53398

خودروهای فرسوده، طلای متحرک فولادی ها

دنیای معدن -تا همین چند سال پیش بود که از آهن قراضه تنها به عنوان زباله ای مزاحم یاد می شد اما هم اکنون شرایط به نفع احیاکننده صنایع فولادی تغییر یافته و کاربرد روزافزون قراضه آهن در صنایع فولادی زمینه افزایش مبادلات این محصول را فراهم آورده است.

به گزارش دنیای معدن، درواقع سهولت دسترسی و استفاده، انرژی مصرفی کمتر و همچنین ارزانی قراضه باعث شده تا قراضه به عنوان جایگزین آهن اسفنجی در صنایع فولادی محسوب شده و کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه با اتخاذ قوانین سختگیرانه در تلاش هستند تا صادرات این محصول استراتژیک را محدود کنند. در کشور ما نیز در چند سال اخیر با احداث کارخانجات فولادی شاهد افزایش مصرف قراضه هستیم و این در حالی است که هدفگذاری کشور در افق ۱۴۰۴ برای تولید ۵۵میلیون تنی فولاد لزوم استفاده از قراضه آهن را دو چندان می کند. البته هم اکنون ۵۰درصد از نیاز حدود ۲میلیون تنی کشور به قراضه از طریق واردات تامین می شود و این در حالی است که وجود خودروهای فرسوده و فولاداستفاده شده در سایر صنایع، تولید بیش از دوبرابر این میزان را امکانپذیر می کند؛ موضوعی که نیازمند سرمایه گذاری و هدایت سرمایه های بخش خصوصی است.
در این رابطه رضا شهرستانی، عضو انجمن فولاد درخصوص آهن قراضه و میزان تولید آن در کشور می گوید: قراضه درواقع از تخریب ساختمان ها، ماشین آلات صنعتی، خودرو و تمام وسایلی که در ساخت آنها از فلزات استفاده شده، تولید می شود. البته باید توجه داشت هر قدر کشورها به سمت صنعتی شدن پیش می روند، برای کاهش مصرف انرژی با به روز کردن محصولات تولیدی خود، دیگر محصولات را از رده خارج کرده و به این طریق موجبات تولید ضایعات فلزی را فراهم می کنند. در حال حاضر ایران سالانه رقمی بالغ بر ۳/۵میلیون تن آهن قراضه تولید می کند به این ترتیب که برای هر فرد ۵۰کیلو قراضه تولید می شود که تولید آن نسبت به کشورهای در حال توسعه بالاتر است. همچنین این میزان در کشورهای صنعتی برای هر فرد بین ۵۰ تا ۱۰۰کیلو است. درواقع دلیل نزدیک بودن میزان تولید قراضه در ایران به کشورهای صنعتی، عمر مفیدی است که برای ساختمان ها در نظر گرفته می شود چراکه در کشورهای صنعتی عمر مفید برای آنها ۱۰۰ سال بوده اما در ایران زیر ۵۰ سال است.
وی همچنین به میزان مصرف آهن قراضه در صنعت فولادسازی ایران در مقایسه با دیگر کشورها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ماده اولیه برای تولید این فلز در کشور، آهن قراضه است به طوری که بین ۱۵ تا ۳۰درصد از آن در ساخت فولاد استفاده می شود و این میزان در مقایسه با کشورهای صنعتی که تنها ۱۰درصد است قابل توجه بوده و دلیل آن، آسان بودن استفاده از این فلز در تولید فولاد است. همچنین کارخانه هایی وجود دارد که به دلیل استفاده از کوره های القایی تنها می توانند با آهن قراضه اقدام به تولید فولاد کنند. البته باید توجه داشت که ایران به دلیل برخورداری از ذخایر فراوان سنگ آهن از ظرفیت کافی برای تولید و فرآوری آهن اسفنجی برخوردار بوده و می توان با سرمایه گذاری روی آن علاوه بر تولید این محصول و جایگزین کردن آن در تولید فولاد، موجبات افزایش کیفیت این محصول را فراهم کرد.
عضو انجمن فولاد به پایین بودن میزان انرژی مصرفی آهن قراضه نسبت به آهن اسفنجی اشاره کرد و گفت: انرژی مصرفی مورد نیاز برای تولید فولادبا استفاده از آهن قراضه ۱۵۰ کیلووات پایین تر از انرژی مورد نیاز برای آهن اسفنجی است. وی به کمبود آهن قراضه مورد نیاز در صنایع فولادی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ایران سالانه رقمی بالغ بر ۱۷/۵میلیون تن فولاد تولید می کند که در ۱۵میلیون تن آن آهن اسفنجی و در ۲/۵میلیون تن آن آهن قراضه استفاده می شود. این در حالی است که برای تولید این محصول به ۲میلیون تن قراضه نیاز بوده که تنها یک میلیون تن از داخل تامین شده و یک میلیون تن آن از کشورهای دیگر تامین می شود و همین امر باعث شده تا قیمت قراضه افزایش پیدا کند.
شهرستانی افزود: در حال حاضر ایران با ظرفیت ۵۰درصدی اقدام به تولید فولاد می کند و دلیل آن کمبود آهن قراضه و آهن اسفنجی است. وی گفت: یکی از راه هایی که می تواند مصرف آهن قراضه را در صنایع فولادی کاهش دهد، ساخت کوره های قوسی است چراکه در حال حاضر تعداد زیادی از کارخانه ها از کوره های آلک بین ۱۵ تا ۳۰درصد آهن قراضه استفاده می کنند و با جایگزین کردن کوره های قوسی، مصرف آهن قراضه مورد نیاز ۵درصد خواهد شد. به این ترتیب میزان مصرف آهن قراضه به یک سوم رسیده و می توان با ساخت کوره های بیشتر، زمینه تولید بیشتر فولاد را فراهم کرد.
عضو انجمن فولاد با بیان اینکه می توان نیاز صنایع فولادی را برای تامین آهن قراضه از طریق واردات این محصول انجام داد، گفت: تولید ضایعات به نفع کشور نیست اما باید توجه داشت که نباید به سادگی از ظرفیت موجود در کشور چشمپوشی کرد هرچند واردات قراضه از سایر کشورها ممکن است ساده تر باشد اما استفاده از خودروهای فرسوده به عنوان یکی از مهم ترین منابع تولید قراضه در کشورهای درحال توسعه و توسعه یافته، می تواند ضمن ایجاد اشتغال نیاز کشور را به قراضه برطرف کند.


