47671

گزارش مکتوب ... معادن، موتورمحرکه توسعه شاخص های آبادانی

دنیای معدن -بسیاری از فعالیتهای اقتصادی به مواد معدنی وابسته و صنایع معدنی به عنوان نخستین بخش در زنجیره تامین دیگر صنایع به شمار می رود؛ به رغم وجود منابع غنی و متنوع معدنی در کشور، میزان بهره برداری از این منابع محدود است و در صورتیکه امکان توسعه اکتشاف بیشتر معادن فراهم شود منجر به رشد صنایع فرآوری با ارزش افزوده بالا می شود.

رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان همدان می گوید: در این استان 279 فقره معدن فعال وجود دارد که تاکنون 252 نوع ماده معدنی در آنها شناسایی شده است.
آقای متین می افزاید: معادن سیلیس ، فلدسپات، لاشه آهکی، سنگ آهن، پگماتیت، میکا، آندالوزیت، گارنت، انواع گرانیت ها، پوزولان، سیلیس، پوکه معدنی، دولومیت، تراورتن و تالک، شن و ماسه و لاشه ساختمانی سبب شده تا همدان را یک استان معدن خیز بدانیم.
وی اضافه می کند: از ابتدای امسال تاکنون 7 فقره پروانه اکتشاف با سرمایه گذاری هزار و 282 میلیون ریالی و 10 فقره گواهی کشف با سرمایه گذاری 3 هزار و 711 میلیون ریالی در این استان صادر شده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان هر یک از مواد معدنی موجود در کشور را سرمایه عظیمی می داند که می تواند با استخراج، بهره برداری بهینه و توسعه صنایع پایین دستی و صادرات، ارزآوری قابل توجهی به همراه داشته باشد. آقای متین با بیان اینکه باید با برنامه ریزی از خام فروشی مواد معدنی جلوگیری کرد ، می افزاید: اکنون در استان همدان مواد معدنی استخراج شده بدون فرآوری و به صورت خام صادر می شود که اثری در درآمد این استان ندارد.
وی اضافه می کند: میزان درآمد زایی صادرات مواد معدنی فرآوری شده بیش از مواد معدنی خام و این در حالی است که میزان صادرات مواد خام در ایران هم اکنون از مواد فرآوری شده بیشتر است.
آقای باقری از کارشناسان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان هم با اشاره به اینکه زمانی مواد معدنی دارای ارزش است که واحد صنعتی مرتبط با فراوری آن هم وجود داشته باشد، می گوید: باید با فراهم کردن شرایط، سرمایه گذاران را برای ایجاد واحدهای فراوری مواد معدنی در این استان بیش از پیش ترغیب کنیم.
آقای یاری مقدم از معدن داران استان همدان می گوید: می توانیم به جای خام فروشی ، تولید و از این طریق اشتغالزایی کنیم.
آقای قاسمی یکی از فعالان عرصه معدن یکی از موانع موجود دراین حوزه را مراحل سخت گرفتن مجوز بهره برداری بیان و اضافه می کند: حمایت از معدن داران با اعطای تسهیلات ارزان قیمت می تواند به اکتشاف و استخراج مواد معدنی سرعت بخشد.
وی به مشکل برداشت های غیرمجاز از معادن استان همدان هم اشاره می کند و می افزاید: این مساله علاوه بر ضرر و آسیب هایی که به محیط زیست وارد می کند، بر اقتصاد استان و فعالیت معدن دارانِ داری مجوز بسیار تاثیرگذار است و مشکلات این بخش را دوچندان می کند.
همانطور که می دانیم گسترش فعالیت های معدنی موتورمحرکه توسعه شاخص های عمران و آبادانی در هر استان است که علاوه بر فراهم کردن فرصت های کاری، موجب تشویق سرمایه داران و سرمایه گذاران می شود.
به گفته کارشناسان، حوزه معدن استان همدان زمینه ای مناسب برای سودآوری و اشتغالزایی است که از دید سرمایه گذاران پنهان مانده و می طلبد که مسئولان امر با توجه بیشتر به این بخش زمینه های سرمایه گذاری را در آن ایجاد کنند.
تنوع و کیفیت مواد معدنی موجود در کشور نشان می دهد هر یک از این مواد معدنی به تنهایی می تواند پایه ای برای تشکیل یک صنعت، درآمدزایی، ارزآوری، ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی باشد.
بنابراین با توجه به اینکه نیاز به سرمایه گذاری کلان، نبود اهرم های تشویقی و بالا بودن هزینه های تولید موجب شده با وجود ظرفیت های بالا میزان سرمایه گذاری در بخش معادن بسیار پایین باشد، به نظر می رسد جذب سرمایه گذار چه در بخش اکتشاف و چه در بخش صنایع فرآوری، ارائه تسهیلات بانکی به فعالان عرصه اکتشاف و فرآوری محصولات معدنی، ایجاد مراکز تحقیقات معدنی و آماده سازی زمینه ورود افراد متخصص در عرصه اکتشاف و بهره برداری می تواند مشکلات معادن استان را رفع کند.

دیدگاهتان را بنویسید