47785

دورخیز روی برای فتح قله‌های جدید

دنیای معدن - همان‌طور که پیش‌بینی شده بود روی با تجربه روند فزاینده قیمتی ستاره جدید بازار فلزات پایه شد. پیش‌بینی‌ها نشان داد همه نشانه‌ها افزایش مستمر قیمت این فلز را تایید می‌کنند. یکی از دلایل اصلی که می‌توان برای این افزایش بهای روی تا نقطه فعلی خود ذکر کرد، کاهش روند عرضه در هفته‌های گذشته بود.

نوسانات قیمتی بازارهای جهانی فلزات با روند تغییرات میزان ذخایر انبارهای بورس فلزات لندن رابطه معکوس دارد. روی نیز از این جریان مستثنا نیست. چنانچه به نمودار تغییرات قیمتی این فلز نگاهی اجمالی داشته باشیم، خواهیم دید که قیمت‌ها از سپتامبر سال 2013 تا کنون روندی صعودی داشته که با کاهش موجودی انبارهای روی در مدت مذکور همزمان شده است. این رخداد نشان می‌دهد که شرایط کلی عرضه و تقاضا به برتری تقاضا بر عرضه انجامیده است. در مدت یک سال اخیر کاهش ذخایر روی در بورس لندن و با توجه به افت و خیز غیرمنطقی قیمت‌ها، در کنار عامل رشد شدید ارزش دلار و همچنین آمارهای ضعیف منتشر شده از بخش خدمات صنعت و مسکن چین و نیز رشد اقتصادی نسبتا پایین این کشور، قیمت روی را غالبا در مسیر صعودی قرار داده است.
بر اساس آمارها؛ در آخرین معاملات انجام شده در بورس لندن، روی در بازار نقدی با قیمت 2241 دلار فروخته شد؛ در حالی‌که قیمت این فلز گرانبها برای تحویل سه ماهه حدود 2252 دلار ثبت شده است.
به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از وال‌استریت دیلی؛ در هفته گذشته، بازارهای جهانی با توجه به آمارها و اطلاعات منتشر شده ضعیف از اوضاع اقتصادی چین، شاهد کاهش بهای فلزات اساسی در بازارهایی همچون بورس فلزات لندن بود، چرا‌که بسیاری از فروشندگان و فعالان این بازارها برای پیشگیری از کاهش سودآوری خود، اقدام به فروش محصولات خود کردند. طی هفته گذشته میلادی قیمت روی در بورس فلزات لندن به‌طور متوسط 2250 دلار در هر تن بوده است. همچنین میزان ذخایر روی موجودی در انبارهای بورس فلزات لندن طی هفته گذشته روندی نزولی داشته و به حدود 753 هزار تن رسید.
بر اساس گزارش‌ها؛ نرخ روی از آغاز سال جاری میلادی حدود 14 درصد رشد داشته که این افزایش قیمت چندان قابل توجیه نیست و احتمال اصلاح قیمت‌ها تا پایان سال وجود دارد. این در شرایطی است که افق بازار روی در 10 تا 24 ماه آینده مثبت ارزیابی می‌شود. در میان گمانه زنی‌های مختلف، موسسه گلدمن ساکس چشم‌انداز قیمت روی را برای مدت یک تا دو سال آینده صعودی پیش‌بینی کرده است.
روند موجودی انبارهای روی در اقصی نقاط جهان و متعلق به بورس فلزات لندن دارای یک شیب رو به پایین است؛ چرا که ذخایر زیرزمینی چند معدن بزرگ در گوشه و کنار دنیا رو به اتمام بوده و تعطیلی آنها نزدیک است. علاوه بر این، موجودی روی در بورس لندن(LME) و همچنین در بورس آتی شانگهای در مقایسه با پایان سال گذشته نزدیک به 21 درصد کاهش داشته است. این میزان پایین‌ترین مقدار برای LME از سه و نیم سال گذشته تا کنون است.
علاوه بر منابع رو به کاهش، حجم تقاضا نیز در حال افزایش است. همچون بسیاری از کالاها، بیشترین میزان تقاضا از چین می‌آید. در حال حاضر این کشور حدود 44 درصد از مصرف روی جهان را به خود اختصاص داده است.
با توجه به تمامی این موارد در کنار افزایش آرام موجودی انبارهای روی در جهان و ثبات نسبی قیمت این فلز در بازارهای جهانی، انتظار برای افزایش تقاضای روی در بازارهای جهانی به تبع روزهای سرد سال و افزایش تقاضای صنعتی و ساختمانی برای ورق‌های گالوانیزه در کنار بهبود بازار فولاد جهانی و مشکلات واقعی طرف عرضه در کنار عمر بالای معادن و مشکلات تولید می‌توان دورنمای بازار روی را در دو جهت و زمان مختلف پیش‌بینی کرد. با توجه به ثبات نسبی قیمت‌ها و تثبیت موجودی انبارها، انتظار بازگشت خریداران به بازار وجود دارد که پتانسیل قدرتمندی برای حرکت قیمت‌ها به بالاتر از 2200 دلار در هر تن خواهد بود. این در حالی است که این شرایط می‌تواند به کاهش بیشتر موجودی انبارها مخصوصا در روزهای سرد سال منجر شود که این امر پتانسیل افزایش مجدد قیمت روی را تقویت خواهد کرد. با توجه به تمامی این موارد می‌توان دورنمای کوتاه مدت تا میان مدت بهای روی را مثبت ارزیابی کرد ولی برای طولانی مدت به داده‌های بیشتری نیازمندیم که به گذشت زمان بیشتری هم نیاز دارد.
تمامی این موارد در حالی است که شرایط تولید روی هر روز سخت تر می‌شود. بالا بودن عمر معادن، کاهش نسبی عیار و افزایش هزینه تولید، بالابودن نسبی قیمت اسید و سایر مواد شیمیایی از جمله پرمنگنات و احتمال افزایش بیشتر آن به تبع دورنمای افزایش قیمت نفت، بالابودن نسبی و احتمال افزایش بیشتر بهره مالکانه دولت ها، توجه بیشتر به مسائل زیست محیطی و مشکلات تولید سرب و روی مواردی است که هزینه تولید روی را در جهان افزایش داده و حجم عرضه را رو به کاهش تصویر می‌کند.
تمامی این موارد تاکنون دورنمای تیره‌ای در برابر عرضه روی در بازارهای جهانی پیش روی فعالان بازار قرار داده که کسری عرضه روی را در برابر تقاضا در بلند‌مدت تداعی می‌کند.

دورخیز روی برای فتح قله‌های جدید
دورخیز روی برای فتح قله‌های جدید

دیدگاهتان را بنویسید