49361

انتقاد از بهره برداری های غیراصولی از معادن/ خسارت معادن به محیط زیست باید کاسته شود

دنیای معدن -تفاهم نامه همکاری بین دانشگاه محیط زیست و سازمان نظام مهندسی معدن ایران به منظور توسعه همکاری های علمی، پژوهشی با هدف حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار در محل این دانشگاه در کرج به امضا رسید.

به گزارش دنیای معدن، در مراسمی که با حضور روسای دانشگاه محیط زیست و سازمان نظام مهندسی معدن ایران پیش از ظهر چهارشنبه در محل این دانشگاه در کرج برگزار شد، تفاهم نامه همکاری بین این دو مرکز به امضا رسید.

اصغر محمدی فاضل رئیس دانشگاه محیط زیست در حاشیه این مراسم با اشاره به لزوم پیوند میان مراکز علمی و پژوهشی کشور گفت: در حال حاضر دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه، به ویژه در رشته های معدن، ارزیابی و آلودگی محیط زیست علاقه و اشتیاق بسیاری برای مشارکت در طرح های علمی، پژوهشی و آموزشی دارند که می توان با اجرای پروژه ها و پایان نامه های تحصیلی مشترک از ظرفیت سازمان نظام مهندسی معدن ایران در این زمینه بهره برد.

فاضل افزود: بهره برداری غیرمسئولانه از برخی معادن باعث نگرانی علاقه مندان به محیط زیست شده است، بسیاری از معادن بعد از بهره برداری به حال خود رها می شوند و باعث بروز خسارت های بسیاری از جمله ورود آلودگی های خطرناک آب های سطحی به زمین های کشاورزی شده است.

فاضل با اشاره به تاکید دو روز قبل رئیس مجلس شورای اسلامی در خصوص لزوم رعایت ملاحضات محیط زیستی در بهره برداری از معادن افزود: در پاسخ به نیازهای کلان ملی و در قالب این تفاهم نامه ما می توانیم بخشی از آموزش های زیست محیطی لازم و مورد نیاز فعالین بخش معدن را برعهده بگیریم. تنها در این صورت است که می توان امیدوار بود با همدلی و همراهی بین کارشناسان و تصمیم گیران دو حوزه از بروز خسارت های غیرقابل جبران به محیط زیست پیشگیری کرد.

در ادامه این مراسم هرمز ناصرنیا رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران ضمن ابراز خشنودی از امضای این تفاهم نامه گفت: دانشگاه محیط زیست با توجه به سابقه و جایگاه علمی که دارد می تواند ما را در یافتن زبان مشترک بین معدن و محیط زیست یاری برساند.

ناصرنیا گفت: هر فعالیت توسعه ای صدمات زیست محیطی هم دارد ولی این نگاه که معادن یکسره زیان بار و ضد محیط زیست هستند حقیقت ندارد، بهرحال برای توسعه کشور نیاز به فعالیت های عمرانی وجود دارد اما در این میان اقدامات محیط زیستی باید به کمک متخصصان معدن بیاید تا از ایجاد خسارت به محیط زیست کاشته شود و خصوصاً فعالیت های پس از معدن کاوی سازگار با محیط زیست شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ایران افزود: استفاده مطلوب از امکانات، تجهیزات و حمایت های مادی و معنوی و همچنین بهره گیری از متخصصین و کارشناسان سازمان و دانشگاه محیط زیست در جهت اجرای پروژه های تحقیقاتی - کاربردی مورد تفاهم با توجه به نیازهای طرفین و کشور و همچنین اجرای دوره ها و کارگاه های آموزشی مشترک از اقداماتی است که سازمان نظام مهندسی معدن ایران و دانشگاه محیط زیست پتانسیل انجام آن را دارا هستند.

وی افزود: الزامی کردن گذراندن دوره های آموزشی عمومی حفاظت محیط زیست برای اعضای دارنده پروانه اشتغال، برگزاری دوره های آموزشی مبانی معدنکاری و معرفی موضوع های پژوهشی و همکاری در اجرای پروژه های مطالعلت کاربردی نظیر بازپیرایی معادن از مواردی است که سازمان می تواند نسبت به اجرای آنها در قالب این تفاهم نامه متعهد شود.

به گزارش مهر، رئیس مجلس شورای اسلامی دو روز پیش در مراسم گرامیداشت مقام محیط بان با یادآوری اینکه ما کشوری هستیم که دارای معادن غنی و ذخایر نفتی و گازی هستیم، بر لزوم توجه به معادن و بهره برداری صحیح از این منابع به منظور توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال تاکید کرد.

براساس این گزارش این تفاهم نامه ب منظور توسعه همکاری های علمی، پژوهشی، آموزشی و فناوری با تاکید بر توسعه، بومی سازی و کاربردهای مورد نیاز طرفین و دانش افزایی کارشناسان شاغل در فعالیت های معدنی، برای حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار کشور به امضا رسید.

دیدگاهتان را بنویسید