51794

پیش‌بینی ریزش قیمت برای قلع

سحر نمایشی: با توجه به ریزش مداوم قیمت قلع در بازار فلزات داخلی و رسیدن نرخ این فلز به پایین‌ترین سطح خود نسبت به سه ماه گذشته، کارشناسان حوزه فلزات پیش‌بینی کرده‌اند که احتمال دارد با توجه به کاهشی بودن نرخ این فلز در بازارهای جهانی و ثبات نرخ ارز، فلز قلع تا پایان ماه مهر به مرز 80 هزار تومان در هر کیلو نیز برسد. قلع که پیش از این مرز 90 هزار تومان را نیز رد کرده بود هم‌اکنون در بازار آزاد با نرخ 83 هزار و 500 تومان در هر کیلو به فروش می‌رسد. به گفته فعالان بازار این در شرایطی است که رکود در بازار این فلز شدت گرفته و خریداران در انتظار ریزش بیشتر قیمت‌ها هستند.

البته از طرفی واردات این محصول نیز با توجه به کاهش قیمت‌ها در بازار آزاد دیگر به صرفه نیست، چرا که به گفته فعالان بازار واردات قلع با توجه به هزینه‌های جانبی و پریمیوم آن دیگر نه تنها سودی برای آنها ندارد بلکه موجب ضررشان هم خواهد شد. به همین دلیل تجار حاضر به فروش این فلز نیستند و ترجیح می‌دهند به جای ضرر ناشی از فروش محصولات خود، تا افزایش مجدد قیمت‌ها دست نگه دارند که البته با توجه به پیش بینی‌های نزولی برای قیمت قلع این کار فایده‌ای برای آنها نخواهد داشت.
از سوی دیگر در بازارهای جهانی کاهش قیمت قلع در نیمه اول سال 2014، سبب شد تا بسیاری از تولیدکنندگان در نقطه سر به سر و حتی در حاشیه ضرر فعالیت کنند. فشار ناشی از این مساله برخی از تولیدکنندگان را مجبور کرد تا جهت افزایش قیمت در بازار تصمیم‌هایی اتخاذ کنند. اما تلاش آنها برای تقویت قیمت‌ها نتیجه‌ای در‌بر‌نداشت. از سوی دیگر پیش‌بینی رشد تقاضا سبب شده است تا مجددا توسعه منابع معدنی قلع مد‌نظر شرکت‌های معدنی قرار گیرد. قلع از جمله فلزات پایه‌ای است که بازار آن به شدت از اصول اولیه عرضه و تقاضا تبعیت می‌کند. این فلز در بحران‌های اقتصادی جهانی که بازار کل فلزات را متاثر ساخته، چندان هم مصون نمانده است.
به این ترتیب کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که اگر قیمت جهانی قلع به روند نزولی خود ادامه دهد احتمالا قیمت این فلز در بازار داخلی نیز کاهش بیشتری را تجربه خواهد کرد. البته اینکه این پیش‌بینی‌ها تا چه حد تحقق یابد، به نرخ رشد اقتصاد جهانی وابسته است. با فرض اینکه وضعیت اقتصاد جهانی با‌ثبات باشد و هیچ‌گونه نگرانی از بابت بحران‌های اقتصادی وجود نداشته باشد، نوید قیمت منطقی را برای این فلزات می‌توان ارائه داد.

در بازار فلزات پایه چه گذشت؟
روند معاملات فلزات پایه دیروز در بازار آزاد نسبت به یکشنبه گذشته با روند نزولی قیمت اکثر فلزات رنگی همراه شد، البته این در حالی است که قلع در بازار داخلی بیشترین کاهش نرخ را تجربه کرد. به گفته فعالان بازار علت کاهش نرخ این فلز علاوه بر ریزش نرخ جهانی، رکود مطلق معاملات در بازار آزاد است. همچنین کارشناسان معتقدند تا زمانی که تقاضا در بازار فلزات پایه افزایش پیدا نکند قیمت‌ها به روند نزولی خود ادامه خواهند داد. پیش‌بینی ریزش قیمت برای قلع

دیدگاهتان را بنویسید