53059

نقشه راه تولید تجهیزات معدنی، راهی برای افزایش بهره وری

دنیای معدن -در فعالیت های معدنی، تجهیزات و برخورداری از فناوری های نوین مهندسی حرف اول را می زند؛موضوعی که هم اکنون به دلیل حاکم شدن شرایط تحریمی، معدنکاران را به سمت روش های سنتی و دستی سوق داده و موجبات افزایش هزینه های تولید و قیمت تمام شده را به همراه داشته است.

به گزارش دنیای معدن، بنابراین آنچه مسلم است استفاده از نقشه راه در این بخش ضمن برخورداری از دانش متخصصان داخلی، زمینه افزایش بهره وری معادن را فراهم خواهد آورد. در این خصوص با سیدمحمدرضا مرتضوی، رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت وگویی را درخصوص طرح نقشه راه ساخت و تولید تجهیزات معدنی انجام دادیم که در زیر می خوانید:
منظور از نقشه راه ساخت و تولید تجهیزات معدنی چیست؟
پهنه محدوده های معدنی در ایران از تنوع بالایی برخوردار است و به همین دلیل برای بهره برداری و استخراج مواد معدنی از آنها لازم است تا تجهیزات و فناوری های روز دنیا در اختیار فعالان این حوزه قرار گیرد. از سوی دیگر نبود تجهیزات و فناوری های مورد نیاز در این حوزه باعث شده تا فعالان معدنی همواره مشکلاتی را درخصوص بهره برداری و استخراج از معادن پیش روی خود داشته باشند. همچنین بسیاری از پهنه های معدنی که در کشور وجود دارند امکان بهره برداری و استخراج عظیم صنعتی از آنها وجود ندارد. درواقع این پهنه های معدنی که ارتفاع رگه ها در آنها محدود است، امکان بهره برداری از آنها با دستگاه های فوق مدرن و ربات ها وجود ندارد، از این رو در حال حاضر معدنکاران به روشی دستی که به آن پیکور نیز می گویند به استخراج از این معادن مشغول هستند و همین امر باعث شده تا قیمت تمام شده این مواد معدنی افزایش پیدا کند اما در این راستا می توان با تکیه بر مهندسان ایرانی که از دانش فنی لازم برخوردار هستند و با همکاری دانشگاه ها و سازمان نظام مهندسی، زمینه طراحی و ساخت دستگاه های پیکور و بهره برداری از آنها را فراهم کرد و با سرعت بخشیدن به برداشت از این پهنه با پایین آوردن قیمت تمام شده محصول، امکان رقابت را با کشورهای رگه های بزرگ داشته و زمینه رقابت برای آنهایی که برداشت های فوق سنگین انجام می دهند را به وجود آوریم.

دیدگاهتان را بنویسید