52412

مصرف انرژی سیمانی ها مطابق با استاندارد جهانی

دنیای معدن -برای تامین برق و انرژی مورد نیاز صنایع سیمان کشور به احداث نیروگاهی ۷۰۰ مگاواتی و مختص این صنعت نیاز است.

به گزارش دنیای معدن، این سخنان یکی از مسئولان وزارت نیرو است که هفته گذشته از مصرف بالای انرژی برق در صنایع سیمان سازی کشور خبر داده است و معتقد است مصرف انرژی برق در این صنعت بالغ بر ۳۰ کیلووات ساعت نسبت به میزان استاندارد جهانی فاصله دارد. در واقع این موضوع در حالی از سوی کارشناسان وزارت نیرو مطرح می شود که ایران هم اکنون یکی از بزرگترین تولیدکنندگان سیمان محسوب شده و به اعتقاد کارشناسان این صنعت، استفاده از تجهیزات نوین و رعایت استانداردهای جهانی باعث شده تا ایران در زمینه تولید سیمان و کلینکر از مزیت بالایی برخوردار باشد.
در این رابطه نادر غفاری، معاون فنی و تولید انجمن سیمان در خصوص میزان مصرف انرژی در صنعت سیمان به صمت می گوید: برق به عنوان انرژی پایه و اصلی در صنعت سیمان مورد استفاده قرارمی گیرد. بر اساس استاندارد بین المللی میزان انرژی مورد نیاز در صنعت سیمان برای هر تن سیمان بین ۹۰ تا ۹۵ کیلووات تعریف شده که این میزان انرژی در صنایع سیمانی ایران نیز با توجه به برنامه ریزی های اصولی انجام شده به همین میزان بوده و حتی در برخی از کارخانه های تولیدی میزان آن کمتر از این میزان یعنی حدود ۸۰ تا ۸۵ کیلووات گزارش شده است. وی همچنین با بیان اینکه میزان انرژی موردنیاز در تولید سیمان سفید و خاکستری متفاوت است، ادامه داد: مراحل پخت و تولید سیمان سفید با سیمان خاکستری متفاوت است و همین امر باعث شده تا میزان مصرف انرژی برق در آنها با یکدیگر متفاوت باشد. یکی از مواردی که در این خصوص وجود دارد نوع مواد اولیه در تولید سیمان است. به عنوان مثال در پخت سیمان سفید، ماده معدنی کائولن و همچنین سنگ آهک مواد اولیه تولید آن را تشکیل می دهند اما از آنجایی که برای تولید سیمان سفید به خلوص بالایی از سنگ آهک نیاز است، همین امر باعث افزایش انرژی مصرفی در تولید می شود. این کارشناس سیمان با بیان اینکه میزان انرژی مصرفی در تولید سیمان سفید از سیمان خاکستری بالاتر است، افزود: برای تولید سیمان خاکستری همان طور که گفته شد بین ۹۰ تا ۹۵ کیلووات انرژی برق لازم است اما برای تولید سیمان سفید این انرژی حدود ۳۰ درصد بیشتر بوده و طبق آمار اعلام شده برابر با ۱۲۰ کیلووات انرژی صرف می شود. وی با عنوان اینکه روش خنک کردن، یکی از دلایل اصلی در مصرف بیشتر انرژی در سیمان سفید است گفت: در مرحله خنک کردن سیمان سفید برای اینکه از تغییر رنگ آن جلوگیری شود بعد از تولید آنها را در آب تخلیه کرده و همین امر مستلزم استفاده از نیروی برق برای خنک کردن این مواد است که موجبات افزایش میزان انرژی مورد نیاز در تولید سیمان سفید را نسبت به سیمان خاکستری فراهم می کند. وی در ادامه با بیان اینکه برخی از کارخانه های تولیدکننده میزان انرژی مصرفی بالاتر از حد استاندارد بین المللی دارند، گفت: بحث فناوری و استفاده از تجهیزات به روز، تاثیر بسزایی در میزان مصرف انرژی برق در این صنعت دارد. در حال حاضر برخی کارخانه ها که سابقه فعالیت آنها به ۶۰ سال پیش بازمی گردد به دلیل استفاده از ماشین آلات قدیمی میزان انرژی مصرفی آنها بالاتر از استاندارد بین المللی است. در مقابل برخی کارخانه ها نیز هستند که با وجود اینکه مدت زمان کمی از فعالیت شان می گذرد با در اختیار داشتن تجهیزات و فناوری های روز دنیا عملکرد مناسبی داشته و میزان انرژی مصرفی آنها در برخی موارد حتی ازحد استاندارد نیز پایین تر است. غفاری با اشاره به راهکارهایی که می تواند موجبات کم شدن مصرف انرژی برق را فراهم کند، گفت: یکنواخت کردن فعالیت های کارخانه ها برای تولید این محصول معدنی صرفه اقتصادی را به دنبال خواهد داشت. درواقع با به روز کردن تجهیزات مورد نیاز در کارخانه ها می توان زمینه کاهش مصرف انرژی را فراهم کرد که این امر مستلزم سرمایه گذاری و انجام برنامه ریزی های حساب شده است. البته تاکنون شاهد فعالیت از سوی فعالان این عرصه بوده ایم که با انجام ممیزهای انرژی در این بخش، میزان برق مصرفی را کنترل کرده و از این طریق کمکی برای کاهش میزان انرژی برق در تولید سیمان می شود.


