51965

بازارهای کالایی از رکود خارج می‌شوند؟

آرامش نسبی بازار فلزات پایه

دنیای معدن -سحر نمایشی: پس از گذراندن یک دوره طولانی‌مدت رکودی در بازار فلزات پایه داخلی روز گذشته بر خلاف آنچه انتظار می‌رفت شاهد رونق معاملات و افزایش تقاضای این محصولات بودیم، این در شرایطی است که به‌طور معمول روزهای پایانی هفته معاملاتی، مبادلات فلزات رنگی از رونق کمتری برخوردار است.

به این ترتیب دیروز بازار با سه موقعیت متفاوت رو‌به‌رو بود، به‌طوری که روی نسبت به دیروز با افت 50 تومانی مواجه شده است اما نیکل و آلومینیوم رشد قیمت را در این روز تجربه کردند. سایر فلزات نیز با روند ثابت معاملات همراه شدند. فعالان آگاه این تفاوت روند در بازار فلزات پایه را نوسان نرخ فلزات در بورس لندن و نرخ ارز دانسته و معتقدند که واکنش بازار بر اساس این افت و خیزها نبوده، چرا که مبادلات به‌طور موقت از رکود خارج شده و امید به بهبود در آن قطعی نیست.
البته با توجه به گفته‌های کارشناسان تنها سرازیر شدن نقدینگی به سوی بازار فلزات پایه واکنش مثبت بازار را دنبال خواهد داشت، چرا که در حال حاضر ما کارخانه‌هایی داریم که مدت‌ها است به دلیل عدم تزریق نقدینگی تولیداتشان متوقف شده و غیرفعال هستند و به دلیل افزایش غیرمنطقی قیمت‌ها در گذشته دیگر توان رقابت ندارند یا اگر هم تولید داشته باشند به اندازه‌ای است که بتوانند به تعهداتشان عمل کنند، اما این در شرایطی است که از گوشه و کنار شنیده می‌شود که این تولیدکنندگان مجدد به آغاز تولیدات روی خوش نشان داده‌اند با اینکه هنوز بسیاری از تجار همچنان از سرمایه‌گذاری در بازار فلزات نگران هستند. البته نا‌گفته نماند که در این میان تولیدکنندگانی هستند که با توجه به شرایط بد اقتصادی و سیاسی توانستند با نبود نقدینگی بسازند و در عرصه تولید دوام بیاورند که به عقیده برخی فعالان بازار ثبات قیمت فعلی برخی از محصولات داخلی را مدیون تولید این تولیدکنندگان هستیم. تا کنون هم هر آنچه به نوسان قیمت‌ها و تناقض در رفتار بازار منجر شده است شرایط نوسانی بازارهای جهانی و نرخ ارز بوده است. با این حال با مراجعه به اخبار و اطلاعات اقتصادی از جهان در می‌یابیم که در بازارهای جهانی نشانه‌‌هایی از بهبود شرایط اقتصادی آمریکا مشاهده شده و تحلیلگران اقتصادی در مورد کشور چین معتقدند با توجه به دومین کاهش نرخ بهره این کشور نیز از یک ماه اخیر می‌توان به تحریک تقاضا و تقویت بازارهای این حوزه امیدوار بود، اما با این حال انتظار آنکه در کوتاه‌مدت تقاضا افزایش قابل توجهی یابد و قیمت‌ها نیز با صعودی پایدار مواجه شوند انتظار به جایی نیست تا جایی که برخی از آگاهان اقتصاد جهانی معتقدند این روند ممکن است حتی تا یک سال دیگر اتفاق نیفتد. به این ترتیب این روند نشان می‌دهد در آینده‌ای نه چندان دور در بازارهای داخلی نیز با رشد قیمت منطقی مواجه خواهیم بود البته این در شرایطی است که در زمینه تولیدات نیز با افزایش ظرفیت تولیدی روبه‌رو باشیم.

آرامش نسبی بازار فلزات پایه

دیدگاهتان را بنویسید