51089

تعطیلی۳۰ آزمایشگاه غیرقانونی طلا در اصفهان

دنیای معدن - با توجه به اینکه بیشترین کارگاه های تولید طلا در اصفهان مستقر است نیاز است که شهرک طلا و جواهر در اصفهان ایجاد شود.

کار شناس مسئول انگ فلزات گرانبها اداره کل استاندار استان اصفهان با اشاره به اینکه بیشتر واحد های تولید طلا درشهر اصفهان مستقر هستند، گفت: با استقرار بسیاری از واحد های تولید طلا در سطح شهر اصفهان بسیاری ازاین واحد ها نمی توانند با وارد کردن ماشین آلات و تسهیلاتی که دولت بدون تعرفه در اختیار آن ها قرار می دهد استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، فرحناز رجالی، با بیان اینکه بیشتر کارگاه های تولید طلا در استان اصفهان در شهرستان های اصفهان، دولت آباد و خمینی شهرمستقر است، افزود: سال گذشته با همکاری شهرداری و اداره محیط زیست استان اصفهان ۲۰۰ کارگاه طلا پلمپ شد.

وی ادامه داد: قرار بود شهرک طلا و جواهر در اصفهان ایجاد شود و لی متاسفانه این کار در اصفهان صورت نگرفت. البته در استانی مانند اصفهان که دارای تعدد واحد های طلا است نیاز است که مکانی امن و ایمن برای انتقال کارگاههای طلا اختصاص داده شود.

وی با اشاره به اینکه ضوابط در فروشگاه های طلا نیز باید رعایت شود، ادامه داد: کد شناسایی، نشان استاندارد و فاکتور فروش باید از سوی فروشنده طلا به مشتریان ارائه شود و در خصوص فروش جواهر نیز باید حتما برگه شناسنامه داربرای سنگ جواهر که در آن وزن؛ عیار؛ نوع سنگ و تراش آن مشخص باشد به خریدار ارائه شود.

وی تصریح کرد: اگر فروشنده طلا دارای این برگه نیز نبود باید در فاکتور فروش طلا، به طور جداگانه مشخصات سنگ و طلا را ذکر کند. که اگر این کار را انجام ندهد تخلف محسوب شده و مشتری می تواند در این زمینه احقاق حق کند.

رجالی تاکید کرد: مردم باید حتما به کد شناسایی توجه کنند و به طلای خریداری شده دقت کنند که در ان عیار و علامت استاندار درج شده باشد.

وی افزود: عیارهای رسمی طلا در کشور شامل ۷۵۰، ۸۳۳، ۹۱۶ و ۹۹۵ است که قیراط آن ها به ترتیب ۱۸، ۲۰، ۲۲و ۲۳. ۸ است، البته عیار ۹۹۵ برای مدالیون های خاص است که با پروانه کاربرد علامت استاندارد مجاز به ساخت باشد.

این کار شناس استاندار استان اصفهان در ادامه به این نکته اشاره داشت که بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار بانک مرکزی کلا ورود مصنوعات خارجی طلا به کشو رما غیر قانونی بوده و به غیر از معدودی از سنگ ها ی گرانب ها ورود محصولات طلا به کشور غیرقانونی است.

رجالی با اشاره به اینکه ورود و خروج بیشتر از ۱۵۰ گرم طلا غیر قانونی بوده و اغلب این قاچاق ها با ترفند های خاص صورت می گیرد، ادامه داد: بر اساس آمار پلیس آگاهی استان بیشتر طلاهای وارد شده به ایران از مرز عراق است و در استان اصفهان نیز بیشتر از مبادی جنوبی وارد شهر می شود.

وی تصریح کرد: اداره کل استاندارد استان اصفهان برای اطمینان از عملکرد درست و به کارگیری استاندارد در ساخت مصنوعات طلا هر سال ۴ مرتبه نمونه برداری از واحد های دارای پروانه استاندارد به صورت تصادفی انجام می گیرد همچنین در قالب طرح طا ها که به صورت کشوری اجرا می شود کار شناسان اداره استاندارد به صورت نامحسوس از مغازه های سطح شهر نیز طلا خریداری کرده و مورد آزمایش قرار می دهند.

وی گفت: برای واحد های تولیدی طلا نیز که فاقد مهر استاندارد هستند نیز با حضور مراکز اصناف از کلیه مراکز عرضه طلا بازرسی هایی انجام می شود و از واحد ها نمونه برداری می شود.

وی افزود: سال گذشته ۳۰واحد تولید کننده طلا در اصفهان به علت نداشتن شرایط استاندارد پروانه استاندارد آن ها باطل شد همچنین ۵ واحد متخلف نیز به دادگاه معرفی شد.

وی تاکید کرد: از برنامه های مهم امسال در بحث کارگاه های طلا اطلاع رسانی به همه واحد های تولید طلا رای دریافت نشان استاندارد است. همچنین تعطیلی ۳۰ آزمایشگاه غیرقانونی طلا تا چند روز آینده و گشت مشترک برای کنترل قاچاق طلا با همکاری اتحادیه و سازمان صنعت معدن و تجارت از دیگر برنامه های اداره کل استاندارد در راستای استاندارد سازی مصنوعات طلا است.

دیدگاهتان را بنویسید