53494

بیش از ۷۰ درصد معادن در کشور بهره برداری می شوند

دنیای معدن - مدیر کل امور اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: حدود ۵۰ درصد از معادن سنگ آهن در کشور غیر فعال هستند که بیش از ۷۰ درصد معادن بهره برداری می شوند.

به گزارش دنیای معدن، اسدالله کشاورز ظهر امروز در هشتمین همایش ملی تخصصی زمین شناسی در دانشگاه پیام نور اراک با اشاره به اینکه برخی از عناصر به صورت خام از کشور خارج می شوند اظهار کرد: باید در این راستا تدابیر لازم اتخاذ شود و در راستای این مهم که بیش از 16 عنصر معدنی بدون هیچ گونه فرآوری به صورت خام از کشور خارج می شود اقدامات لازم انجام شود.

وی افزود: در کشور تاکنون در راستای بهره برداری از معادن برای 8 هزارمعدن اکتشاف پروانه صادر شده نیز 5 هزار و 500 معدن فعال در کشور وجود دارد که حدود 60 تا 70 درصد از این معادن در حال بهره برداری است.

مدیرکل امور اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در اکتشافات زمین شناسان می توانند نقش بسیار تاثیر گذاری داشته باشند که این مهم نخستین حلقه اکتشاف و توسعه معادن و نیز دست یابی به توسعه اقتصادی است.

کشاورز با اشاره به اینکه زمین شناسی اطلاعات با ارزشی را درباره نحوه تشکیل و تکوین زمین ارائه می دهد گفت: زمین شناسی در موارد ذکر شده و نیز تشکیل حوضه های رسوبی و رشته کوه ها، ، عوامل موثر در ایجاد تغییر چهره زمین و نحوه تشکیل منابع انرژی و ذخایر معدنی اطلاعات جامع را در اختیار کارشناسان قرار می دهد.

وی افزود: در حال حاضر زمین شناسی روند رو به رشد و توسعه را پشت سر می گذارد که فناوی با کمک نرم افزار در این راستا به کمک علم زمین شناسی آمده و مورد استفاده قرار گرفته است.

مدیرکل امور اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: مقالاتی که در این راستا ارائه شده باید مورد استفاده قرار گیرد و بتوان از آن در گسترش چرخه اقتصاد و تولید در توسعه کشوراستفاده کرد.

کشاورز با اشاره به اینکه باید دیدگاه افراد را نسبت به معدن تغییر داد گفت: در کشور به ویژه در برخی از استان ها معادنی با قابلیت گردشگری وجود دارد که باید با عنوان طرح گردشگری معدنی به معرفی این فضاها معرفی پرداخته شود تا دید مردم نیز نسبت به این مهم تغییرکند.

وی افزود: مطالعات زمین شناسی نقش بسیار ارزنده و مهمی در انجام پروژه های عمرانی، صنعتی و تحقیقاتی هر شهر و کشوری ایفا می کند که مسئولان باید به این مهم توجه کنند.

مدیرکل امور اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: ایجاد محیطی مناسب جهت ارتباط و تبادل نظر بین پژوهشگران عرصه زمین شناسی و معدن در استان مرکزی از اهداف برگزاری این همایش بوده که باید به این مهم توجه شود.

کشاورز با اشاره به اهداف برگزاری این همایش گفت: آگاهی و بررسی آخرین یافته های زمین شناسی و معدن، ارتباط هرچه بیشتر و نزدیک تر بین مراکز دانشگاهی، صنعتی و پژوهشی، استفاده از قابلیت های زمین شناسی و معدنی در توسعه استان و همچنین ایجاد بستر مناسب برای تحقیقات مورد نیاز در بخش زمین شناسی و اکتشاف معادن دراین همایش مورد توجه بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید