44682

مس 7 هزار دلار را رها نمی‌کند

دنیای معدن -سحر نمایشی: مدتی است که معامله‌گران از نوسان قیمت مس در بازارهای جهانی دچار سردرگمی شده‌اند. در بازار فیزیکی، تقاضا بهبود از خود نشان نمی‌دهد و مصرف‌کنندگان منتظر ثبات واقعی قیمت‌ها هستند.

یکی از کارشناسان حوزه فلزات معتقد است افت و خیز قیمت مس طی مدت اخیر آن هم در این شرایط رکودی نشان می‌دهد که تولید‌کنندگان در گذشته افزایش نرخ را در بهای محصول تولیدی خود لحاظ کرده بودند که این نوسان‌های پی در پی موجب ضرر و زیان در معاملاتشان نشود. به همین دلیل بازار این فلز سرخ التهاب کمتری نسبت به سایر فلزات پایه داشته است.

از سوی دیگر افزایش ارزش دلار در بازارهای جهانی، ثبات نسبی موجودی انبارها در بورس فلزات لندن طی چند روز اخیر، افزایش محدود قیمت مس در بورس شانگهای از 50 هزار و 30 یوآن تا 50 هزار و 400 یوآن، نوسان قیمت نفت و تاثیر آن بر هزینه تولید در کنار پایان فصل باران‌های موسمی در آسیای جنوب شرقی و انتظار برای افزایش حجم تولید مهم‌ترین رخدادهای موثر بر قیمت مس در روزهای اخیر محسوب می‌شود.
چین به عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فلز سرخ در جهان با ثبات قیمت‌ها و ضعف نسبی تقاضا رو‌به‌رو است که افزایش نزدیک به 400 یوآنی قیمت این محصول را طی هفته جاری تجربه کرد. هم اکنون در این کشور زمان برگزاری فستیوال پاییزی است که در کنار تعطیلات این روزها شاهد ضعف تقاضا و بسته شدن بسیاری از بازارها بودیم‌. این شرایط باعث شد که بازار مس در چین ثباتی ناخواسته را تجربه کند اما پتانسیل تجمیع تقاضا پس از این دوره زمانی موجب شد قیمت مس در بورس فلزات لندن مجددا به بالای 7 هزار دلار در هر تن برسد. از طرفی ثبات سیاست‌های اقتصادی در آمریکا در کنار کاهش نرخ بهره در حوزه یورو و رسیدن به 05/0 درصد همچنین تمایل بانک مرکزی اروپا نسبت به خرید دارایی‌های بخش خصوصی مواردی است که می‌تواند پتانسیل مثبتی برای بازار مس تلقی شود. با توجه به این شرایط ادامه نوسان نزدیک به 7 هزار دلار برای قیمت مس در بازارهای جهانی قابل پیش‌بینی است.

دیدگاهتان را بنویسید