53056

دو نتیجه مهم توسعه معادن برای اقتصادکشور

دنیای معدن - تردیدی نیست که حرکت بخش معدن به سمت جایگاه واقعی خود در اقتصاد و بهره گیری از تمامی ظرفیت های این بخش، نگاه ویژه به مقوله تکمیل زنجیره ارزش معدن و صنایع معدنی را می طلبد. در این میان، برنامه ریزی در خصوص مدیریت صادرات در بخش معدن باهدف صادرات محصولات باارزش افزوده بالا به عنوان راهبردی کلیدی برای تحقق این مهم امری اجتناب ناپذیر است.

به گزارش دنیای معدن، «بهشت زمین شناسی» و « آلبوم مواد معدنی» ازجمله اسامی است که به دلیل وجود بیش از ۶۰ ماده معدنی، به ایران نسبت داده ­اند. باوجوداین، جایگاه ایران فقط در تنوع مواد معدنی قابل توجه نیست و ازنظر ذخایر معدنی هم با حدود ۴۰ میلیارد تن ذخیره قطعی شناخته شده، در رتبه هشتم جهانی قرار دارد. البته این در حالی است که تنها در ۷ درصد از مساحت کشور ( در حدود ۱۰۰ هزار کیلومترمربع ) کار اکتشافی صورت گرفته است و افزایش این عدد بسیار محتمل است.
علی رغم وجود ظرفیت معدنی فراوان در کشور این بخش سهم بسیار ناچیزی را در اقتصاد به خود اختصاص داده است و این بخش هیچ گاه نتوانسته به عنوان بخشی پیشرو در اقتصاد و صنعت کشور مطرح باشد. در شرایطی که از سهم کمتر از ۱% بخش معدن و سهم تقریباً ۵% با احتساب حلقه­ های صنعتی بعدی ارزش افزوده معادن در تولید ناخالص داخلی نام برده می شود، بدیهی است با توجه به ظرفیت­ های بالقوه این بخش و همچنین تجربه­ های کشورهای معدن خیز، متأسفانه در برنامه ریزی ها و سیاست گذاری ها، نگاه صحیحی به آن نشده و درک صحیحی از زنجیره ارزش بالای این بخش در بین سیاست گذاران وجود نداشته است.
علاوه بر این، ظرفیت­ ها و دارایی­ های معدنی کشور می­تواند زمین ه­ای بسیار توانمند برای ایجاد اشتغال پایدار در کشور باشد. اهمیت بخش معدن در این مورد وقتی حائز اهمیت می­ گردد که این نکته قابل توجه قرار گیرد که بسیاری معادن کشور در استان­های محروم و کمتر توسعه یافته قرار دارند و در صورت فعالیت و تولید میسر اقتصادی می­ تواند ابزاری بسیار قدرتمند برای محرومیت زدایی از این مناطق باشد. اما متأسفانه باوجوداینکه حداقل ۳۵ درصد اشتغال کشور و بیش از ۳۸ درصد از تولید ناخالص ملی تحت پوشش وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت قرار دارد، سهم بخش معدن از این میزان اشتغال بسیار اندک و در سال جاری نزدیک به ۱۳۰ هزار نفر در بخش معدن و ۲۰۰ هزار نفر در بخش فرآوری سنگ­ها و تولیدات معدنی مطرح می­ گردد.

دیدگاهتان را بنویسید