52951

بازار بی‌رنگ فلزات رنگی اصلاح خواهد شد؟

دنیای معدن - سحر نمایشی: کاهش تقاضا برای فلزات پایه در بورس کالای ایران و بازار آزاد نشان می‌دهد که احتمالا انبارهای داخلی از تولیدات جدید بی‌نیاز است و با وجود اینکه حجم تولید کاهش یافته، اما همچنان این محصولات روی دست فروشنده بازار باقی مانده، چرا‌که فروشندگان برای جذب مشتری بر سر کاهش قیمت با یکدیگر رقابت می‌کنند، آن هم در شرایطی که نرخ فلزات رنگی در پایین‌ترین سطح قیمتی در بازارهای جهانی قرار دارد. این در حالی است که آمارهای انتشار یافته از سوی رویترز نشان می‌دهد که انبارهای LME به دلیل افزایش تقاضا به نسبت تولید با کمبود فلزات رو به رو است و همین موضوع سبب افزایش قیمت‌ مقطعی برخی از محصولات در بورس لندن شده است.

از طرفی، روند ریزشی قیمت نفت هم بر این نوسان دامن زده و همین امر موجب شده تا بازار داخلی مس علاوه بر رکود نسبتا طولانی، شاهد نوسانات غیرمنطقی قیمت‌ها نیز باشد. طی ماه‌های گذشته ثبات نرخ ارز در کنترل نوسانات قیمت مس بی‌تاثیر نبود، اما مدتی است که از فاز ثبات خارج شده که این موضوع تاثیر زیادی بر روند بازار داخلی فلزات پایه به‌خصوص برای مس داشته است. البته نا‌گفته نماند که بسیاری از کارشناسان بازار برای کاهش قیمت ارز محدودیتی قائل هستند و بعید می‌دانند که قیمت فعلی ارز از نرخ موجود آن کاهش یا افزایش بیشتری را تجربه کند و معتقدند که افت و خیزهای فعلی، مقطعی و زود گذر است. از طرفی عدم تلاش معامله‌گران برای دریافت کالاهای عرضه‌شده در بورس کالا نشان می‌دهد تجار بازار برای نگه‌داشتن قیمت‌ها و جلوگیری از افزایشی شدن بازار پافشاری دارند.
از سوی دیگر نیز نمی‌توان تاثیر قیمت‌های جهانی را برای بلند مدت نادیده گرفت، بر اساس گزارشی که اخیرا از سوی وود مکنزی، شرکت مشاوره انرژی و فلزات انتشار یافت این شرکت پیش‌بینی کرد که چین تا سال 2017 حدود 52 درصد از مصرف جهانی فلزات پایه را به خود اختصاص دهد که این موضوع نشان می‌دهد که سه سال آینده با مازاد این محصولات رو به رو خواهیم بود. هم اکنون به‌صورت نسبی موجودی انبارهای مس در بورس فلزات لندن در کمترین حد در 7 سال گذشته قرار دارد، اما شاهد افزایش قیمت مس نیستیم که این موضوع نشان می‌دهد تقاضا تحرک چندانی ندارد.
همچنین به گزارش رویترز، قیمت معیار مس بورس فلزات لندن 2/0 درصد افزایش یافت. اما عدم اعلام نتایج فصل سوم چین تمام تردیدها را برطرف نکرده است، چرا‌که این نگرانی وجود دارد که دورنمای مثبت رشد فصل سوم این کشور موقتی باشد.
یکی از تحلیلگران بازارهای جهانی معتقد است که هنوز نمی‌توان نسبت به چشم انداز 2015 خوش بین بود، چون انتظار می‌رود رشد تولید صنعتی چین، به خاطر اینکه متکی بر سرمایه‌گذاری‌های کمتر است، کاهش یابد.
از طرفی نیز این فعال آگاه در پیش‌بینی‌های خود می‌گوید: انتظار نمی‌رود که حتی میزان افزایش تقاضا برای مس در این فصل به قوت سال‌های گذشته باشد که این امر در کنار رشد عرضه معدنی این محصول می‌تواند روند قیمت را در ماه‌های پیش‌رو به شدت تحت تاثیر منفی قرار دهد، بنابراین برای حل مشکلات موجود، ابتدا باید به افزایش تقاضا کمک کرد. به این ترتیب، فعالان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند که اگر معامله‌گران به دنبال جبران زیان‌های مالی خود در دوران نزول قیمت‌ها هستند، پس بهتر است وقت را برای خرید به تعویق نیندازند؛ چرا که خبر کاهش موجودی انبارها در بازارهای جهانی نشانه‌هایی از رشد مجدد قیمت‌ها است این در حالی است که معامله‌گران در بازارهای داخلی در انتظار کاهش بیشتر قیمت‌ها هستند، اگر چه قیمت‌ها به کف رسیده، اما تعلل معامله‌گران ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود که اگر نرخ ارز به افت‌و‌خیز‌های خود ادامه دهد معامله‌گران برای انگیزه کسب سود مجددا راهی بازار خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید