53399

صنایع تبدیلی، نیاز معادن سنگ آهن یزد

دنیای معدن -توسعه صنایع فرآوری و تکمیلی در کنار معادن سنگ آهن نیاز اصلی بخش صنعت و معدن استان یزد است که با اجرای آن علاوه بر کاهش هزینه ها، بسیاری از افراد جویای کار هم دراین بخش مشغول خواهند شد .

بیش از یک سوم ذخایر سنگ آهن کشور در یزد قرار دارد اما سنگ آهن استخراج شده از معادن استان با صرف هزینه های سرسام آور حمل و نقل برای فرآوری به خارج از این استان فرستاده می شود.
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد می گوید: پارسال بیش از 30 میلیون تن سنگ آهن از معادن استان یزد استخراج و بدون صنایع تبدیلی به خارج از استان صادر شد.
آقای ظهیری با اشاره به اینکه میزان استخراج سنگ آهن کشور دراین مدت 60 میلیون تن بود، می افزاید: استان یزد با افزایش 56 درصدی تولیداتسنگ معدن، رتبه نخست استخراج سنگ آهن را در کشور به خود اختصاص داده است .
وی اضافه می کند: چادرملو، سه چاهون، چغارت میشدوان و چاه گز، مهمترین معادن استان یزد است.
آقای ظهیری می گوید: از مجموع معادن استان 23 معدن سنگ آهن در استان یزد فعال است که در مجموع بیش از 4 هزار نفر در آنها مشغول به کار هستند.
معاون بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد هم می گوید: پارسال بیش از یک میلیون تن سنگ آهن استخراجی از معادن یزد به ارزش 130 میلیون دلار به خارج از کشور صادر شد.
آقای ارسلانی زاده می افزاید: کشورهای چین و پاکستان مهمترین وارد کنندگان این ماده معدنی هستند که درمیان معادن کشور، سنگ آهن یزد بیشترین درخواست ها را داشته است.
این کارشناس معدن اضافه می کند: از مجموع سنگ آهن استخراجی از معادن استان یزد، سالانه بیش از 20 میلیون تن سنگ آهن در مجتمع معدنی چادرملو و شرکت سنگ آهن مرکزی ایران به کنسانتره تبدیل می شود .
وی می گوید: واحدهای گندله سازی یزد سالانه سه و نیم میلیون تن گندله تولید می کنند که این میزان رشد قابل توجهی داشته است.
آقای ارسلانی زاده معتقد است، با توجه به ظرفیت های موجود معدنی استان، توسعه وترویج صنایع فرآوری سنگ آهن معادن استان یزد ضروری است زیرا هم اشتغالزایی و هم ارزش افزوده زیادی بدنبال خواهد داشت.
وی می گوید: به علت نداشتن امکانات و نبود صنایع تبدیلی و فرآوری در کنار معادن، بیشتر سنگ آهن استخراج شده از معادن بافق به کارخانجات ذوب آهن اصفهان، فولاد مبارکه و فولاد خوزستان منتقل و مقداری از آن به کشورهای چین و پاکستان صادر می شود.
آقای ارسلانی زاده می افزاید: اکنون در شرکت سنگ آهن مرکزی ایران سالانه نزدیک به هشت میلیون تن سنگ آهن استخراج می شود که حدود سه میلیون تن آن دانه بندی و به کارخانه ذوب آهن اصفهان فرستاده یا به چین صادر و بقیه درکارخانه فراوری چغارت به کنستانتره تبدیل می شود.
وی اضافه می کند: با توجه به اینکه نیمی از ذخیره سنگ آهن چغارت پر عیار و کم فسفر است، این سنگ آهن بدون هیچگونه عملیاتی به واحدهایتولید فولاد ارسال می شود .
وی اضافه می کند: اگرچه برای راه اندازی صنایع تبدیلی و فرآوری معدنی از جمله طرح کارخانه اگلومراسیون بافق با ظرفیت تولید سالانه 8 هزار تن و کارخانه گندله سازی بافق با ظرفیت سالانه 5 میلیون تن، تدابیری اندیشده شده ولی هنوز برای رفع این مشکل راه طولانی در پیش است.
معاون بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد معتقد است، راه اندازی صنایع تبدیلی و واحدهای فرآوری محصول در کنار معادن، مزایای بسیاری ازجمله کاهش ضایعات و هزینه حمل و نقل و حفاظت بیشتر از منابع طبیعی دارد که این مهم باید در صدر برنامه های مسئولان قرار گیرد.
افزون بر 50 نوع ماده معدنی در استان یزد شناسایی شده که سنگ آهن، مهمترین ذخیره معدنی یزد، دومین استان معدنی کشور پس از کرمان به شمار می رود .

دیدگاهتان را بنویسید