51588

مقاومت بازار داخلی فلز سرخ

دنیای معدن -سحر نمایشی: روند متفاوت پارامترهای تاثیرگذار بر قیمت مس علاوه بر اینکه قدرت پیش‌بینی را از کارشناسان این حوزه دریغ داشته، موجب کاهش تقاضای معامله‌گران روز یکشنبه در بورس کالای ایران نیز شد.

این در حالی است که این روز‌ها بررسی روند قیمتی این قبیل کالاها و تلاش برای پیش‌بینی افق آتی آنها برای بسیاری از سرمایه‌گذاران دارای اهمیت فراوانی است. به گفته کارشناسان، بازار داخلی فلزات همچنان در برابر پارامترهای کاهشی مقاومت می‌کند و افزایش اندک قیمت این فلز در بورس کالای ایران به دلیل افزایش اندک نرخ ارز روی داده است.
هم‌اکنون علاوه بر کاهش شدید تقاضا برای این قبیل محصولات، همبستگی تغییرات قیمت این کالاها با رشد اقتصادی جهان و برخی داده‌های مهم اقتصادی در نهایت تعیین‌کننده روند بازار در آینده خواهد بود. بر این اساس روز یکشنبه، فلز سرخ شاهد معامله 900 تن مس کاتد، 900 تن مس مفتول و 40 تن مس اسلب شرکت ملی صنایع مس ایران در تالار مذکور بود. این شرکت همچنین یک‌هزار تن مس کم عیار، 100 تن سولفور مولیبدن و 9 تن کنسانتره فلزات گرانبها را به فروش رساند. در ضمن سولفور مولیبدن شرکت ملی صنایع مس ایران در این روز کاهش قیمت 8 تا 13 درصدی را تجربه کرد که رخداد حایز اهمیتی است. علاوه بر این، 270 تن مس مفتول شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان و 100 تن مس مفتول گروه صنایع کابلسازی افق البرز نیز مورد دادوستد قرار گرفت.
از سوی دیگر از آنجا که طی هفته اخیر، نرخ فلزات اساسی در بازارهای جهانی کاهش قابل‌ملاحظه‌ای را تجربه کرد و نگرانی از در پیش بودن رکودی دیگر به ویژه در بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فلزات اساسی جهان یعنی کشور چین بیش از پیش خودنمایی می‌کرد و از سویی پایین بودن قیمت نفت و شرایط سخت تولید در بازار مواد معدنی و بالا بودن ذخایر بسیاری از کالاها به همین دلیل انتظار کاهش بیشتر قیمت‌های جهانی را تقویت کرده است. این موارد این ذهنیت را پدید آورده بود که شاید قیمت این فلز سرخ در بورس کالا نیز کاهشی شود اما این در شرایطی است که قیمت مس در معاملات بورس کالای ایران نه تنها ریزشی را تجربه نکرد، بلکه با افزایش قیمت حدود 30 تومانی این محصول در هر کیلو مواجه شد. به این ترتیب بازار داخلی این محصولات در حالی با رکود معاملات و افزایش قیمت‌ها در ایران مواجه است که اخبار اقتصادی از گوشه و کنار جهان کماکان خبر از تداوم ریزش قیمت‌ها می‌دهد، هرچند این نکته را نیز باید افزود که در بازارهای داخلی فلزات پایه، بیش از پیش شاهد تاثیرپذیری قیمت‌ها از واقعیت‌های جهانی و چرخش بهای فلزات حول محور نرخ ارز بودیم، البته پیش‌بینی‌های زیادی درباره آینده بازار فلزات پایه داخلی از سوی مراجع مختلف ارائه می‌شود، به‌طوری که برخی حرف از افزایش تقاضا می‌زنند و برخی کاهش تقاضا را پیش‌بینی می‌کنند. با توجه به تمامی این موارد، انتظار می‌رود روزهای ضعیف فعلی همچنان با نوسانات محدود و حتی نزولی بیشتر ادامه یابد تا جایی که بتوان یک فاز تثبیت و بازگشت مجدد خریداران یا داده‌های مثبت اقتصادی را تجربه کرد. این موارد می‌تواند بازار را از حالت انفعالی فعلی به یک فاز تثبیت و صعود قدرتمند وارد کند که تجربه سال‌های قبل برای روزهای سرد سال این مهم را تقویت می‌کند، زیرا به‌صورت سنتی فصل پاییز فاکتورهای مهمی را به‌عنوان بهبود حجم تولید و تقاضای محصولات نهایی و مواد اولیه پدید می‌آورد.

دیدگاهتان را بنویسید