45724

نوسانات در بازار «آتی» ادامه دارد

دنیای معدن -روز گذشته مسیر حرکت قیمت‌های آتی سکه طلا در بورس کالای ایران پس از چند روز متوالی کاهش، تغییر یافت. دیروز بازارهای جهانی آغاز به‌کار کردند و تا حدود ساعت 15:00 قیمت اونس طلا افزایش چند دلاری داشت. نرخ دلار نیز در روز گذشته افزایش یافت و به سقف ماه‌های اخیر خود نزدیک شد.

به دنبال افزایش نرخ دلار و قیمت اونس، قیمت‌های آتی سکه در کلیه سررسیدها از کف فاصله گرفتند. با وجود افزایش قیمت، نرخ معاملات آتی سکه طلا در دورترین سررسید یعنی سررسید اردیبهشت‌ماه هم‌چنان زیر یک میلیون تومان است. در این روز بازه نوسانات قیمت نسبت به جلسه معاملاتی روز یکشنبه هم بیشتر بود. تا حدود ساعت 15:00 روز گذشته بازه نوسانات قیمت در دو سررسید آخر به حدود 10 هزار تومان رسید. همچنین تا زمان مذکور حجم قراردادهای معامله شده در کلیه سررسیدها به بیش از 2500 قرارداد رشد داشت. با توجه به افزایش نوسان بازار در ماه جاری انتظار می‌رود حجم معاملات شهریور ماه نسبت به ماه قبل بیشتر باشد. با توجه به آرام گرفتن نوسانات بازار طلا در داخل کشور، حجم معاملات بازار آتی در ماه مرداد کاهش قابل توجهی داشت و کاهش جذابیت بازار آتی باعث شد سفته بازان از این بازار خارج شوند.
هفته جاری نیز هفته‌ای پر خبر برای بازار طلا است. در تقویم اقتصادی هفته جاری، مهم‌ترین خبر، جلسه کمیته بازار باز فدرال رزرو (FOMC) است که 16 و 17 سپتامبر (سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری) برگزار می‌شود. کنفرانس خبری جانت یلن، رئیس فدرال رزرو آمریکا، به‌طور زنده از شبکه‌های خبری پخش می‌شود. بازار طلا اغلب هنگام سخنان رئیس فدرال رزرو نوسانات زیادی را تجربه می‌کند و با توجه به اینکه کنفرانس خبری در مورد جدیدترین جلسه کمیته است، اهمیت آن برای فعالان بازار چند برابر می‌شود. امروز و فردا (سه‌شنبه و چهارشنبه) دو شاخص اقتصادی آمریکا مرتبط با تورم در این کشور طی ساعت معاملات آتی اعلام می‌شوند که فرصت خوبی را برای نوسان‌گیری فراهم می‌آورند.
شاخص PPI نشان‌دهنده تغییرات در قیمت فروش محصولات نهایی و خدمات تولیدکننده است. این شاخص نشان‌دهنده میزان تورم برای مصرف‌کننده است و چون پیش از شاخص CPI اعلام می‌شود، اهمیت آن برای معامله‌گران بیشتر است. در صورتی‌که این شاخص بیشتر از میزان پیش‌بینی اعلام شود، نشانه بهبود وضعیت اقتصادی است و موجب تقویت ارزش دلار می‌شود. حرکت شاخص دلار و اونس اغلب عکس یکدیگر است و افزایش این شاخص می‌تواند باعث کاهش نسبی قیمت اونس شود.

دیدگاهتان را بنویسید