44497

تغییر فرمول قیمت آلومینیوم

دنیای معدن - سحر نمایشی: همزمان با افزایش قیمت آلومینیوم در بازار داخلی به دلیل محدودیت عرضه در بورس کالا و کاهش فروش این محصول به دلیل افت تولید، تحلیلگران معتقدند افق بازار این فلز اساسی که مدت‌ها بود در یکنواختی به سر می‌برد در حال دگرگون شدن است. قیمت هر تن آلومینیوم در بورس لندن طی هفته‌های اخیر حول 2 هزار دلار یعنی بالاترین میزان در هفت ماه گذشته نوسان کرده و بازار این فلز اساسی اواخر ماه پیش وارد فاز رونق شده است، یعنی قیمت هر تن از آن به 20 درصد بالاتر از پایین ترین میزان در سال جاری میلادی رسید.

نرخ این فلز نقره‌ای در ماه فوریه به 1677 دلار رسیده بود؛ در شرایطی که با وجود رشد نرخ این فلز در بورس لندن در بازار داخلی، این محصول همچنان بین 2 تا2 هزار و 500 تومان در هر کیلو گران تر از بازارهای جهانی به فروش می‌رسد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، در این شرایط بازار آلومینیوم، شایعاتی منتشر شد مبنی بر اینکه در روش قیمت‌گذاری این فلز، ارز مبادله‌ای به ارز آزاد تغییر خواهد کرد. انتشار این خبر طی هفته اخیر موجب افزایش تقاضا و رشد نرخ فلز نقره‌ای در بورس کالا شد. برخی کارشناسان معتقدند در حال حاضر که قیمت‌ها غیر‌منطقی افزایش یافته بعید به نظر می‌رسد که روش قیمت‌گذاری آلومینیوم تغییر کند، اما این در شرایطی است که روز گذشته بورس کالای ایران اطلاعیه‌ای منتشر کرد که طی آن روش قیمت‌گذاری آلومینیوم از(10 درصد هزینه جانبی × ارز مبادله‌ای× 360 دلار + نرخ آلومینیوم در بورس جهانی لندن) به (ارز متقاضی × 360 دلار + 95 درصد نرخ آلومینیوم در بورس جهانی لندن) تغییر یافته بود به‌طوری که در این فرمول علاوه بر تغییر ارز مبادله‌ای به ارز متقاضی، پریمیوم نیز از 360 دلار به 270 دلار کاهش پیدا کرده است که البته با این تفاوت سقف قیمتی این فلز نقره‌ای برداشته شده و به دلیل کاهش عرضه در بورس می‌توان پیش‌بینی‌ کرد که این فلز به زودی مرز 9 هزار تومان در هر کیلو را رد خواهد کرد. تحلیلگران می‌گویند به احتمال زیاد بازار به مرحله‌ای رسیده که شرایط در حال دگرگونی است و توازن عرضه و تقاضا برای آلومینیوم در حال تغییر است. از سوی دیگر در بازارهای جهانی نیز طی پنج تا هشت سال اخیر چین عرضه آلومینیوم را به میزانی قابل ملاحظه افزایش داد و همین امر عاملی برای کاهش قیمت‌ها بود اما شرایط تغییر کرده است. همزمان با تمرکز چین بر صنایع انرژی‌بر، رهبران این کشور در حال تغییر ساختار تولید هستند و این امر سبب می‌شود بخشی بزرگ از تولید آلومینیوم در این کشور متوقف شود.
از ابتدای سال جاری میلادی تا ماه آگوست، تعطیل شدن مراکز تولید آلومینیوم در چین سبب کاهش 2 میلیون تنی ظرفیت تولید این فلز شد در نتیجه در ماه جولای نسبت به ماه مه، متوسط روزانه تولید جهانی آلومینیوم 500 تن کاهش یافت. همچنین شرکت روسال که بزرگ ترین تولیدکننده آلومینیوم جهان است اعلام کرده تولید خود را در سه ماه اول امسال بیش از 2 درصد کاهش داده است. بانک جی پی مورگان پیش بینی کرده امسال عرضه آلومینیوم نسبت به تقاضا
439 هزار تن کمتر خواهد بود. در دوران بحران مالی و رکود اقتصادی، بازار آلومینیوم با بیش از 2 میلیون تن مازاد عرضه مواجه بود. تحلیلگران در نظرسنجی خبرگزاری رویترز پیش بینی کرده‌اند که کسری عرضه به 444 هزار تن افزایش خواهد یافت. تولید آلومینیوم به مصرف میزان بالا انرژی وابسته است و بخشی بزرگ از از این انرژی در چین یارانه‌ای است. میزان یارانه انرژی در چین در حال کاهش است و تولیدکنندگان با افزایش هزینه مواجه شده‌اند. آنها در واکنش به این وضعیت، از تولید خود کاسته‌اند. به این ترتیب محدود شدن عرضه علت اصلی رشد قیمت‌ها است. در سال جاری میلادی تاکنون آلومینیوم با 12 درصد افزایش قیمت یکی از بهترین عملکردها را در بین فلزات اساسی داشته است. یک عامل دیگر جذابیت آلومینیوم برای سرمایه‌گذاران ممنوعیت صادرات سنگ بوکسیت از اندونزی است. سنگ بوکسیت برای تولید آلومینا که در تولید آلومینیوم حیاتی است مورد استفاده قرار می‌گیرد. 60 درصد صادرات بوکسیت جهان از اندونزی صورت می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید