44071

سرمایه گذاری ۱۰۰۰میلیاردی چینی ها در زنجان

دنیای معدن -استان زنجان ۲۰سال اقتصاد خود را از طریق بهره برداری از معدن سرب و روی انگوران گذرانده است،

به گزارش دنیای معدن ، اقتصادی که می تواند علاوه بر معادن سرب و روی به معادن سنگ آهن خود نیز تکیه کند، موضوعی که هم اکنون مورد توجه سرمایه گذاران چینی نیز قرار گرفته، به طوری که دوستان چشم بادامی با ابراز تمایل برای سرمایه گذاری در زنجیره ارزش افزوده فولاد همچون تولید کنسانتره و گندله با سرمایه گذاری هزار میلیارد تومانی وعده بهره برداری از این کارخانه ها تا ۴ سال آینده را داده اند. در این رابطه گفت وگویی با سعید سیاری رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان ترتیب داده ایم که در زیر می خوانید.

ظرفیت های معدنی و صنایع معدنی استان زنجان را چگونه ارزیابی می کنید؟
استان های شمال غرب کشور وسعت کم و استعداد معدنی بالایی دارند و زنجان در این بین از مناطق غنی از مواد معدنی محسوب می شود، به گونه ای که هم اکنون این استان صاحب یکی از بزرگترین و غنی ترین معادن سرب و روی خاورمیانه است. البته با وجود مواد معدنی غنی فلزی و غیرفلزی این استان فعالیت های بسیار تاثیرگذاری را در زمینه ایجاد ارزش افزوده کشور انجام داده است، به طوری که با برنامه ریزی های صورت گرفته در پی رفع موانع و نقص های احتمالی در ایجاد کارخانه های ارزش افزوده است. به عنوان مثال یکی از نقایصی که هم اکنون در سطح کارخانه های روی و سرب مطرح است نبود فناوری نوین در جهت بهره وری بهینه از سولفور روی و سرب است که در این راستا واحدهای احیا با امکانات منطبق با استانداردهای روز جهان برای استفاده بهینه از ضایعات و باطله ها در حال
احداث است.
همچنین در این استان کارخانه های تولیدکننده بیلت با ظرفیت ۳۰۰هزار تن در سال با استفاده از قراضه و آهن اسفنجی در حال فعالیت است که با اجرای درست طرح های برنامه ریزی شده و راه اندازی واحدهای جدید، ظرف ۳ تا ۴سال آینده ظرفیت تولید به بیش از ۲میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت.

طرح های افتتاح شده در استان کدام است؟
در هفته دولت یک واحد فلوتاسیون با ظرفیت تولید ۴۲۰ هزار تن کنسانتره سرب و روی با سرمایه گذاری ۱۷ میلیارد تومان احداث شده که زمینه اشتغال بیش از ۱۰۰ نفر را فراهم کرد. این واحد که توسط متخصصان ایرانی ساخته شده از روش مهندسی معکوس و با استفاده از فناوری روز دنیا بهره می برد که می توان گفت این واحد از نظر امکانات و فناوری خیلی بهتر و پیشرفته تر از واحدهای احداث شده توسط ترکیه است. البته باید توجه داشت که اخیرا واحد سرب شرکت سرب و روی ایران به دلیل مشکلات زیست محیطی تعطیل شده بود و فقط واحد تولید شمش روی این واحد به فعالیت خودادامه می داد.

دلایل تعطیلی کارخانه سرب و روی زنجان چه بوده و آیا مشکلات مرتفع شده است؟
کارخانه سرب و روی ایران که به عنوان یکی از کارخانه های بزرگ تولیدکننده شمش سرب و روی محسوب می شود به دلیل مشکلات زیست محیطی واحد سرب این شرکت تعطیل شد که پس از رسیدگی و لحاظ کردن تمام تمهیدات لازم در زمینه محیط زیست، تجهیزات به کار گرفته شده در این واحد با نظارت کارشناسان بازسازی و نوسازی شد و سیستم های رفع آلایندگی در خطوط تولید نصب شد. در حال حاضر این واحد منتظر نظر نهایی اداره امور استان برای راه اندازی دوباره است. در واقع برای این استان هیچ مسئله ای مهم تر از رعایت و حفظ محیط زیست نیست، چراکه با محیط زیست سالم می توان فعالیت های اقتصادی را توسعه بخشید.

استقبال سرمایه گذاران خارجی از ظرفیت های استان چگونه بوده است؟
اقتصاد استان زنجان در ۲۰ سال گذشته تحت تاثیر فعالیت معادن آن قرار داشته است، این در حالی است که در تلاش هستیم با فضای جدیدی که دولت تدبیر و امید ایجاد کرده از ظرفیت های جذب سرمایه گذار داخلی و خارجی در سایر بخش های معدنی استان بهره وری مناسب داشته تا سهم خود را در ایجاد ارزش افزوده برای کشور ارتقا دهیم.
در همین راستا و در پی ابراز تمایل چینی ها برای سرمایه گذاری در ایجاد واحدهای فرآوری گندله و کنسانتره اقدامات اولیه صورت گرفته و با طرف چینی مذاکرات اولیه و بررسی طرح ها صورت گرفته است. در همین راستا هم اکنون یک واحد ریخته گری ۷۰۰هزار تنی که یکی از بزرگترین واحدهای ریخته گری چدن در خاورمیانه است با سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیارد تومانی در حال احداث است و در آینده نه چندان دور به بهره برداری
خواهد رسید.
همچنین شرکت چینی با سرمایه گذاری ۱۷میلیارد تومانی ساخت یک واحد ۱میلیارد و ۲۰۰ هزار تنی کنسانتره آهن و همچنین احداث واحد تولید ۱میلیارد و ۲۰۰هزار تن تولید گندله را در حال اجرا دارد.
البته در برنامه های آتی این شرکت احداث واحد ۱میلیون تنی آهن اسفنجی و واحد نورد در دستورکار قرار گرفته است، به طور کلی سرمایه گذاری صورت گرفته برای ایجاد زنجیره کامل تولید فولاد در استان زنجان نزدیک به ۱۰۰۰میلیارد تومان پیش بینی شده که طی ۴سال باید این واحدها به مرحله بهره برداری برسند.
همچنین گروه دانیالی که یک گروه معروف اروپایی در زمینه اجرای پروژه های بزرگ معدنی و صنعتی محسوب شده و در ایران نیز فولاد مبارکه را ساخته اند تمایل خود را برای ایجاد یک واحد ماشین سازی صنایع سنگین در استان زنجان اعلام کرده اند که در واقع سومین واحد تولیدی این گروه در ایران است.

دیدگاهتان را بنویسید