45403

کاهش قیمت آتی در سررسید اسفندماه

دنیای معدن - به دنبال سقوط قیمت جهانی طلا در انتهای هفته گذشته‌، قیمت معاملات آتی سکه طلا در بورس کالای ایران روز گذشته کاهش چشمگیری داشت.

تا حدود ساعت 15:00 روز شنبه، میانگین قیمت معاملات آتی در سررسید اسفند ماه 6/1 درصد نسبت به قیمت تسویه روز پنج‌شنبه کاهش یافت و میانگین قیمت معاملات آتی در سررسیدهای آبان و دی نیز 3/1درصد افت کرد. تا زمان مذکور بازه نوسانات قیمت در دو سررسید آخر به ترتیب به 6000 و 10500 تومان رسید و حجم معاملات با توجه به نوسان زیاد قیمت قابل توجه بود.
در این میان حجم معاملات در دورترین سررسید به تنهایی به بیش از 2000 قرارداد رسید. قیمت اونس طلا در زمان تعطیلی بازار آتی نیز روز جمعه، به زیر 1230 دلار سقوط کرد و به کمترین میزان طی هشت ماه گذشته رسید. قیمت بسته شدن اونس طلا نسبت به انتهای جلسه معاملاتی روز پنج‌شنبه حدود 8/0درصد کاهش یافته و کاهش قیمت‌های آتی در روز شنبه متاثر از کاهش قیمت اونس طلا بوده است.
فاصله گرفتن و کاهش نرخ برابری دلار از سقف قیمت ماه‌های اخیر نیز امیدی برای خریداران نگذاشته از این رو فروشندگان با قدرت وارد بازار آتی شده‌اند.
با وجود افزایش تحریم اتحادیه اروپا و آمریکا علیه روسیه و اعلان جنگ آمریکا با گروه «دولت اسلامی» در عراق، تاثیر بهبود وضعیت اقتصاد آمریکا روی قیمت طلا بیشتر بوده است و تنش‌های مذکور تا کنون قدرت افزایش قیمت جهانی طلا را نداشته است. بهبود سریع‌تر از پیش‌بینی اقتصاد آمریکا باعث شده کارشناسان انتظار داشته باشند تا کمیته بازار باز فدرال رزرو (FOMC) در اولین جلسه خود به افزایش نرخ بهره اشاره کند.انتظار افزایش سریع‌تر نرخ بهره آمریکا باعث شده تا تقاضا برای طلا جهت پوشش ریسک در برابر تورم کاهش یابد.


ابطال معاملات سررسید اردیبهشت‌ماه 94
روز گذشته، نماد معاملات آتی سکه طلا سررسید اردیبهشت ماه سال 94 در بورس کالای ایران گشایش یافت. براساس قوانین و مقررات بورس کالای ایران، قراردادهای آتی در اولین روز معاملاتی بدون حد نوسان قیمتی در دوره گشایش آغاز شده و پس از کشف قیمت در مرحله حراج تک نرخی، حد نوسان قیمت در معاملات حراج پیوسته اعمال می‌شود. در صورت عدم انجام معامله در مرحله حراج تک‌نرخی، معاملات سررسید جدید متوقف شده و این فرآیند در روز کاری بعد مجددا تکرار می‌گردد تا کشف قیمت صورت گیرد.
روز گذشته در مرحله حراج تک نرخی ساعت 10:30، قرارداد آتی سررسید اردیبهشت‌ماه کشف قیمت نشد و مطابق توضیحات فوق باید معاملات این نماد متوقف شده و فرآیند کشف قیمت به فردا موکول می‌شد. با این حال به دلیل بروز اشکال فنی در مرحله حراج تک‌نرخی، اولین معامله این سررسید در ساعت 10:31 انجام شد که برخلاف قوانین و مقررات است و مطابق پیام ناظر که در ساعت 10:46 در سامانه منتشر شد، کلیه معاملات انجام شده در آن نماد ابطال شدند.

دیدگاهتان را بنویسید