50879

اکثر تجهیزات و ماشین آلات معدنی ما وارداتی است

دنیای معدن - عضو کمیسیون معادن اتاق ایران گفت: ایران نیروی انسانی و بخش بزرگی از خطوط تولید را در اختیار دارد و این یعنی بستر برای سرمایه گذاری در ساخت و تولید ماشین آلات و تجهیزات معدن در ایران فراهم است اما باید دانش و روش ها را بومی سازی کنیم که این نیازمند انتقال دانش و بهره گیری از تجارب کشورهای موفق هستیم.

به گزارش دنیای معدن، رسول رنجبران بخش بزرگی از تجهیزات وابسته به واردات دانست و تصریح کرد: در ایران تجهیزات ساده مانند بنکرها، استراکچرهای فلزی و... تولید می شوند اما فناوریهای روز همچنان وارداتی هستند.

وی درباره شرایط ساخت ماشین آلات موردنیاز معادن در ایران اظهار داشت: ایران نیروی انسانی و بخش بزرگی از خطوط تولید را در اختیار دارد و این یعنی بستر برای سرمایه گذاری در ساخت و تولید ماشین آلات و تجهیزات معدن در ایران فراهم است اما باید دانش و روشها را بومی سازی کنیم که این نیازمند انتقال دانش و بهره گیری از تجارب کشورهای موفق هستیم.

رنجبران افزود: معادن طلا و مس شاید در بخشی از ماشین آلات خودکفا شده باشند اما همین معادن نیاز به لودر دارند و یا برای برش سنگهای الماس به کار می رود که این لودر و الماس وارداتی هستند پس آنچنان که شایسته است ادعای خودکفایی در ماشین آلات را نباید داشته باشیم.

عضو کمیسیون معادن اتاق ایران جذب سرمایه گذار خارجی در بخش معادن و واردات ماشین آلات با شرط انتقال تکنولوژی از کشور مبدا را راهکار دستیابی به فناوریهای نوین در بخش معادن کشور برشمرد و افزود: اگر استراتژی دولت جایگزینی معدن به جای نفت است باید از سرنوشت نفت در کشور درس عبرت بگیریم و مانع از تکرار سرنوشت نفت پس از یک قرن در کشور شویم.

دیدگاهتان را بنویسید