53366

پیش‌بینی یو‌بی‌اس از متوسط قیمت مس

دنیای معدن -قیمت مس در بورس لندن پس از کاهش‌های اخیر رشدی نسبی داشته، زیرا بسیاری از تحلیلگران و سرمایه‌گذاران به این نتیجه رسیده‌اند که ضعف اقتصاد چین در سه ماهه سوم سال جاری میلادی، دولت این کشور را به انجام اقداماتی برای کمک به رونق اقتصادی وادار خواهد کرد. رشد قیمت فلز سرخ دلایل دیگری هم دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.

بنا به اعلام دولت چین، اقتصاد این کشور در سه ماهه سوم سال‌جاری میلادی 2/7 درصد یعنی پایین‌ترین میزان در پنج سال اخیر رشد کرده است. این رقم نسبت به پیش‌بینی اقتصاددان‌ها بالاتر است، اما نشان می‌دهد در سال‌جاری میلادی تحقق نرخ رشد تعیین شده از سوی دولت چین بسیار بعید است.
دیگر خبرهای منتشر شده از اقتصاد چین نیز نگران‌کننده بوده‌اند. در این میان برخی تحلیلگران و سرمایه‌گذاران به این نتیجه رسیده‌اند که دولت چین در برابر ضعف اقتصاد این کشور بی‌تفاوت نخواهد بود و سیاست‌های انبساطی خود را افزایش خواهد داد. مشخص نیست این باور تا چه اندازه درست است، زیرا مقامات چین بارها تاکید کرده‌اند که اگر تعداد کافی فرصت شغلی در اقتصاد ایجاد شود نگران نرخ پایین‌تر از 5/7 درصد رشد اقتصاد در سال‌جاری نیستند.
اما عامل دیگر رشد قیمت مس، خبر مثبت از بخش مسکن آمریکاست. روز گذشته اعلام شد فروش خانه در این کشور در ماه گذشته میلادی به بالاترین میزان در یک سال اخیر رسیده است یعنی موارد فروش خانه با 7/2 درصد رشد به 17/5 میلیون مورد در مقیاس سالانه رسیده است. نسبت به ماه آگوست فروش‌ها 9/1 درصد رشد کرده است.
بهبود وضعیت بازار کار و کاهش نرخ سود وام مسکن دو عامل رشد تقاضا برای خرید مسکن در آمریکا است. در نظرسنجی خبرگزاری بلومبرگ متوسط رقم پیش‌بینی شده برای موارد فروش خانه در ماه سپتامبر 1/5 میلیون مورد بود. بخش مسکن مصرف‌کننده بزرگ مس است و اخبار مثبت از آن به رشد قیمت این فلز اساسی کمک می‌کند.
البته رشد قیمت مس محدود بوده است. رشد ارزش دلار و پیش‌بینی افزایش عرضه در ماه‌های آینده در کنار کند شدن رشد بخش ساخت و ساز در چین سه عامل مهم فشار بر قیمت مس هستند. در 9 ماه نخست امسال، نسبت به مدت مشابه سال پیش، سرمایه‌گذاری در این بخش 5/12درصد رشد
کرده است.
بانک یو بی اس پیش‌بینی کرده که امسال و سال 2015 تقاضا برای مس در چین به ترتیب 2/7 درصد و 8/6 درصد رشد خواهد کرد. متوسط قیمت مس در سال‌جاری و سال آینده میلادی نیز به ترتیب 6600 دلار و 6400 دلار پیش‌بینی شده است. در سال جاری میلادی تاکنون قیمت مس حدود 10 درصد کاهش یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید