43741

گزارشی از وضعیت بازار جهانی سرب و روی

دنیای معدن - فلزات به عنوان یکی از پایه های اصلی در صنعت شناخته شده و بازار آن در دنیا هر روزه خوش تغییرات است.

به گزارش دنیای معدن، امروزه فلز روی به دلیل کاربردهای مختلف در صنایع متقاضیان بسیاری داشته و همین امر سبب شده تا قیمت این فلز روز به روز با افزایش همراه شود. البته باید توجه داشت که یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت روی کاهش ذخایر این فلز است.

از جمله مهم ترین تولیدکنندگان روی در دنیا می توان به چین، امریکا و استرالیا اشاره کرد که با در اختیار داشتن ذخایر طبیعی این ماده معدنی و همچنین برخورداری از فناوری و تجهیزات روز دنیا بیشترین میزان تولید فلز روی را به خود اختصاص داده اند.

در خاورمیانه کشورهای در حال توسعه، نیز در تلاش هستند تا روند رشد و پیشرفت خود را در دنیای صنعتی تسریع کنند و از آنجایی که وجود مواد پایه و اساسی در صنعت فلزاتی همچون روی بوده و فرآوری و تولید آن مستلزم برخورداری از مواد اولیه و همچنین فرآوری آن است تنها برخی کشورها توانایی تولید این فلزات را داشته که از جمله مهم ترین آنها می توان به ایران اشاره کرد؛ چراکه با در اختیار داشتن ۸ درصد از ذخایر روی به عنوان یکی از صادرکنندگان بزرگ منطقه به شمار می آید.

حال با توجه به شرایط موجود و افزایش تقاضا برای این فلز ایران می تواند با استفاده از ظرفیت هایش به یکی از بزرگترین تولیدکنندگان روی تبدیل شده و با به دست آوردن بازار آن در کشورهای حوزه خلیج فارس و همچنین آسیای میانه به رشد و توسعه اقتصادی کشور کمک کند.

حسن حسینقلی، رئیس کمیته سرب و روی ایران در خصوص فعالیت معادن سرب و روی در ایران می گوید: در حال حاضر ایران به عنوان یکی از قطب های تولیدکننده در منطقه به شمار می آید. اما این در حالی است که تعداد زیادی از معادن سرب و روی ایران به دلیل نبود سرمایه و تجهیزات مورد نیاز تاکنون مورد اکتشاف قرار نگرفته است.

وی در ادامه به معادن فعال ایران اشاره کرد و گفت: معدن سرب و روی مهدی آباد هم اکنون به عنوان یکی از مهم ترین و بزرگترین منابع سرب و روی به شمار آمده و از ظرفیت بالایی برخوردار است. به همین دلیل تصمیم گرفته شد تا با جذب سرمایه های خارجی شاهد توسعه و پیشرفت در تولید این فلز در ۴ سال آینده باشیم.

رئیس کمیته سرب و روی ایران تغییرات بازار جهانی فلز روی را فرصتی مناسب برای رشد و جهش بازار ایران در منطقه دانست و خاطر نشان کرد: با توجه به افزایش قیمت و همچنین افزایش تقاضای جهانی، صادرات این محصول معدنی به اقتصاد صنایع پایین دستی و بالا دستی کمک کرده و زمینه ساز تولید بیشتر این فلز خواهد شد.

ایران بزرگترین تولیدکننده روی در خاورمیانه

حسینقلی ایران را بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده فلز روی در خاور میانه دانست و افزود: ایران سالانه رقمی بالغ بر ۳۰۰ هزار تن از این فلز را تولید کرده و ۵۰ درصد آن را به کشورهای متقاضی همچون امارات، چین و برخی کشورهای اروپایی صادر می کند.

وی رقیب اصلی ایران را در زمینه تولید روی ترکیه دانست و گفت: مشکل اساسی که در این صنعت وجود دارد بی ثباتی نرخ ارز بوده و با افزایش آن هزینه تولید بالا رفته و سود ناچیزی برای تولیدکننده خواهد داشت و تاثیر مثبتی بر روی اقتصاد کلان کشور نداشته و تنها بر روی اقتصاد در حوزه صنایع معدنی تاثیرگذار خواهد بود. از این رو لازم است تا با برنامه ریزی درست و منطقی و همچنین تعیین استراتژی راهبردی به افزایش سود در تولید و صادرات این فلز را فراهم آورد.

رئیس کمیته سرب و روی ایران همچنین به ماده معدنی دیگری که همراه با روی بوده اما در صنایع معدنی ایران مغفول مانده اشاره کرد و افزود: ایران با در اختیار داشتن ۳ درصد از ذخایر سرب دنیا هیچگونه فرآوری را در این زمینه شاهد نیستیم و این در حالی است که فعالیت تنها واحد تولید کنستانتره نیز به دلایل زیست محیطی متوقف شده است اما با انجام یکسری تحقیقات علمی در زمینه تولید سرب دانشمندان ایرانی موفق شدند که از بازیافت باتری های فرسوده سرب تولید کنند.

کیفیت بالای روی ایران در بازار جهانی

ابراهیم جمیلی رییس خانه اقتصاد ایران در رابطه شرایط کشور در مقابل تغییرات بازار جهانی سرب و روی و امکان کسب درآمد از وضعیت کنونی می گوید: هم اکنون در بازار جهانی روی و سرب شاهد کاهش تولید و در نتیجه افزایش تقاضا هستیم. این در حالی است که در کشور ما ذخایر بالای سرب و روی قرار دارد.

وی افزود: بنابراین در شرایط کنونی فرصت برای کسب درآمد فراهم بوده و این طریق ضمن درآمدزایی امکان تبدیل شدن به قطب تولید روی و سرب منطقه فراهم است.

وی در ادامه به شرایط مورد نیاز برای استفاده از این فرصت اشاره کرد و افزود: وجود مواد اولیه برای تولید روی یکی از ارکان اصلی تولید بوده و ایران با داشتن ذخایر فراوان از این ماده ظرفیت و توانایی لازم را دارد. اما کمبود تجهیزات و فناوری باعث شده تا نتوانیم استفاده بهینه را از موقعیت کنونی به دست آوریم.

رئیس خانه اقتصاد ایران در پاسخ به اینکه هم اکنون در کشور شاهد کاهش عیار خاک معدنی هستیم، آیا این موضوع در میزان تولید و در نتیجه کاهش درآمد تاثیر خواهد داشت گفت: یکی از دلایل اصلی در بالا رفتن تقاضا در دنیا کم شدن ذخیره روی است و از آنجایی که در بیشتر نقاط دنیا از کنسانتره برای تولید این فلز استفاده می کنند میزان عیار در آن تاثیری نخواهد داشت. اما این در حالی است که ایران به دلیل برخورداری از خاک با عیار بالا که در معدن انگوران یافت می شود اقدام به تولید روی از این خاک کرده و باعث افزایش هزینه ها شده است. موضوعی که تنها با تغییر روش تولید می تواند ضمن کاهش هزینه تمام شده موجبات استفاده از فضای جهانی را فراهم سازد. جمیلی خاطرنشان کرد: محصولات روی ایران با توجه به کیفیت مناسب از جایگاه مناسبی برخوردار است که باعث شده محصول کشور با نرخ جهانی به فروش رسد.

دیدگاهتان را بنویسید