51716

معاون وزیر صنعت، از افزایش اکتشافات معدنی خبر داد

دنیای معدن -معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت از افزایش اکتشافات معدنی در کشور خبرداد و گفت: در بسیاری از نقاط اکتشافی به مرحله حفاری رسیده ایم.

مهدی کرباسیان درحاشیه سومین همایش و نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری در معدن و صنایع معدنی در مصاحبه با واحد مرکزی خبر با بیان این که ایران در حوزه اکتشافات معدنی یک عقب ماندگی تاریخی را تجربه می کند، افزود: به منظور جبران این عقب ماندگی طرح اکتشاف در 200 هزار مترمربع از مناطق مختل کشور را آغاز کرده ایم.
وی ادامه داد: تاکنون در68 هزار کیلومتر آن اکتشاف و در برخی از مناطق نیز به مرحله حفاری رسیده ایم.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این که تا پایان امسال این میزان را به 100 هزار کیلومتر مربع افزایش می دهیم، گفت: یکی از مشکلات عمده در حوزه اکتشاف آب، انرژی و حمل ونقل است که باید با یک برنامه ریزی منظم این سه مورد در کنار یکدیگر قرار بگیرد.
کرباسیان همچنین در سخنانی در همایش معدن با بیان این که بخش مهندسی و عملی حوزه معدن و صنایع معدنی پیشرفت های خوبی داشته است، گفت: با این وجود این حوزه نیاز به حمایت دولت دارد و ایمیدرو نیز آمادگی خود را برای حمایت از این حوزه اعلام می کند.
رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی با اشاره به برگزاری به موقع همایش و نمایشگاه معدن گفت: با توجه به این که در آستانه تهیه برنامه ششم هستیم انتظار می رود بخش خصوصی و علمی پیشنهادها و راهکارهایی را که برای ارتقاء بخش معدن دارد به منظور نظام مند کردن ادامه راه مطرح کنند و در این حوزه فعال تر شوند.
وی اضافه کرد : چرا که به دنبال این برنامه بودجه لازم نیز فراهم می شود و سیاست های کشور نیز به دنبال آن هماهنگ می شود.
کرباسیان با اشاره به اقتصاد مقاومتی گفت: اقتصاد مقاومتی موضوعی است که مقام معظم رهبری به صراحت به آن اشاره کرده اند و می توان نقش معدن را در این امر بسیار موثر و اساسی دانست، چرا که این حوزه کمترین ضربه و فشار را از تحریم ها به خود وارد می کند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه قیمت نفت روبه کاهش است، افزود: لازم است سیاست گذاری هایی به منظور افزایش توجه بهحوزه معدن صورت گیرد و در همین جهت نیز ایمیدرو همکاری لازم را با تمام انجمن ها و سازمان نظام مهندسی دارد.
وی با بیان این که بخش معدن از جایگاه ویژه ای برخوردار است، گفت: یکی از محورهای این نمایشگاه سرمایه گذاری در بخش معدن است که حضور وزرا و نمایندگان خارجی می تواند نوید بخش این امر باشد.
کرباسیان ادامه داد: امیدواریم بتوانیم نقش معدن و صنایع معدنی را افزایش دهیم، چرا که ایران در زمینه ی مواد معدنی بسیار غنی است.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این که دنیا در چند سال اخیر یک رکود را تجربه کرده است، گفت: طبق پیش بینی های انجام شده در سال 2015 دنیا از این رکود خارج می شود که با رونق گرفتن حوزه معدن در ایران تا آن زمان می توان برای رفع نیاز دنیا به مواد معدنی از ایران امیدوار بود.
کرباسیان ایمیدرو را بازوی توسعه بخش معدن در بخش خصوصی عنوان و اظهار کرد: علاوه بر این اقدامات ایمیدرو در حوزه پژوهش نیز اقداماتی انجام داده است. به طوری که 25 درصد سود خالص ایمیدرو صرف سرمایه گذاری در پژوهش های دانشگاهی می شود.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این که سال گذشته میلیارد ها ریال صرف هزینه های حوزه های دانشگاهی شد، گفت: انتظار می رود که این تحقیقات بیشتر جنبه ی کاربردی داشته باشد.
رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ادامه داد: یکی از حوزه هایی که اخیرا در این سازمان فعال شده است، توجه به مواد خاکی است که تاکنون مورد بی توجهی قرار گرفته بود.
وی با بیان این که ایمیدرو در حوزه طرح های جامع فولاد و زغال سنگ نیز اقداماتی مفیدی را تاکنون انجام داده است، اظهار کرد: در این میان نیاز به انجام کارهای پژوهشی بیشتری هستیم.
کرباسیان تاکید کرد: تاکنون تلاش ما این بوده است که باوجود تمام گرفتاری های ایجاد شده بتوانیم بخش خصوصی را تقویت کنیم که تاکنون نیز در این امر موفق بوده ایم، به طوری که توانسته ایم از میان 30 طرح متوقف شده 20 طرح را فعال کنیم.
کرباسیان با بیان این که در برنامه های چهارم و پنجم قرار بود رشد هشت درصدی را در حوزه معدن داشته باشیم، گفت: متاسفانه نه تنها این امر محقق نشد، بلکه رشد منفی هفت درصدی را در سال 1391 داشته ایم.
معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت ابراز امیدواری کرد: جهشی که در حوزه معدن با کمک دولت و بخش خصوصی درپیش گرفته شده عملی شود.

دیدگاهتان را بنویسید