45254

۱.۷ میلیون تن اسید باید در سرچشمه و خاتون آباد تولید شود

دنیای معدن -اگر بخواهیم همه آلایندگی را که توسط کارخانه های مس در سرچشمه و خاتون آباد تولید می شود از این مناطق بگیریم، باید سالانه حدود 1.7 میلیون تن اسید تولید کنیم.

به گزارش دنیای معدن، احمد مرادعلیزاده - مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران - با بیان این مطلب در حاشیه نخستین همایش ملی مدیریت پایدار منابع خاک و محیط زیست در دانشگاه شهید باهنر کرمان در جمع خبرنگاران، افزود: این در حالی است که در شرایط فعلی در کشور 780 هزار تن اسید مصرف و به همین میزان نیز این ماده تولید می شود.

وی ادامه داد: بنابراین باید راهکاری بیابیم و صنایع جدیدی را به منظور حذف آلایندگی در این راستا احداث کنیم.

وی اظهار کرد: با برآورد انجام شده طی 10 سال آینده میزان مصرف اسید در کشور به 1.5 میلیون تن می رسد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، با تاکید بر اینکه کشور باید صنعتی شود، گفت: تناسب رشد و توسعه صنعتی کشور استفاده از اسید را فراهم می کند و به همان نسبت بخش تولید اسید افزایش پیدا خواهد کرد.

مرادعلیزاده افزود: اکنون مهمترین دغدغه ای که مس دارد و حتی کار خود را برای رفع آلایندگی متوقف کرده همین موضوع است و ما بیشترین سرمایه گذاری را در همین بخش داریم.

وی برگزاری این گونه همایش ها را برای گسترش مرزهای دانش و تولید علم مفید دانست و افزود: این همایش ها می تواند ارتباط صنعت و دانشگاه را تسهیل کنند.

مرادعلیزاده، تصریح کرد: رفع آلایندگی در حال نزدیک شدن به استانداردهای جهانی است.

وی ادامه داد: میزان گازی که اکنون در سرچشمه ساطع می شود منجر به تولید باران های اسیدی که بتواند بر فضای زیستی اثر تخریبی بگذارد نمی شود، اما بیشترین آلایندگی در محیط کارخانه است که یکی از دغدغه های اصلی ماست و درصدد هستیم آلایندگی را از محیط کارخانه خارج کنیم و کارکنان شرایط بهتری داشته باشند.

وی گفت: استانداردهای زیست محیطی بر اساس استانداردهای ارایه شده در ایران در حال حاضر در مجتمع مس سرچشمه و بویژه مجتمع مس خاتون آباد رعایت می شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، تصریح کرد: استاندارد زیست محیطی در حال حاضر 800 پی پی ام است و ما اکنون در حدود 250 پی پی ام قرار داریم که البته این میزان کافی نیست، زیرا کشور صنعتی نیست و امکان استفاده از اسید به میزانی که باید تولید کرد وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید