49203

راه‌اندازی طرح آلومینیوم جنوب

دنیای معدن - سحر نمایشی: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از راه‌اندازی بزرگ‌ترین پروژه آلومینیوم کشور ظرف چند روز آینده خبر داد و اظهار کرد: واحد آلومینیوم جنوب با ظرفیت 300 هزار تن در منطقه انرژی‌خیز لامرد در حال ایجاد بوده که قرار است به زودی گشایش اعتبار برای این طرح با بیش از یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام شود.

مهدی کرباسیان افزود: خوشبختانه این طرح وارد مرحله تازه‌ای شده‌ و اقدامات لازم برای اجرایی شدن این عملیات فراهم آمده است. او گفت: متاسفانه پروژه آلومینیوم جنوب از جمله پروژه‌های قدیمی است که مدت‌ها متوقف مانده بود، اما اکنون با مشارکت 65 درصدی بخش خصوصی و 35 درصدی ایمیدرو وارد مرحله اجرایی شده است و بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده، واحد احیای برخی از این طرح‌ها راه‌اندازی خواهد شد که خوشبختانه با همکاری و سرمایه‌گذاری شرکت غدیر با ایمیدرو به ترتیب 51 و 49درصد به مورد اجرا گذاشته می‌شود. وی افزود: البته ایمیدرو درصدد است تا میزان تولید آلومینیوم کشور را به رقم سه میلیون تن در سال برساند. همچنین پیمانکار این طرح شرکت بین‌المللی مهندسی و ساختمانی صنایع غیر‌آهنی چین NFC معرفی شده است که پیش‌بینی شده 85 درصد منابع مالی این طرح از طریق فاینانس خط اعتباری ایران و چین و بقیه از محل آورده سهامداران تامین شود. کرباسیان تصریح کرد: اجرای این پروژه در منطقه محروم لامرد فارس پیش‌زمینه رشد دیگر صنایع خواهد شد و علاوه بر ایجاد اشتغال، ارزش افزوده بالایی را به دنبال خواهد داشت. منطقه لامرد با توجه به نزدیک بودن به عسلویه و میدان گازی پارس جنوبی از اهمیت ویژه‌ای به‌عنوان یک منطقه انرژی‌خیز و محروم برخوردار است.
به گفته وی، البته یکسری مشکلات بین اعضای پروژه و بانک مربوطه وجود داشت که با جلسات متعدد با حضور وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت، مجریان این طرح و بانک‌های مربوطه، مذاکراتی صورت گرفت و خوشبختانه با حسن نیت شرکت سرمایه‌گذاری غدیر و هماهنگی بانک‌ها مشکلات برطرف شد و پیش‌بینی می‌شود که به زودی با اقدامات لازم، موفقیت این طرح بزرگ را شاهد باشیم.
وی اظهار کرد: در منطقه ویژه پارسیان و لامرد هم تنها مشکل کمبود برق وجود داشت که خوشبختانه با فراخوانی که ایمیدرو برای احداث نیروگاه 230 مگاواتی داده این مشکل نیز حل خواهد شد. وی یکی از وظایف ایمیدرو را حمایت از طرح‌های تحقیقاتی و توسعه‌ای با هدف کمک به اقتصاد مقاومتی برشمرد و تصریح کرد: ایمیدرو همچنین از هر نوع سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در حوزه معدن و صنایع معدنی حمایت می‌کند. کرباسیان اجرای طرح‌های مهم صنعت فولاد و دیگر صنایع کارساز مانند آلومینیوم در منطقه پارسیان و لامرد را به دلیل وجود امکانات زیربنایی مهم خواند و افزود: پیشنهاد ایمیدرو اجرای طرح‌های جدید فولادی و دیگر صنایع بزرگ در منطقه ویژه خلیج فارس و دریای عمان است. وی فرآیند تولید غیرآلاینده آلومینیوم نسبت به فلزات دیگر را از خصوصیات مهم این صنعت برشمرد و گفت: به همین دلیل در جهان، آلومینیوم به تدریج در حال جایگزینی با تولیدات و مصنوعات فولادی است. وی تاکید کرد: در منطقه جاجرم خراسان به دلیل وجود معدن بوکسیت که از آن پودر آلومینا تولید می‌شود، قرار است یک کارخانه 36 هزار تنی آلومینیوم احداث شود که بخشی از تجهیزات آن نیز وارد شده است.

دیدگاهتان را بنویسید