قراضه، جانشین ارزان آهن اسفنجی
احمد دنیانور، مدیرعامل شرکت فولاد جنوب درخصوص دلایل رونق بازار قراضه و نقش آن در صنایع فولادی کشور می گوید: بازار قراضه فولادی به جهت کاربرد بالایی که در تولید فولاد دارد از اهمیت بالایی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه برخوردار است. در کشور ما نیز در سال گذشته تعداد زیادی واحدهای ذوب فلزات با استفاده از کوره های القایی احداث شده اند که این واحدها بیش از ۵۰درصد از فولاد قراضه تولیدی کشور را مصرف می کنند.
وی درخصوص جایگزینی فولاد قراضه با آهن اسفنجی گفت: انرژی بالایی که برای تولید آهن اسفنجی نیاز است و همچنین در دسترس نبودن آهن اسفنجی در تمام مناطق کشور باعث شده تا اکثر واحدهای فولادی به استفاده از قراضه روی آورند که این موضوع بازار پررونقی را برای این محصول فراهم آورده است..
دنیانور در پاسخ به تاثیر استفاده از قراضه در کیفیت محصولات تولیدی افزود: این ذهنیت که استفاده از آهن قراضه باعث افت کیفیت محصولاتفولادی می شود تصور درستی نیست چراکه در هنگام ذوب قراضه ها، ناخالصی آنها گرفته شده و پس از جداسازی در ساخت فولاد استفاده می شود که درواقع قراضه نقش احیاکننده و کاتالیزور را در تولید فولاد بر عهده دارد.
این کارشناس فولاد در پاسخ به اینکه آیا قراضه مورد نیاز صنایع فولادی از طریق واردات تامین می شود گفت: کشور ما سالانه به بیش از ۲میلیون تن قراضه نیاز دارد که تنها ۵۰درصد آن از منابع داخلی تامین شده و حدود یک میلیون تن آن از طریق واردات تامین می شود.
وی ادامه داد: در حالی بیش از ۲ میلیون تن قراضه وارد کشور می شود که بررسی ها نشان می دهد بیش از یک میلیون خودروی فرسوده در کشور وجود دارد که می توانند نه تنها نیاز کشور را به قراضه تامین کرده بلکه زمینه صادرات را به سایر کشورها نیز فراهم کنند. دریانوری افزود: سالانه تعداد زیادی خودروی فرسوده به جمع خودروهای موجود اضافه می شود و این در حالی است که هدایت سرمایه ها به این بخش می تواند ضمن ارزآوری، رشد و توسعه صنایع فولادی کشور را تسریع بخشد.
منبع: گسترش صنعت

دیدگاهتان را بنویسید