47550

بهار آرام و تابستان بی تقاضای مس

دنیای معدن - سحر نمایشی: معاملات 6ماه ابتدایی سال جاری بازار مس نشان می‌دهد این فلز طی این مدت با نوسان‌های زیادی رو‌به‌رو بوده است. البته فلز سرخ هم در بورس کالا و هم در بازار آزاد، طی نیمه اول سال 93 با نوسانات ‌منطقی‌تری نسبت به 6 ماه نخست سال 92مواجه بود، که آن هم به دلیل ثبات نرخ ارز بوده است. از طرفی مس در بازارهای جهانی نیز در سه ماه دوم مدت مذکور نوسان بیشتری را تجربه کرد به همین دلیل این افت و خیزهای مکرر تاثیر بیشتری بر معاملات بورس کالای ایران گذاشته بود.

همچنین یکی از مهم‌ترین تحولاتی که در این دوره در بخش محصولات صنعتی به‌خصوص برای فلزی همچون مس رخ داد، تغییر روش قیمت‌گذاری این فلز بود. مس از ابتدای سال با فرمول ثابتی از میانگین بورس لندن کشف و عرضه شد تا اینکه ارز در بازار داخل مجددا با نوسانات اندکی مواجه شد و چون همزمان شده بود با آزادسازی قیمت‌ها، مسوولان تصمیم گرفتند با شفاف‌سازی بیشتر معاملات به‌منظور حذف هرگونه رانت، فرمول قیمت‌گذاری مس را از برآیند قیمت ارز مبادلاتی و آزاد به ارز متقاضی تغییر دهند؛ در نتیجه این عوامل سبب رشد دوباره قیمت مس شد. به همین دلیل مسوولان نیز برای اینکه این اتفاقات را سامان دهند، میزان عرضه در بورس را افزایش دادند، اما با محدود شدن صادرات به دلیل ضعف معاملات در بازارهای جهانی و همزمانی آن با افزایش میزان واردات به خصوص انواع مس کم عیارتر و قراضه این فلز در بورس کالا با مازاد عرضه در برابر تقاضا مواجه بودیم. به این ترتیب درست است که با توافق تولیدکنندگان و وزارت صنایع روش قیمت‌گذاری مس تغییر کرد، اما تاثیر زیادی بر قیمت‌ها نداشت و تنها موجب رکود تورمی در بازار شد تا جایی که در افزایش قیمت‌ها ضعف تقاضا عمیق‌تر هم شد که باعث وارد آمدن فشار بیشتری بر صنایع کوچک‌تر مصرف‌کننده مس شد.


بهار، فصل بهبود قیمت‌ مس
درست است که قیمت مس در نخستین ماه از فصل بهار سال 93 نسبت به آخرین معاملات در سال قبل از آن با روند نزولی کار خود را آغاز کرد اما همچنان با قیمت واقعی این فلز نسبت به بازارهای جهانی فاصله زیادی داشت. ناگفته نماند این فلز از 17 فروردین‌ماه وارد رینگ صادراتی بورس کالا شد و تا قبل از این، عرضه دیگری برای آن‌ ثبت نشده بود. به این ترتیب مبادلات مس در بورس کالا در اولین عرضه از فروردین‌ماه با روند نزولی رو‌به‌رو شد که به گفته فعالان بازار این سرازیری قیمت نسبت به آخرین معامله در سال گذشته به دلیل ثبات نسبی نرخ ارز و کاهش تقاضا در بازار آزاد بوده است. از طرفی در اواخر این ماه نیز کاهش التهاب بازار و همچنین افت بهای جهانی مس سبب کاهش نرخ مس در ابتدای فصل اول سال شد. با این حال خرید و فروش‌ها در بازار آزاد بعد از تعطیلات نوروز رونق بیشتری گرفته بود، چرا‌که با توجه به رکود آخر سال 92 و انتشار شایعاتی مبنی بر کاهش قیمت‌ها در سال آینده معامله‌گران ترجیح می‌دادند در سال جدید خریدهایشان را انجام دهند. در ماه دوم و سوم بهار نیز که روند معاملات اندکی بهبود یافته بود، قیمت مس با افت و خیز‌های اندکی رو به رو شد، چرا که نرخ این فلز در بورس لندن نیز نوسانی شده بود. البته روند نزولی فلزات پایه تنها به دلیل کاهش آنها در بورس لندن نبود بلکه افت و خیز اندک نرخ ارز هم بازار فلزات را تحت تاثیر قرار داده بود.


ثبات نسبی قیمت‌ مس در تابستان
با توجه به ثبات نسبی قیمت‌های جهانی در بورس فلزات لندن و همچنین عدم تحرک جدی قیمت ارز در بازار داخلی شاهد افزایش یا کاهش محسوس قیمت پایه در بورس کالای ایران نبوده‌ایم. در هفته‌های اول تابستان قیمت جهانی مس در سطوح بالایی قرار داشت که به مرور زمان با تعدیل قیمت‌ها تثبیت شد. این در حالی بود که کاهش نسبی قیمت جهانی مس با افزایش آرام قیمت دلار در بازار آزاد شرایط پیش‌رو را موجب شد. با توجه به قیمت‌های بالای مس و تغییر فرمول قیمت‌گذاری و تعیین قیمت ارز آزاد به‌عنوان مرجع مورد پذیرش در کنار ضعف تقاضا شاهد سخت‌تر شدن شرایط معاملات بودیم که افزایش قیمت‌ها و عقب‌نشینی خریداران را می‌توان خروجی این امر دانست. آخرین آمارهای شرکت ملی صنایع مس ایران نشان می‌دهد که حجم تولید‌ آند در واحد ذوب مس سرچشمه در تیرماه 11 هزار و 350 تن بوده که در مردادماه به 10 هزار و 965 تن کاهش یافته است. در واحد پالایشگاه این مجتمع نیز تولید کاتد در تیرماه 15 هزار و 246 تن بود که در مردادماه به 15 هزار و 176 تن کاهش یافت. در واحد ریخته‌گری نیز تولید مفتول در تیرماه برابر با یک هزار و 979 تن بود که در مردادماه به 4 هزار و 131 تن افزایش یافت. از طرفی در واحد لیچینگ مجتمع مس سرچشمه حجم تولید کاتد در تیرماه برابر با 600 تن بوده که در مردادماه 661 تن افزایش یافت. همچنین در واحد مس میدوک حجم تولید کاتد مس در واحد لیچینگ در تیرماه برابر با 524 تن بوده که در مردادماه به 487 تن کاهش یافت. در واحد ذوب خاتون‌آباد این مجتمع نیز حجم تولید‌ آند در تیرماه 7 هزار و 557 تن بوده که در مردادماه به 8 هزار و 640 تن افزایش یافت. این موارد نشان می‌دهد که حجم تولید مفتول در 5 ماه نخست سال جاری برابر با 16 هزار و 19 تن بوده و حجم تولید کاتد در این مدت به 80 هزار و 258 تن بالغ شد. از طرفی تولید‌ آند در واحدهای زیرمجموعه این مجتمع نیز به 97 هزار و 461 تن رسید.

بهار آرام و تابستان بی تقاضای مس

بهار آرام و تابستان بی تقاضای مس

دیدگاهتان را بنویسید