45721

عقب‌نشینی چراغ خاموش در بازار فولاد

دنیای معدن -طی چند روز گذشته درحالی‌که محصولات فولادی تولیدکننده‌های بزرگ با نوسان ناچیز و بعضا ثابت در بازار غیررسمی اعلام قیمت شده، اما طی همین مدت تولیدات نوردکاران بخش خصوصی با نوسانات قیمتی رو به پایین و در واقع کاهش نرخ در بازار به فروش رسیده که ناشی از رقابت پنهان این تولیدکننده‌‌ها برای فروش محصول در شرایط رکود بازار بوده است، زیرا جز کاهش محدود قیمت‌ها شاید ابزار بازاریابی دیگری در دست نداشته‌اند.

دوشنبه در ادامه همین شرایط دوگانه نیز قیمت انواع محصولات فولادی اعم از میلگرد، تیرآهن، نبشی و ناودانی در بازار تهران در همان محدوده نرخ‌های روز یکشنبه اعلام قیمت شد، اما قیمت برخی فولادهای ساختمانی نوردکاران کوچک‌تر بخش خصوصی مانند میلگرد در دامنه 5 تا 10 تومان مانند روزهای اخیر کاهش داشت. در شرایط سخت فروش تولیدکننده‌های بزرگ و کوچک بروز مشکلاتی در خصوص تامین نقدینگی مورد نیاز و عمل به تعهدات مالی یکی از خروجی‌های وضعیت کج دار و مریز فعلی است. تامین هزینه‌های جاری و ثابت واحدهای تولیدی، تامین مواد اولیه مخصوصا قراضه و فروآلیاژها برای تولیدکنندگان بزرگ، هزینه‌های مربوط به تامین برق، آب، گاز، دستمزد، اقساط بانکی، هزینه‌های مالیات، تامین اجتماعی و... هزینه‌هایی نیستند که بتوان بازپرداخت آنها را تا زمانی طولانی به تعویق انداخت، از این‌رو در شرایط فعلی نیاز به تامین نقدینگی به هر طریق ممکن یکی از واقعیت‌های بازار است که شائبه تحویل کالا به جای پرداخت برخی هزینه‌ها یا بدهی را قوت می‌بخشد. این مساله در حالی است که تجربه سال‌های قبل در شرایط ضعف قیمت‌ها و تلاش تولیدکننده‌ها برای ثبات قیمت‌های فعلی و مقاومت در برابر کاهش نرخ فروش، احتمال فروش نقدی یا حتی پیش‌فروش محصولات تولیدی آن هم با بهایی کمتر را به برخی از تجار خوشنام با توان مالی و بازاریابی بالاتر قوت می‌بخشد که این مساله عدم ثبات بازار و پتانسیل دوگانگی قیمت‌ها را در این شرایط تقویت کرده است. از این رو به نظر می‌رسد خروجی موارد فوق به افت نسبی بهای انواع محصولات فولادی در بازار منجر شود. این موارد در حالی رخ می‌دهد که شایعاتی مبنی بر رواج این رویکرد در بازار به گوش می‌رسد که پیشنهاد قیمت‌هایی کمتر از نرخ فروشنده اصلی یکی از آنها است. ضعف شدید تقاضا، پایان فصل تابستان و نزدیکی به روزهای سرد سال، رقابت برای فروش، ضعف تولید و واردات و همچنین جلوه بسیار خطرناک کاهش بیشتر قیمت‌ها را می‌توان واقعیت‌های این روزهای بازار به شمار آورد که می‌تواند به شکننده‌تر شدن بازار بینجامد. با توجه به شرایط فعلی، تحلیل و تفسیر رخدادهای پیش روی بازار نیاز به اطلاعات بیشتری دارد که گذشت زمان برخی واقعیت‌های بازار را بیش از پیش روشن خواهد کرد. دورنمای بازار در روزهای آینده را می‌توان دورنمای دوگانه‌ای در نظر گرفت. از یکسو نزدیکی به روزهای سرد سال تقاضا را برای انواع فولادهای صنعتی با محوریت ورق‌های فولادی نورد گرم (ورق سیاه)، نورد سرد (ورق روغنی) و ورق‌های گالوانیزه همچنین انواع فولادهای آلیاژی تقویت می‌کند و از سویی عدم جذابیت واردات همچنین ضعف تولید داخلی باعث کاهش نسبی موجودی انبارها خواهد شد. این در حالی است که عدم تخصیص ارز مبادلاتی و افزایش قیمت‌های جهانی مواردی است که می‌تواند به عنوان پتانسیلی برای افزایش قیمت انواع فولادهای صنعتی ایفای نقش کند اما با توجه به ضعف مبرم تقاضا هنور این پتانسیل خودنمایی نکرده است.

روز فروش انواع ورق در بورس کالا
روز گذشته فولاد مبارکه اصفهان و ذوب‌آهن عرضه کننده‌های فولادی تالار صنعتی و معدنی بورس کالا بودند. در این روز دو هزار تن تیرآهن شاخه 27 ذوبی با قیمت 1920 تومان در بورس کالا فروخته شد. فولاد مبارکه نیز ورق نورد گرم B را با قیمت 1670 تومان در حجم 28600 تن عرضه کرد که 17 درصد آن خریداری شد. این شرکت همچنین ورق نورد گرم C را با بهای 1707 تومان در حجم 40 هزار و 700 تن به تابلو آورد که 11 درصد آن مورد مبادله قرار گرفت. ورق نورد سرد B دیگر عرضه فولاد مبارکه در روز دوشنبه بود که در مقابل هزار تن حجم ارائه شده از این محصول با قیمت 2020 تومان هیچ ثبت سفارش خریدی صورت نگرفت. ورق قلع اندود هم آخرین عرضه این شرکت در این روز محسوب می‌شود که از 500 تن حجم فروش، نیمی از آن با قیمت 2915 تومان خریداری شد. روز دوشنبه در نهایت حدود 102 هزار تن انواع ورق نیز توسط کارگزاران در سیستم مبادلاتی مچینگ به ثبت رسید.

دیدگاهتان را بنویسید