53367

کاهش قیمت میلگرد ذوبی در بورس کالا

دنیای معدن -آخرین روز بازگشایی بازار فولاد در هفته جاری بسیار آرام و محتاطانه شروع شد. در این روز همسو با افت قیمت میلگرد و تیرآهن در بازار آزاد، نرخ برخی ضخامت‌های ورق فولاد مبارکه نیز کاهش یافت. کمااینکه کلاف 5/5 و 5/6 ساده چین و روسیه هم تنزل محسوس قیمت‌ها را در این روز تجربه کرد که ناشی از افزایش حجم عرضه این محصول در بازار آزاد متاثر از واردات تناژ سنگین آن در هفته‌های اخیر بود.

البته این روند ریزشی تنها به این محصولات ختم نشد و شاهد کاهش قابل ملاحظه بهای محصولات مفتولی در بازار آهن (بنا بر برخی اظهارات در محدوده 35 تا 80 تومان کاهش) نیز بودیم. هم‌اکنون در بازار تهران متوسط قیمت میلگرد ذوبی 1840 تومان در هر کیلو بوده و میانگین شاخه‌های سبک تیرآهن ذوبی نیز (شاخه‌های 14، 16 و 18) 350 هزار تومان در هر شاخه قیمت دارد. افزون بر این نرخ میلگرد نوردکاران بخش خصوصی هم در محدوده 1770 تا 1820 تومان درب کارخانه متغیر است. کمبود تقاضای واقعی و موثر، خروج سفته‌بازها از معاملات بازار آهن به دلیل تداوم روند کاهشی قیمت‌ها و عدم امکان نوسان‌گیری از بهای آهن‌آلات به انگیزه کسب سود، نزدیکی به روزهای سرد سال و در پیش بودن دهه محرم و در نهایت کاهش قیمت پایه میلگرد در بورس کالا از جمله عواملی هستند که موجب نوسانات نزولی قیمت‌ها در آخرین روز معاملاتی فولاد در هفته جاری شدند.
به گفته یکی از معامله‌گران هر ساله با آغاز ماه محرم قیمت‌ها در بازار آهن تا حدودی کاهش می‌یابد که این امر در سال جاری به علت رکودی که از قبل در معاملات فولاد وجود داشت تا حدودی تشدید شده است. این معامله‌گر پیش‌بینی کرد بازار تا پایان دهه محرم در آرامش نسبی ناشی از حجم کم معاملات فولاد به‌سر برده و رشد مثبت قیمت‌ها را در این مدت تجربه نمی‌کند. در کنار ضعف عمیق معاملات فولاد در بازار آزاد، روز گذشته در بورس کالا شاهد 9 عرضه فولادی در تالار محصولات صنعتی و معدنی و دادوستد خریداران روی برخی از این عرضه‌ها بودیم. در این روز ذوب‌آهن اصفهان در یک معامله سلف 5 هزار تن شمش با قیمت 1560 تومان را در هر کیلو به تابلو آورد که 3 هزار تن آن خریداری شد. تیرآهن 14 هم در دو پارت سبک و سنگین به ترتیب با قیمت‌های 1665 و 1641 تومان به خریداران عرضه شد که تناژ سبک‌تر در حجم 330 تن و عرضه سنگین‌تر به میزان 20 هزار تن مورد مبادله قرار گرفت. دیگر محصولی که این شرکت روز گذشته ارائه کرد سلف تیرآهن شاخه کوتاه 14 تا 18 با موعد تحویل پایان آبان ماه بود که با قیمت کیلویی 1450 تومان به میزان 9 هزار و 720 تن به فروش رسید. ذوب‌آهن، سبد میلگرد و تیرآهن را هم در حجم 1014 تن با بهای 1825 تومان به تابلو عرضه آورد که در همین حجم نیز مورد مبادله قرار گرفت. اما سبد میلگرد گرید A3 در سایزهای 14 تا 25 با قیمت 1705 تومان و سبد میلگرد گرید A3 در سایزهای 12 تا 32 با نرخ 1680 تومان دیگر محصولاتی بودند که ذوب‌آهن در این روز عرضه کرد اما به دلیل عدم توافق بر سر نرخ پایه معامله‌ای روی آنها به ثبت نرسید. در این میان اما نکته جالب در مورد عرضه‌های فولادی روز گذشته تالار صنعتی مربوط به نقدی میلگرد A3 در سایزهای 12 تا 25 است. این محصول تولید ذوب‌آهن بود، اما شرکت معدنی و صنعتی چادرملو آن را در حجم 6444 تن عرضه کرد که با کاهش 40 تومانی نرخ پایه از سوی چادرملو در نهایت این محصول با قیمت 1630 تومان به فروش رسید. در نهایت نقدی سبد میلگرد تولیدی شرکت صنایع فولاد کاوه تیکمه داش نیز روز قبل با قیمت 1710 تومان در حداقل حجم عرضه یعنی 1100 تن به تابلو آمد که مورد استقبال خریداران قرار نگرفت.

کاهش قیمت میلگرد ذوبی در بورس کالا

دیدگاهتان را بنویسید