تغییرات فنی در تجهیزات
محمدرضا عبدی، مدیر انرژی سیمان سفید نی ریز در خصوص میزان مصرف انرژی در صنعت سیمان سازی به صمت می گوید: میزان مصرق انرژی در تولید سیمان با توجه به نوع آن متفاوت است؛ هم اکنون در ایران نیز به دلایل مختلفی شاهد تفاوت میزان انرژی مصرفی و بالاتربودن آن نسبت به استانداردهای مشخص شده در کشور هستیم و برای رسیدن به رقم استاندارد جهانی نیازمند برنامه ریزی و همچنین استفاده از دانش روز متخصصان در این حوزه ایم. وی در ادامه به راهکارهایی که می تواند میزان مصرف انرژی در تولید سیمان سفید را کاهش دهد، اشاره کرد و گفت: افزایش ظرفیت کوره ها در بخش تولید می تواند باعث کاهش مصرف برق شود اما برای انجام این کار به سرمایه قابل توجهی نیاز بوده و لازم است با جذب سرمایه گذار در این بخش، زمینه را برای کاهش هزینه ها هموار کرد. افزایش ظرفیت آسیاب های مواد نیز از دیگر مواردی است که می تواند موجبات کاهش انرژی را به دنبال داشته باشد. مدیر انرژی سیمان نی ریز همچنین به استفاده از دستگاه ها و تجهیزات فنی اشاره کرد و گفت: موتورهای موجود در دستگاه ها که دور حرکتی ثابتی دارند، خود می تواند یکی از دلایل افزایش انرژی مصرفی باشد، از این رو با کنترل دور موتورها ازطریق نصب دستگاه های اف سی (فرکانس کانورسر) می توان دور حرکت آنها را کاهش داده ومیزان انرژی مصرفی را از۵۰ هرتز به ۴۰ هرتز کاهش داد.
وی در ادامه به انتخاب زمان مناسب برای انجام فعالیت کارخانه های تولیدکننده اشاره و تصریح کرد: فعالیت در ساعات اوج مصرف برق که همان ساعات پیک یا بیگاری به آن گفته می شود، میزان مصرف برق چهار برابر زمان های دیگر بوده و درنتیجه افزایش انرژی مصرفی و بالا رفتن هزینه ها را در پی خواهد داشت. از این رو می توان با تنظیم برنامه کاری و کم شدن فعالیت در این بازه زمانی تا میزان زیادی به کم شدن برق مصرفی و همچنین کاهش هزینه ها کمک کرد.
منبع: گسترش صنعت

دیدگاهتان را بنویسید