48466

در بازار فلزات پایه چه گذشت؟

نوسان قیمت‌ها در کنار رکود معاملات

سحر نمایشی: طی هفته گذشته، میانگین قیمت محصولات فلزی در بورس کالا و بازار آزاد نوسان زیادی را پشت سر گذاشت. مذاکرات سیاسی، افت نرخ ارز، ریزش قیمت‌های جهانی‌، تفاوت در پیش‌بینی‌ها و چشم‌انداز بازار و در‌ نهایت تداوم کاهش واردات از دلایل اصلی این تغییرات قیمتی بود.

فاکتورهای متعددی که تعیین‌کننده شرایط آتی بازار فلزات پایه است همچنان نامشخص بوده، به همین دلیل خریدهای تجاری بازار به پیش‌بینی معامله‌گران بستگی دارد و هر شخصی با در نظر گرفتن اینکه نیمه دوم سال جاری شرایط ساخت ‌و ساز چطور خواهد شد یا اینکه روند قیمت ارز چه تاثیری بر واردات می‌گذارد و با توجه به میزان تقاضای محصولات داخلی، نسبت به خرید اقدام می‌کند.
از طرفی در بازار آزاد اگرچه در مقایسه با هفته قبل، قیمت‌های پایین‌تری به ثبت رسید، اما همچنان تجار سعی در ثابت نگه‌داشتن قیمت‌ها دارند و با وجود پایین آمدن نرخ این محصولات از سوی برخی شرکت‌های تاثیرگذار همچنان تلاش برای عدم کاهش قیمت‌ها برای برخی از فلزات همچون قلع و نیکل در بازار دیده می‌شود.
در این میان قوی‌ترین پیش‌بینی این است که اگر قیمت ارز در نیمه دوم سال کاهش پیدا کند، احتمال دارد با یک افت شدید قیمتی در بازار این محصولات مواجه شویم؛ چرا که در هر صورت بخشی از این نوسانات بازار جنبه روانی دارد، اما موضوع دیگری که وجود دارد این است که بسیاری از کارشناسان بازار برای کاهش قیمت ارز هم محدودیتی قائل هستند و بعید می‌دانند که قیمت فعلی ارز از نرخ موجود آن کاهش بیشتری را تجربه کند، ضمن اینکه تلاش برای دریافت کالاهای عرضه‌شده در بورس کالا نشان می‌دهد تجار بازار همچنان بر نگه‌داشتن قیمت‌ها و جلوگیری از نزولی شدن بازار پافشاری دارند.
در نتیجه، به نظر می‌رسد با توجه به اینکه مذاکرات، برخلاف آنچه پیش‌بینی می‌شد، بسیار تعیین‌کننده شده و در این میان بعید است تب و تاب خرید و فروش تا روزهای پایانی سال، آغاز نشود.
دورنمای بخش فلزات ایران در پی مذاکرات هسته‌ای ایران با قدرت‌های غربی و تسهیل شماری از تحریم‌ها مثبت به نظر می‌رسد با این همه این خوش‌بینی، با توجه به دورنمای بدبینانه برای قیمت‌های جهانی فلزات و این حقیقت که هر‌گونه توافق غرب با ایران تاثیر قابل‌توجه در کوتاه‌مدت نخواهد داشت، محتاطانه مانده است.
اگرچه کاهش تجارت خارجی بر این صنعت اثر منفی گذاشته، با این همه این وضع محدودیت واردات را نیز تضمین کرده است. از سوی دیگر کمبودهای مواد اولیه داخلی برای تولید برخی فلزات به معنای آن است که ایران با وجود کاهش مصرف، برای تامین نیازهای خود با دشواری روبه‌رو‌ خواهد بود.
از سوی دیگر آمار منتشر‌شده در مورد کاهش موجودی انبارهای لندن، بسیاری از فعالان اقتصادی را نگران کرده است؛ زیرا اگرچه با افت قیمت‌ها همزمان شده، اما چون بهبود مجدد تقاضا به‌عنوان یک حرکت بازار قابل پیش‌بینی است، انتظار افزایش قیمت‌های بورس لندن را دامن زده است که این مساله بر بازارهای داخلی هم موثر خواهد بود؛ البته در کنار این موارد شاهد افزایش حجم مصرف مواد اولیه هستیم که این موارد حکایت از افزایش قیمت‌ها در کوتاه‌مدت و میان‌مدت می‌کند؛ با این حال کارشناسان معتقدند نمی‌توان با اطمینان گفت که بازار فلزات داخلی نیز همانند بازارهای جهانی به سرعت تغییر مسیر دهد؛ چرا که با توجه به دورنمای مبهم نرخ ارز قدرت تاثیرگذاری این عامل، بیشتر از بهای فلزات اساسی در بورس لندن است، هر‌چند در کوتاه‌مدت پیش‌بینی ثبات روند ارز وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید