52571

کارخانه های فولاد سازی چین به دنبال واردات 300 میلیون سنگ آهن هستند

دنیای معدن - تحقیقات جدید نشان میدهد کارخانه های فولاد سازی چین امسال 300 میلیون تن سنگ آهن وارد خواهند کرد.

به گزارش ماینینگ، با توجه به اینکه قیمتهای سنگ آهن از ابتدای سال 40 درصد کاهش پیدا کرده در ظاهر می توان اینگونه پیش بینی کرد که تجارت جهانی سنگ آهن دیگر رشد چشم گیری نخواهد داشت ولی هنوز فرصتهای تازه و ایده آلی می تواند برای صادرکنندگان به وجود آید چون چین در حال حاضر بیش از یک سوم تجارت جهانی سنگ آهن را به خود اختصاص داده است.

مسئله تاثیر یا نفوذ عرضه داخلی چین برروی قیمت گذاری سنگ آهن موضوعی آزاردهنده است.

شرکتهای معدنی چین سالیانه بیش از 350 تا 400 میلیون تن سنگ آهن با عیار 62 درصد تولید می کنند که البته آمار و اطلاعات دقیقی در این خصوص وجود ندارد و این ارقام محاسبه شده کمتر از تولید چدن است.

کمتر از دو سال پیش بود که تصور می شد 120 دلار در هر تن قیمت کف سنگ آهن باشد و اگر قیمتها بیش از این سقوط کند می تواند شرکتهای معدنی را که عیار تولیدات آنان زیر 15 درصد باشد از بازار براند.

زمانیکه قیمت از 120 دلار هم کمتر شد باز تصور می شد که قیمت 100 دلاری تولیدکنندگان کوچکتر را از عرصه بازار خارج خواهد کرد.

حتی در حال حاضر که قیمت حدوداً دو ماه در اطراف 80 دلار است این فرضیات یا پیش بینی ها، دقیقا در این بازار به تجربه گذاشته شده است.

تحقیقات دقیق اخیری که صورت پذیرفته نشان می دهد که شرکتهای معدنی کوچکتر نه تنها با چهار شرکت بزرگ تولیدکننده سنگ آهن در جهان به رقابت پرداخته اند بلکه با بی کفایتی بازار در چین نیز مقابله می کنند.

تحلیلگران معتقدند، در مقایسه با سنگ آهن وارداتی، یک ویژگی آخرین افزایش قیمت کنسانتره داخلی چین بوده است.

براساس گزارش پلاتز اختلاف بین قیمت شاخص کنسانتره داخلی چین با عیار 66 درصد (بدون در نظر گرفتن مالیات بر ارزش افزوده) و شاخص کنونی سنگ آهن پلاتز به میزان 28 دلار در هر تن که می توان آنرا با میانگین تاریخی حدود 15 دلار در هر تن و برابری آن در ابتدای سال یعنی زمانیکه شاخص سنگ آهن پلاتز در شمال هر تن 120 دلار دادوستد می شد، مقایسه نمود.

اگر عیار سنگ آهن آنرا در حد معمول در نظر بگیریم این اختلاف حتی با محصول داخلی که از نظر تاریخی درمقایسه با 22 دلار در هر تن پریمیوم امروزی کاهش پیدا کرده است، بیشتر می شود.

تحلیلگران اضافه می کنند که اختلاف شاخص امروز اشاره ای ضمنی دارد به 210 میلیون افزایش ظرفیت فولاد که می تواند نگاهی داشته باشد به تقاضای سنگ آهن وارداتی به عنوان یک جایگزین رقابتی.

انتظار می رود این فاصله که به تدریج با افزایش میزان ظرفیت از طریق واردات ارزان تر جذب میشود، کمتر گردد.

از آنجایی که فولادسازان چینی در بازار حدودا نیازمند 300 میلیون تن سنگ آهن می باشد، تحلیل گران نسبت به پیش بینی براساس این ارقام هشدار می دهند.

این نیاز از طریق توافقات بلندمدت و معادن اختصاصی و با توجه به روابط نزدیک بین حکومت های استانی، فولادسازان و معدنچیان تامین می شود و بعضی از کوره های بلند شاید مجبور شوند سنگ با پریمیوم 35 درصدی درمقایسه با قیمت نقد وارداتی بخرند.

علاوه براین شاید دولت چین نسبت به افزایش اتکا زیاد به عرضه سنگ از برزیل و استرالیا و در معرض ریسک قرار گرفتن صنعت فولاد (بخش مهم رشد کشود در دهه گذشته) نسبت به نوسانات وسیعتر قیمت های وارداتی سنگ آهن حتی محتاطانه عمل کنند.

دیدگاهتان را بنویسید