49319

وضعیت آهن قراضه در کشور مورد بررسی قرار گیرد

دنیای معدن - وضعیت آهن قراضه در کشور نیازمند است چراکه کمبود آن به شدت حس می شود.

عضو انجمن تولید کنندگان فولاد ایران گفت: وضعیت آهن قراضه در کشور بحرانی است و کمبود آن به شدت حس می شود.

سید رضا شهرستانی، عضو انجمن تولید کنندگان فولاد ایران در خصوص وضعیت آهن قراضه در کشور اظهار داشت: در گذشته که تنها قراضه تولید می شد و بازیافتی هم نداشتیم به کشورهای همسایه هم صادر می کردیم اما پس از راه اندازی نورد در صنعت فولاد رشد سرمایه گذاری ها در نورد افزایش یافت و به جای محصول نهایی شمش وارد کشور شد.

وی ادامه داد: سپس برخی از شرکت ها برای کاهش هزینه های خود اقدام به تولید شمش کردند که ارزان ترین سرمایه گذاری در این بخش استفاده از قراضه بود که نیاز به کوره های کوچک ترداشت و راحتتر بود، از حدود ۱۰ سال پیش این قضیه آغاز شد و کارخانجات دیگر هم که آهن اسفنجی بودند حدود ۱۵ درصد از آهن قراضه استفاده می کردند و از این زمان بود که کمبود آهن قراضه بوجود آمد و عرضه کم و تقاضا زیاد شد.

شهرستانی افزود: متاسفانه افرادی که در بخش آهن قراضه فعالیت می کنند سواد چندانی ندارند و به صورت خانوادگی و قومی عمل می کنند و نه شرکتی ثبت کرده اند و نه مالیاتی می پردازند و در بسیاری از قراضه هایی که جمع می شود تقلب هایی هم می شود و ناخالصی هایی در آن ها دیده می شود و گاهی بتن و خاک در آن استفاده و باعث انفجار در کوره می شود.

شهرستانی در مورد نرخ آهن قراضه، تصریح کرد: نرخ آهن قراضه هم بسته به نوع کیفیت آن ها افزایش یافته است و بین ۱۱۰۰ تا ۱۲۵۰ تومان به فروش می رسد.

وی خاطر نشان کرد: هم اکنون لزوم واردات قراضه از کشورهای همسایه حس می شود شرایط کنونی کشورهای عراق و سوریه به گونه ای است که تاجران آهن قراضه ایران می توانند از طریق این دو کشور میزان قابل توجهی آهن قراضه را وارد ایران کنند و تا حدودی نیاز بازار تأمین شود،اما بنادر ما برای تخلیه کشتی های حامل قراضه آهن تجهیز نشده اند و همچنین قراضه ها با توجه به آلیاژهای مختلفی که دارند باید تقسیم بندی شوند.

این عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: ما باید به سمت تولیدات بیشتر آهن اسفجی برویم و تولیدات ما با تکنولوژی روز ایران هم خوانی داشته باشد.

وی در خاتمه گفت: ما حدود ۱۷ میلیون تن تولید فولاد در کشور داریم که از این میزان حدود ۱۴ میلیون تن در فولاد سازی است که از این ۱۴ میلیون تن ۱۱ میلیون تن آهن اسفنجی و ۳ میلیون تن قراضه آهن است و ۲ میلیون تن هم واردات شمش صورت می گیرد. همچنین چهار میلیون تن مصرف قراضه داخلی است که بازیافت هم می شود.

دیدگاهتان را بنویسید