48513

انرژی خورشیدی چرخ معادن را خواهد چرخاند؟

دنیای معدن - رقابت پذیری در عرضه محصولات معدنی علاوه بر اینکه از عوامل مختلفی همچون حمل ونقل و تجهیزات و... تاثیر می گیرد تحت تاثیر عامل مهم انرژی نیز قرار دارد،

به گزارش دنیای معدن، به گونه ای که کارشناسان معتقدند ۸۰درصد از این انرژی برای ماشین آلات معدنی که به حمل ونقل و خاکبرداری می پردازند صرف شده و ۲۰درصد از آن نیز به مصرف تجهیزات حفاری به کار رفته در عمق زمین می رسد، حال موضوع اینجاست که با توجه به اهمیت معادن در رونق اقتصادی و اهتمام دولت به جذب سرمایه گذار خارجی نیاز است با ایجاد زیرساخت های لازم مشکل انتقال انرژی به محدوده های معدنی که در گستره وسیعی پراکنده شده اند برطرف شود. به همین دلیل کارشناسان معتقدند بخشی از انرژی صنایع و واحدهای مصرفی را می توان با انرژی خورشیدی جبران کرد اما برای کاهش مصرف سوخت ماشین آلات باید حمل ونقل ریلی جایگزین شود. از سوی دیگر برنامه ریزی در معادن باید با نگاهی به پیشرفت فناوری انجام شود نه براساس زیرساخت های موجود در معادن.
در برنامه دولت برای رونق اقتصادی، توجه به سرمایه گذاری در بخش معدن از اولویت هاست اما یکی از عواملی که می تواند در جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی موثر باشد ایجاد رقابت پذیری در تولیدات این بخش است که تا حدودی از قیمت انرژی تاثیر می پذیرد.


محدودیت زیرساخت مانع از ورود فناوری
قائم مقام خانه شبکه صنعت و معدن در رابطه با نقش انرژی در بهره برداری از معادن به صمت گفت: در معادن بیشتر از گازوئیل برای سوخت ماشین آلات در استخراج و حمل ونقل استفاده می شود که به طور قطع قیمت بالای آن روی قیمت تمام شده محصولات اثر می گذارد، به همین دلیل برای کاهش قیمت تمام شده محصولات باید برنامه ریزی های لازم برای تعدیل نقش انرژی در قیمت نهایی محصولات و افزایش رقابت پذیری محصولات انجام داد. آرمان خالقی با اشاره به اینکه هم اکنون برق موجود در معادن مصرفی است نه صنعتی، اضافه کرد: معادن ایران از پراکندگی بالایی برخوردار هستند که بیشتر آنها از برق مصرفی استفاده می کنند که برای بخش های اداری است و همچنین تجهیزات حفاری مورد استفاده در معادن زیرزمینی به علت قدیمی بودن بخشی از انرژی مورد نیاز خود را از طریق برق و بخش دیگر را از طریق سوخت تامین می کنند. او با اشاره به اینکه هم اکنون سهمیه سوخت ماشین آلات کفاف مصرف فعالیت های استخراجی معادن را نمی دهد، ادامه داد: با توجه به اینکه در تمام دنیا تولیدات به سمت بهره وری حرکت کرده اند به طور قطع با تامین انرژی می توان بخشی از قیمت محصولات را کاهش داد و همین منجر به افزایش رقابت پذیری و تمایل بیشتر برای سرمایه گذاری خواهد شد. از سوی دیگر، با احداث ریل قطار و جایگزینی حمل ونقل ریلی بخشی از هزینه سربار ناشی از مصرف سوخت کاهش خواهد یافت، زیرا قطار علاوه بر استفاده از انرژی های بهره وری همچون برق، به تردد کمتری نسبت به کامیون نیاز دارد و همین عاملی برای کاهش مصرف انرژی در معادن خواهد بود. گرچه مزیت دیگری همچون کاهش آلودگی های زیست محیطی را به ارمغان می آورد که در نهایت هزینه هایی که صرف کاهش آلودگی هوا می شود تقلیل می یابد.


راه حل تامین انرژی معادن پراکنده، انرژی خورشیدی
یک عضو خانه معدن با اشاره به اینکه فناوری های روز هنوز نتوانسته اند تجهیزات دیگری با مصرف انرژی کمتر را جایگزین ماشین آلات کنونی کنند، به صمت گفت: اگر بخواهیم انرژی مصرفی معادن را بررسی کنیم نزدیک به ۸۰درصد آن برای ماشین آلات استخراج و ۲۰درصد برای تجهیزات حفاری است و این در حالی است که فناوری های نوین هنوز نتوانسته برای این ماشین آلات، دستگاه های با انرژی های جدید جایگزین کند. عزیز میرزائیان با تاکید بر اهمیت پرداختن به انرژی خورشیدی در معادن افزود: معادن با توجه به وسعت کشور در سطح وسیعی پراکنده شده اند که انتقال انرژی بسیار هزینه بردار و سخت خواهد بود، از سوی دیگر در بخش صنایع معدنی بیشتر از گاز مایع برای تجهیزات استفاده می کنند که با فراهم کردن زیرساخت های مربوط به انرژی خورشیدی علاوه بر رقابت پذیر کردن محصولات از این انرژی طبیعی نیز می توان بیشتر بهره جست. چراکه محصولات معدنی به عنوان حلقه اول زنجیره تولید اگر با قیمت بالای انرژی رقابت پذیری خود را از دست بدهند علاوه بر کاهش تقاضای خارجی، این افزایش قیمت تمام شده به حلقه های دیگر تولید در صنعت منتقل می شود.


بهره گیری از انرژی برق مستلزم هزینه بالاست
یک کارشناس حوزه انرژی در معادن با نگاهی به اهمیت تکنولوژی در ارتقای بهره وری در صنایع معدنی به صمت گفت: در معادن خیلی از ماشین آلات و تجهیزات از سوخت گازوئیلی و... استفاده می کنند و هنوز فناوری نتوانسته است سوخت این ماشین آلات را با گاز یا برق جایگزین کند، زیرا ۲ محدودیت وجود دارد؛ نخست اینکه اگر ماشین حفاری بخواهد با برق کار کند نیازمند یک باتری بسیار بزرگ و قوی است یا سیم کابلی مستقیم برق را به آن منتقل کند که بسیار سخت و محدودکننده است. از سوی دیگر هزینه انتقال برق به معادن نیازمند ایجاد پست های انتقال است که بسیار هزینه بردار است به همین دلیل برای بهینه کردن مصرف انرژی باید برنامه ریزی جامعی در این رابطه صورت گیرد تا در اجرایی کردن آن با مشکلات بعدی روبه رو نشویم. مسعود رضوانی فر با اشاره به اینکه فناوری در نرخ بهره وری موثر است، افزود: خیلی از ماشین آلاتی که در کارخانه های فرآوری به صورت اتوماتیک کار می کنند با حذف نیروی انسانی راندمان بالایی را در تولیدات ایجاد کرده اند که می توانند اهمیت بالایی را به کاهش قیمت نهایی محصولات بدهند. به نظر می رسد هنوز فناوری نتوانسته است در مصرف انرژی و نوع انرژی تجهیزات معدنی خیلی موثر واقع شود، اما این بدین معنا نیست که همیشه همین طور باقی بماند بلکه در آینده شاهد تغییراتی در سوخت ماشین آلات خواهیم بود که باید از همین امروز در ایجاد زیرساخت برنامه ریزی های لازم صورت گیرد تا بتوانیم در آینده با بهره گیری از تجهیزات روز قیمت محصولات را رقابتی کنیم اما در شرایط کنونی تنها با یارانه انرژی با توجه به میزان مصرف هر واحد تولیدی می توانیم قیمت تولیدات را کاهش دهیم.
منبع: گسنرش صنعت

دیدگاهتان را بنویسید