53025

گره های اجرایی طرح های فولادی گشوده شد:

تامین مالی طرح های فولادی از چین انجام می شود

دنیای معدن -طرح‌های فولادی استانی که مدتی است در مسیر پیشرفت قرار گرفته با تلاش و پشتکار وزارت صنعت معدن و تجارت و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران به منظور هدایت و حمایت از زیرساخت‌های این صنعت توانسته تا امروز 7 طرح فولادی استانی را که شامل میانه، چهارمحال و بختیاری، قائنات، شادگان، نی ریز، بافت و سبزوار می‌شود را در مرحله اجرایی قرار دهد.

این در شرایطی است که در دو سال گذشته تاخیر در تامین منابع مالی طرح‌های فولادی موجب شده بود که ایران به عنوان یک کشور بزرگ معدنی دستیابی به افق 1404 و رسیدن به ظرفیت تولید 50 میلیون تن فولاد خام را امری دست نیافتنی و غیرممکن تلقی کند.

در همین رابطه معاون وزیر صنعت معدن و تجارت امروز با تشریح آخرین وضعیت از این 7 طرح فولادی به خبرنگار دنیای معدن گفت: ایمیدرو با تلاش بسیار و با استفاده از روش‌های تامین مالی مختلف توانست 7 طرح فولادی را تعیین تکلیف کند که بر اساس آن این 7 طرح که هر یک 800 هزار تن ظرفیت دارند، به لحاظ سرمایه گذاری تعیین تکلیف شده که عمدتا بخش خصوصی در سرمایه گذاری آنها فعال است، به طوری که طرحهای فولاد شادگان، میانه، نی ریز و پروژه سفید دشت که 65 درصد سهام آن‌ها در اختیار بخش غیردولتی قرار دارد.

کرباسیان افزود: البته پیش‌تر طرح‌های فولادی سپید دشت(چهارمحال و بختیاری)، شادگان(خوزستان)، نی ریز(فارس)و میانه(آذربایجان شرقی) با سرمایه گذاری 65 درصدی بخش خصوصی فعال شده بود و دو طرح سبزوار(خراسان رضوی) و قائنات (خراسان جنوبی) نیز در مرحله فراخوان برای مشارکت در سرمایه گذاری قرار دارند.

او در ادامه اظهار داشت: در رابطه با طرح میانه نیز که 65 درصد از سهم آن به فولاد کبیر و بانک ملت تعلق دارد و 35 درصد سهم مابقی توسط ایمیدرو خریداری شده، که طی هفته آینده با چینی‌ها جلسه برگزار خواهد شد که بعد از نتایج این جلسه امیدوار هستیم که بتوانیم شدت و سرعت بیشتری به روند کار دهیم ، به طوری که پیش‌بینی می‌شود که تا اوایل سال آینده این پروژه به بهره برداری برسد.

وی تصریح کرد: در عین حال فولاد بافق نیز از سوی بانک صنعت و معدن و یک گروه از بخش خصوصی به زودی فعال خواهد شد و مقدمات واگذاری فولاد سبزوار و قائنات نیز به بخش خصوصی فراهم شده است. همچنین پیش‌بینی‌ها برای راه اندازی از فولاد سپید دشت نیز در خرداد ماه سال آینده خواهد بود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یکی از وظایف ایمیدرو را حمایت از طرح‌های تحقیقاتی و توسعه‌ای با هدف کمک به اقتصاد مقاومتی برشمرد و تصریح کرد: ایمیدرو همچنین از هر نوع سرمایه گذاری داخلی و خارجی در حوزه معدن و صنایع معدنی حمایت می‌کند.

کرباسیان اجرای طرح‌های مهم صنعت فولاد و دیگر صنایع کارساز مانند آلومینیوم در منطقه پارسیان و لامرد را به دلیل وجود امکانات زیربنایی مهم خواند و افزود: طرح‌های فولادی استانی که از جمله بزرگ‌ترین طرح‌های در دست اجرای وزارت صنعت، معدن و تجارت محسوب می‌شوند، برای ادامه فعالیت خود نیازمند تزریق منابع مالی جدید هستند که قرار است این منابع از طریق چینی‌ها تامین شود.

به گفته وی البته مشکلات بین اعضای پروژه و بانک مربوطه وجود داشته ، با جلسات متعدد و حضور وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت برطرف شده است که پیش‌بینی می‌شود به زودی با اقدامات لازم ، شاهد موفقیت این طرح‌های بزرگ باشیم.

وی اظهار داشت: به زودی خبرهای خوبی در موضوع معدن و صنایع معدنی و سرمایه گذاری‌های مرتبط با این بخش اعلام خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید