52805

آغاز شمارش معکوس برای اتمام ذخایر معدن پیر

دنیای معدن - معدن انگوران یکی از مهم ترین معادن سرب و روی کشور است که از 100 سال پیش تاکنون فعالیت خود را آغاز کرده و اکنون با ذخیره قطعی 23 میلیون تن، سالانه 250 هزار تن مواد معدنی از آن استخراج می شود اما به گفته رییس ایمیدرو 9 سال دیگر از عمر این معدن دیرینه باقی مانده است.

به گزارش دنیای معدن، معدن انگوران که در 130 کیلومتری جنوب غربی شهر زنجان واقع شده، معدن کاری اش به بیش از صد سال پیش بر می گردد و صدور اولین پروانه بهره برداری این معدن مربوط به سال 1301 است.
استخراج معدن به صورت قابل توجه عملا از سال 1324 آغاز شده است و از سال 1381 شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، جایگزین شرکت کل معادن ایران دارنده پروانه بهره بردرای از معدن شد.
از ابتدای سال 1385 تاکنون بهره برداری و استخراج از معدن توسط شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران در حال انجام است.
به گفته ابوطالب اشگولی، مدیر معدن انگوران در طرح سال 1390 استخراج 700 هزار تن ماده معدنی در طرح پیش بینی شد که تا پایان سال گذشته مقدار 815 هزار و 236 تن ماده معدنی استخراج شد.
هم اکنون 250 کارگر معدنی فقط در خود معدن انگوران مشغول به کارند، کارگرانی که تماس مستمر با سرب و روی آکنده در هوا، دندان هایشان را خراب و سختی کار، اغلب آنان را با مشکل کمر درد مواجه کرده است.

ذخیره قطعی انگوران 23 میلیون تن

ذخیره قطعی انگوران 23 میلیون تن است و هم اکنون سالانه از آن 250 هزار تن مواد معدنی استخراج می شود که رییس هیات عامل ایمیدرو نسبت به اتمام ذخایر این معدن تا 9 سال دیگر اظهار نگرانی کرده و گفته که عدم تصمیم گیری موجب بیکاری هزاران نفر و توقف کارخانه های فرآوری می شود.
کرباسیان اظهار کرده که به دنبال این هستیم مسائل مربوط به سرمایه گذاری در این حوزه را تسهیل کنیم و وظیفه ما در دولت این است که از سرمایه گذاری حمایت کنیم و در نهایت، موجب توسعه و اشتغال شویم.
امروز یکی از بزرگترین صادرکنندگان شمش روی خاورمیانه، واحدهای صنعتی است که با مواد استخراج شده از معدن انگوران تغذیه می کنند. 73 واحد صنعتی معدنی از مواد استخراج شده از معدن انگوران تغذیه می کنند و اغلب آنان در ردیف بزرگترین صنایع معدنی کشور قرار دارند.
میزان خلوص بالای مواد معدنی انگوران، منجر به افزایش خلوص مواد استحصال شده و شمش های سرب و روی تولید شده در خاورمیانه شده است.
بهره برداری و استخراج از این معدن، هم اکنون در اختیار واحد تهیه و تولید مواد معدنی ایران شرکت ایمیدرو است.
عیار مجموعه سولفوره استخراج شده از معدن انگوران 35 تا 40 درصد و عیار خاک سرب و روی 15 تا 20 درصد است که خلوص بالای آن در سطح جهان بی نظیر محسوب می شود.

دیدگاهتان را بنویسید