سوخت یا مدیریت صحیح سوخت بود اما، اینکار با واردات ماشین آلات دارای تکنولوژی روز نیز قابل تحقق است.

وی با بیان اینکه سنگ تراورتن ایران در منطقه نیم ور شهره جهانی دارد، افزود: این منطقه بازار سنگ است و تمام نقاط ایران و کارخانجات سنگبری ایران به سنگ تراورتن این منطقه احتیاج دارند.

میرزاییان خاطرنشان کرد: تفکر حاکم بر این منطقه آنست که از توانمندی ها و قابلیت های تمامی متخصصین و به ویژه دانشگاه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی، سازمان نظام مهندسی و مرکز تحقیقات استفاده شده و با یک تعامل خاص در جهت رشد و توسعه صنعت سنگ بیفزاییم.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید