52961

در برابر سقوط قیمت نفت چرا سکوت؟

همزمان با سقوط آزاد طلای سیاه در بازار و گنجاندن نفت ارزان قیمت‌تر در بودجه سال 2015 اکثر کشورهای عضو اوپک، ایران هم قصد دارد بهای نفت خام خود در بودجه سال 94 را در محدوده 70 دلار به ازای هر بشکه تعیین کند، این در حالی است که بودجه سال 93 با قیمت نفت 100 دلار بسته شده است.

در طول چند روز گذشته تاکنون سقوط آزاد قیمت طلای سیاه واکنش بسیاری از کشورهای نفتخیز جهان را به همراه داشته است به طوری که کشورهای مختلف قصد دارند در قانون بودجه سال 2015 میلادی فتیله قیمت نفت را حسابی پایین بکشند. بر این اساس کشورهای مختلف عضو اوپک همچون ونزوئلا، اکوادور، آنگولا، نیجریه، عراق و حتی کشورهای عربی حاشیه جنوبی خلیج‌فارس قصد دارند برای بودجه سال آینده خود قیمت نفت را در محدوده 80 تا 60 دلار قرار بدهند. عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: فلسفه تشکیل اوپک، حفظ منافع کشورهای تولیدکننده نفت است، اگر در اینگونه موارد که قیمت نفت بشدت افت کرده، جهت‌گیری از طرف اوپک صورت نگیرد وجود چنین نهادی بی‌معنی خواهد بود.

حبیب آقاجری در این باره به تسنیم گفت: آمریکا حقیقتا برنامه‌ای دارد که از هر طریق ممکن به ما فشار بیاورد و من معتقدم این افزایش افسارگسیخته عرضه نفت در بازار و کاهش قیمت آن به‌تبع افزایش عرضه، برنامه‌ای است که پشت پرده آن آمریکاست و عربستان هم به عنوان نوکر دست به سینه آمریکا، برنامه‌های آن را در منطقه پیاده می‌کند. وی افزود: دلیل کاهش شدید قیمت نفت، متعهد نبودن برخی اعضای اوپک به سهمیه تعیین شده برای تولید و عرضه بیش از تقاضای نفت تولیدی کشورهای اوپک و کشورهای غیراوپک در بازار است. نماینده مردم ماهشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید با دید باز به مسائل اینچنینی نگاه کرد، گفت: به احتمال قریب به یقین، این افزایش عرضه در بازار نفت بی‌ارتباط با مذاکرات ژنو نیست و آمریکا و همپیمانانش می‌خواهند با استفاده از نقطه ضعف ما در وابستگی به درآمدهای نفتی، به ایران فشار بیاورند تا به‌زعم خودشان این فشار اقتصادی علاوه بر تحریم‌ها به تسلیم شدن ایران برابر خواسته‌های آنان بینجامد.

آقاجری با اشاره به دغدغه‌های مقام معظم رهبری برای کاهش تکیه اقتصاد ملی به درآمدهای نفتی تصریح کرد: اگر همان چند سال پیش که مقام معظم رهبری لزوم کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی را مطرح کرد، مسؤولان دولتی روی اجرایی شدن این برنامه متمرکز می‌شدند، امروز استفاده از نقطه ضعف اقتصاد ایران مورد توجه دشمنان ما قرار نمی‌گرفت اما متاسفانه آن‌طور که باید در کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی موفق عمل نکردیم. وی ادامه داد: در این شرایط عملکرد مناسب و بموقع مسؤولان دولتی در مدیریت اقتصادی کشور مهم است و از وزیر نفت هم انتظار داریم که در این باره عملکرد مناسبی از خود نشان دهد اما متأسفانه هیچ فعالیت و اظهار نظر مناسبی از سوی وزارت نفت نمی‌بینیم. عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه به نظر می‌رسد وزیر نفت فلسفه تشکیل اوپک را فراموش کرده، گفت: فلسفه تشکیل اوپک، حفظ منافع کشورهای تولیدکننده نفت است و این نهاد برای این تشکیل شده که در مواقعی که عرضه و تقاضا در بازار نفت به هم می‌خورد و قیمت‌ها به ضرر تولیدکنندگان سیر نزولی پیدا می‌کند با تشکیل جلسات و گرفتن تصمیماتی برای کنترل عرضه و رفع نوسانات قیمت وارد عمل شود، اگر در اینگونه موارد، جهت‌گیری از طرف اوپک صورت نگیرد که وجود چنین نهادی بی‌معنی خواهد بود.

آقاجری با اشاره به درخواست ونزوئلا به تشکیل هرچه سریع‌تر نشست اضطراری اوپک، اذعان داشت: ما از وزیر نفت انتظار داریم در وهله اول درخواست ایران را برای تشکیل نشست فوق‌العاده اوپک اعلام کند و پس از آن برای هماهنگی کشورهای تولیدکننده نفت در اوپک و بیرون از اوپک که با کاهش قیمت نفت مخالفند وارد عمل شود و از دیپلماسی انرژی برای یک تعامل مناسب بین کشورهای تولیدکننده بهره بگیرد. وی افزود: این سکوت وزارت نفت برای ما سوال است و مجلس از این سوال به راحتی عبور نمی‌کند، دیروز به رئیس کمیسیون انرژی گفتم باید جلسه‌ای برای پرسیدن دلیل سکوت وزارت نفت از وزیر نفت ترتیب دهیم و ایشان گفت که تا چند روز آینده این جلسه در کمیسیون انرژی برگزار می‌شود که فکر می‌کنم سه‌شنبه بتوانیم این جلسه را برگزار کنیم.

مؤسس اوپک در برابر سقوط قیمت نفت منفعلانه عمل نکند

نماینده سابق ایران در اوپک با انتقاد از سکوت وزارت نفت در برابر سقوط قیمت نفت گفت: برای بازگشت تعادل به بازار نفت باید دیپلماسی انرژی بسیار فعالی داشته باشیم و به‌عنوان یکی از مؤسسان اوپک، منفعلانه برخورد نکنیم. محمدعلی خطیبی درباره نوسانات قیمت نفت و تهدید اقتصاد کشور از این محل گفت: بهتر است سران کشورهای عضو اوپک وارد عمل شده و با به‌کارگیری دیپلماسی فعال در حوزه انرژی، کشورهای عضو اپک را به کاهش میزان تولید ترغیب کنند. نماینده سابق ایران در اوپک با بیان تحلیلی از روند نزولی قیمت نفت گفت: این اولین بار نیست که شاهد کاهش شدید قیمت نفت هستیم و در دهه‌های گذشته نیز چندین بار این اتفاق افتاده است که عامل اصلی آن معمولاً افزایش میزان عرضه نسبت به تقاضای نفت است.

وی با بیان اینکه تا زمانی که عرضه نفت نسبت به تقاضا کاهش نیابد، روند کاهش قیمت نفت ادامه می‌یابد، گفت: در ادوار گذشته که شاهد چنین اتفاقی بودیم اوپک چندین بار وارد عمل شد و با کاهش چندباره تولید تعادل را به بازار نفت بازگرداند و اضافه عرضه را از بازار خارج کرد. خطیبی گفت: متاسفانه عربستان و قطر حقی را برای خود قائل هستند و آن اینکه به هر میزان بخواهند نفت وارد بازار می‌کنند و این در حالی است که این حق برای آنها در نظر گرفته نشده است. نماینده سابق ایران در اوپک گفت: زمانی که ایران به دلیل تحریم،‌ لیبی به دلیل مشکلات داخلی و عراق به دلیل مسائل گروه تروریستی داعش میزان تولید نفت خود را کاهش داد، عربستان و قطر به خود اجازه دادند به جای این کشورها نفت تولید کنند و با این کار دو هدف را دنبال می‌کردند که یکی از آنها مانع شدن از افزایش قیمت نفت بود. وی با بیان اینکه عربستان تحت فشار غرب مانع از افزایش قیمت نفت شده است، تصریح کرد: روال این است که کشورهای تولیدکننده نفت عضو اوپک پس از رفع مشکلات خود و بازگشت به بازار تولید نفت، می‌توانند سهمیه تولیدی خود را دوباره دریافت کنند و به تولید نفت بپردازند اما عربستان حاضر نیست سهمیه این کشورها را به آنها بازگرداند و همچنان با افزایش سقف تولید خود، مانع افزایش قیمت نفت می‌شود. وی افزود: با بی‌تفاوتی و دست روی دست گذاشتن و گذشت زمان مشکلی حل نخواهد شد و مدیریت عرضه باید دقیق،‌ منظم و حساب‌شده باشد.


کاهش قیمت نفت تاثیری در بودجه 93 ندارد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: کاهش قیمت تاثیری در بودجه 93 ندارد اما ممکن است در بودجه سال آینده محدودیت‌هایی را به‌وجود بیاورد. جعفر قادری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، درباره‌ تاثیر کاهش قیمت جهانی نفت بر کسری بودجه احتمالی سال 93 اظهار داشت: کاهش قیمت روی بودجه 93 اثر خاصی نخواهد داشت اما ممکن است در بودجه سال آینده محدودیت‌هایی را به‌وجود بیاورد. قادری تاکید کرد: قیمت نفت در بودجه امسال 100 دلار بسته شده است و این کاهش قیمت در بودجه جاری تاثیری ندارد زیرا درآمدهایی که ما الان وصول می‌کنیم مربوط به فروش سه ماه قبل است البته ممکن است در 3 ماهه چهارم سال برای وصول درآمدها مشکلاتی داشته باشیم. وی تصریح کرد: قطعا ما در سال آینده محدودیت‌هایی خواهیم داشت و کاهش قیمت نفت می‌تواند روی درآمدهای سال آینده کشور اثر بگذارد.

دیدگاهتان را بنویسید