51962

بازگشت آلومینیوم به دوران اوج

دنیای معدن - بازارهای جهانی فلزات پایه کماکان با نوسان دنبال می‌شوند. در این میان، آلومینیوم به‌عنوان یکی از مهم‌ترین‌ محصولات در این بازار روندی پر افت و خیز را سپری کرده است. با نگاهی به نمودار یک سال گذشته آلومینیوم، خواهیم دید که مسیر قیمتی این فلز گرانبها به شکلی سینوسی پی گرفته شده است.

در این میان، پایین‌ترین رقم به اواسط ماه ژانویه 2014 باز می‌گردد و بالاترین قیمت آلومینیوم در اول آگوست سال جاری به ثبت رسیده که بالاترین میزان در ۱۶ ماه اخیر بوده که نوید شکل‌گیری کسری عرضه نسبت به تقاضا را برای این محصول می‌داد. همچنین در آن زمان ذخیره آلومینیوم در انبارهای تحت بررسی بورس لندن با حدود9/5 درصد کاهش به پایین‌ترین میزان 22ماه اخیر رسید. پیش از این بانک آف آمریکا پیش‌بینی کرده بود که بازار آلومینیوم امسال با کسری بیش از 135 هزار تنی عرضه نسبت به تقاضا دست و پنجه نرم کند و سال آینده نیز حدود بیش از 500 هزار تن کسری ثبت خواهد شد. بهای آلومینیوم طی سال 2013 با کاهش چشمگیر 15 درصدی همراه بود و این روند را همچنان با آغاز سال 2014 نیز ادامه داد. یکی از مهمترین دلایل این افت قیمت، وجود مازاد و چالش حاصل از عدم توازن بین تقاضا و عرضه و رشد ذخایر آلومینیوم موجود در انبارهای تحت نظارت بورس فلزات لندن بود که تولید‌کنندگان بزرگ این فلز پراستفاده اساسی یعنی روسال و آلکوا را بر آن داشت تا تصمیم خود را برای کاهش تولیداتشان عملی سازند؛ هرچند برخی از این شرکت‌ها از عملکرد خوب بخش تولید محصولات آلومینیومی یعنی بخش پایین‌دستی سود می‌برند.
به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از پلاتس؛ پیش از این شرکت‌های بزرگ تولید‌کننده آلومینیوم پیش‌بینی کرده بودند که با توجه به کاهش تولیدات و پس از یک دوره چند ساله که بازار آلومینیوم با مازاد عرضه مواجه بوده، باید در انتظار کسری در آن بود. همین دلیل می‌تواند عامل مهمی برای کمک به رشد قیمت این فلز نقره‌ای در ایام پیش رو باشد.فاکتور دیگری که در ماه‌های اخیر همچون اهرمی به کمک بازار آلومینیوم آمده، اعمال قانون ممنوعیت صادرات سنگ آلومینیوم توسط اندونزی از ماه ژانویه امسال بود. با آغاز ماه مه سال جاری میلادی بهای آلومینیوم دست از روند نزولی برداشت و به‌سوی رشد گام برداشت.
بر اساس گزارش‌ها، تقاضای صنایع مختلف و بزرگ از جمله صنعت خودرو برای آلومینیوم بسیار بالا است و به همین دلیل افق بلند‌مدت سوددهی شرکت‌های تولیدکننده آلومینیوم مثبت است، هرچند در بخش پایین‌دستی صنایع آلومینیوم نیز نگرانی‌هایی وجود دارد. رونق اقتصادی جهان تا اندازه زیادی به شرایط اقتصادی چین به‌عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا بستگی دارد. هرگونه تغییر در آمارهای اقتصادی این کشور از جمله در بخش تولید کارخانه‌ای و بخش ساخت و ساز، تاثیر بسزایی در بازارهای مختلف خواهد داشت. در این میان چندی پیش کریستین لاگارد رئیس صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که در سال 2015 میلادی شاهد بهبود شرایط اقتصادی جهان خواهیم بود و در پی این رشد سریع نباید نگران کاهش شدید نرخ رشد اقتصاد چین باشیم. بر اساس آمارها، بهای آلومینیوم از آغاز سال جاری میلادی تا کنون در پی کاهش میزان ذخایر این فلز مهم در انبارهای تحت نظارت بورس لندن به کمترین میزان در 24ماه اخیر، بیش از 15 درصد رشد داشته است. در عین حال بهبود اوضاع اقتصادی آمریکا و انتشار آمارهای امیدبخش از وضعیت مطلوب اقتصاد این کشور، یکی دیگر از عواملی است که به رشد هرچه بیشتر قیمت آلومینیوم در ماه‌های اخیر دامن زده است. رشد چشمگیر تقاضا از سوی صنعت خودرو نیز فاکتور مهمی برای افزایش بهای این فلز نقره‌ای است، کما اینکه تولید‌کنندگان بزرگ آلومینیوم نیز همچنان بر تصمیم خود برای کاهش تولید اصرار دارند. بر اساس پیش‌بینی‌ها تا پایان سال 2015 شاهد رشد تقاضا برای این فلز اساسی خواهیم بود که این عامل نیز به رشد قیمت‌ها کمک شایانی خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید