51222

دورخیز بازار برای صعود

دنیای معدن -سحر نمایشی: نرخ فلزات پایه در اولین روز از هفته معاملاتی در بازارهای داخلی با ثبات قیمت همراه شد البته این در حالی است که بازارهای جهانی به دلیل کند شدن رشد تولید ناخالص داخلی در چین، ریزش نرخ نفت و افزایش ارزش دلار با روند نزولی مواجه شدند.

به این ترتیب دیروز با آنکه به‌طور طبیعی انتظار می‌رفت قیمت این محصولات کاهشی شود، با توجه به افت حجم تولید و کاهش موجودی انبارها، بازار داخلی در مقابل کاهش قیمت این محصولات‌ مقاومت کرد، به‌طوری که نرخ فلزات پایه در بازار داخل نسبت به‌روز پنج‌شنبه تغییر زیادی تجربه نکرد.
از سوی دیگر به دلیل کاهش شدید مبادلات نیز هنوز قیمت بازار برخی از محصولات همچون مس مشخص نبود و فقط آن دسته از افرادی که نیازمند نقدینگی بودند، اقدام به عرضه محصولات خود کردند. علاوه بر این در بازارهای جهانی، قیمت‌ها افت زیادی را تجربه کرده‌اند و فعالان آگاه تقویت بازارهای رقیب، افزایش حجم واردات فلزات توسط چین که جذابیت خرید را در این کشور افزایش داده و ورود قیمت‌ها به یک فاز تعدیل و تثبیت و عقب‌نشینی بازار به منظور دورخیز برای ثبت رکوردهای جدید را از مهم‌ترین دلایل نوسان نرخ فلزات پایه در بازارهای جهانی عنوان می‌کنند که البته پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد کاهش نسبی قیمت‌ها در بازارهای جهانی موقتی است.
همچنین کارشناسان حوزه فلزات پایه معتقدند: درخصوص وضعیت قیمت‌ها طی روزهای آینده در بازار داخل باید منتظر ماند و دید که سقوط بهای جهانی فلزات و نرخ ارز تا چه حدی و با چه شتابی در بازار داخل تاثیر خواهد گذاشت و در نهایت این تاثیر منجر به چه اصلاحی در قیمت‌ها خواهد شد.
به‌ طور کلی پس از سقوط قیمت نفت و ثبت کمترین قیمت‌ها در چهار سال گذشته برای نفت برنت در کنار افزایش شدید دلار و رسیدن به بالاترین حد در چهار سال اخیر تمامی فلزات پایه وارد یک فاز نزولی شده‌اند و با توجه به پیشنهاد فروش نفت خام عربستان در کمترین حد در پنج سال گذشته به نظر می‌رسد روند نزولی و ضعیف فعلی برای قیمت نفت ادامه‌دار باشد. افت شدید ارزش سهام در بازارهای جهانی که شاخص‌های آمریکا، اروپا و آسیا را در نوردیده است همچنین کاهش دورنمای رشد اقتصادی جهانی در برآوردهای صندوق بین‌المللی پول، شرایط وخیم اقتصادی در چین، اتحادیه اروپا و ژاپن و دورنمای کاهش حجم تولیدات صنعتی آلمان مواردی است که بازار فلزات پایه را به شدت تحت‌الشعاع قرار داده است. تمامی این موارد در حالی بود که از ابتدای هفته گذشته بازارهای جهانی وارد یک فاز صعودی شده که با کاهش نسبی موجودی انبارها تقویت می‌شد. در بازار آلومینیوم هم‌اکنون موجودی انبارها به کمترین حد در سه سال اخیر رسیده که با توجه به وجود پتانسیل ضعیفی از افزایش قیمت می‌توان به تغییر روند بازار از شرایط نزولی فعلی از کوتاه‌مدت و تغییر به سمت ثبات حکایت کرد. به نظر می‌رسد روند نزولی موجودی انبارها داده‌ای باشد که افزایش مجدد قیمت‌ها در میان‌مدت را موجب شود با توجه به تمامی این موارد دورنمای فلز آلومینیوم پتانسیل افزایش شدید قیمت‌ها را در ذات خود نهفته دارد ولی این ظرفیت برای بروز و ظهور به داده‌های قدرتمند اقتصادی نیازمند است.
بازار مس هم همچون آلومینیوم به تبع کاهش موجودی انبارها در بازار لندن و نیویورک از ابتدای هفته گذشته در مسیر صعودی قرار گرفت ولی پس از صعود قیمت نفت از ظرفیت افزایش قیمت آن تا حدودی کاسته شد. نرخ مس نزدیک به سه ماه است که کاملا در مسیر نزولی قرار گرفته و افزایش روزهای قبل را می‌توان یک داده مثبت برای تغییر جهت کلی قیمت این فلز قلمداد کرد که نشان می‌دهد، فلز سرخ بیشتر از آنکه به داده‌های اقتصاد کلان توجه کند به ویژگی‌های فنی بازار مس متوجه شده است. با توجه به تمامی این موارد و همچنین کاهش موجودی انبارها که تا چندی پیش در کمترین حد در چند سال اخیر قرار داشت و هم اکنون نیز مجدد نزولی شده است می‌توان به افزایش بنیادین قیمت این محصول امیدوار بود.

دیدگاهتان را بنویسید