47782

افزایش قیمت‌های آتی سکه طلا

دنیای معدن -طی دو روز گذشته قیمت معاملات آتی سکه طلا در بورس کالای ایران با افزایش قابل توجهی مواجه بود. نرخ دلار و قیمت اونس طلا هر دو افزایش یافتند و تابلوی معاملات آتی پس از چند روز کاهش، رنگ سبز افزایش قیمت‌ها را به خود دید. تا حدود ساعت 15:00 روز گذشته حجم معاملات بازار به بیش از 3900 قرارداد رسید و اختلاف بین بالاترین و پایین‌ترین قیمت معاملاتی در دو سررسید دورتر به ترتیب به 11000 و 9000 تومان رسید.

تا زمان مذکور قیمت اونس طلا اندکی تعدیل یافت ولی نرخ دلار به بالای 3200 تومان رسید و میانگین قیمت معاملات در دو سررسید آخر 3/0 درصد افزایش داشت.روز گذشته شاخص RSI (قدرت نسبی) 14 روزه معاملات آتی در کلیه سررسیدها افزایش یافت و به 30 نزدیک شد.این شاخص در بیشتر روزهای هفته اخیر زیر 30 بوده که نشان‌دهنده وضعیت اشباع فروش است و می‌توانست نشانه‌ای برای اصلاح قیمت‌ها باشد. قیمت معاملات آتی در کلیه سررسیدها (جز اردیبهشت که به تازگی راه‌اندازی شده) همچنان زیر میانگین 15 و 20 روزه است. بیشترین افزایش قیمت دو روز اخیر مربوط به روز سه‌شنبه است. روز سه‌شنبه، بیشترین افزایش قیمت در دو سررسید دورتر نسبت به آخرین قیمت معاملاتی جلسه ماقبل، به ترتیب به 4/2 و 7/2 درصد رسید. نوسان قابل توجه بازار در روز سه‌شنبه باعث شد حجم معاملات از 8 هزار قرارداد فراتر رود و یادآور روزهای پرهیجان و پرسود بازار آتی برای معامله‌گران شود. در هفته جاری قیمت‌های آتی که به دنبال کاهش قیمت دلار و اونس طلا به کف قیمتی جدید رسیده بودند، در روز سه‌شنبه صعود ناگهانی و چشمگیری را به نمایش گذاشتند.

عوامل موثر در افزایش قیمت اخیر
قیمت جهانی طلا در روز دوشنبه به کمترین میزان خود در سال جدید میلادی رسید که این کاهش قیمت برای خریداران جذاب بود و تقاضای واقعی خرید را افزایش داد. معمولا از ماه سپتامبر تقاضای فیزیکی خرید طلا در چین و هند که بزرگ‌ترین‌ خریداران جهانی طلا هستند، افزایش می‌یابد. دلیل افزایش تقاضای فیزیکی در این دو کشور نزدیک شدن به زمان فستیوال‌ها، فصل ازدواج و سال نو چینی پیش‌رو است. جواهرسازان و طلا‌فروشان که قیمت طلا را در کف سال جاری می‌بینند قبل از فرا رسیدن زمان مراسم مذکور، تصمیم به خرید می‌گیرند.به گزارش سایت بلومبرگ از دیگر عوامل افزایش قیمت اونس طلا در روز گذشته حمله آمریکا و کشورهای متحد عربی به نیروهای گروه داعش در سوریه و سرنگونی جت این گروه به دست نیروهای اسرائیل بود. تقویت شاخص دلار آمریکا در کنار کاهش تنش‌های ژئوپلیتیک در هفته‌های اخیر باعث شده بود قیمت طلا در سراشیبی سقوط قرار گیرد. ولی با خبرساز شدن حمله نیروهای آمریکایی دوباره بحران‌های سیاسی از قیمت طلا حمایت کردند.

دیدگاهتان را بنویسید