43128

تحول در بازار روی

دنیای معدن - بنظر می رسد که سرانجام عرضه و تقاضای روی پس از سالها عرضه مازاد تغییر جهت داده است، اگر چه عوامل متعددی نیز در نوسانات قیمت های آن موثر بوده است. از نظر سنتی بازار جهانی روی همیشه تابعی از عرضه بوده تا تقاضا؛ و به یقین این شرایط امسال هم حاکم بوده است زیرا که قیمت ها به آهستگی همسو با وضعیت جدید نقصان اندک عرضه روندی افزایشی به خود گرفته است.

" اگن واینبرگ " سرپرست مرکز تحقیقات کالایی بانک تجاری آلمان می گوید : بازار روی بطور فزاینده ای رونق می گیرد و بتدریج تقاضا بر عرضه در میان مدت پیشی خواهد گرفت.
روبرت بحار سرپرست مرکز تحقیقات فلزات در بانک جهانی سوسایته جنرال می گوید: یکی از دلایلی که عرضه روی را تاکنون جذاب نگهداشته این است که چین انگیزه ای برای افزایش تولید خود ندارد و زمانی این اتفاق می افتد که قیمت این فلز افزایش پیدا کند.
با توجه به پویایی بازار در حال حاضر قیمت های روی از قیمت های سرب پیشی گرفته و سرمایه بیشتری را جذب بازار روی خواهد کرد که این شرایط به نوبه خود می تواند از نظر تحلیلگران بازار موجب افزایش بیشتر قیمتها گردد و امروزه روی یکی از پررونق ترین بازارها در میان فلزات است و در سه ماه گذشته قیمت آن با بیش از 12 درصد افزایش به بالاترین سطح در 16 ماه اخیر رسیده است.
"اندره کول" تحلیلگر ارشد مرکز تحقیقات متال بولتن اشاره می کند که در عرض چند هفته در طی ماه های ژوئن و ژوئیه قیمت روی چهار جهش پی در پی داشته است که در مجموع 2.5 درصد افزایش را نشان می دهد و این امکان بوجود آمده که قیمت آن با وجود موانع فنی از مرز 2200 دلار در هر تن بگذرد. او می گوید که هدف بعدی در چشم انداز بازار پررونق روی این است که قیمت آن با افزایش بیشتری به 2300 دلار در هر تن رسیده و احتمالا در بلندمدت به 2500-2600 دلار در هرتن هم خواهد رسید.
اما داستان چشم انداز پررونق بازار روی و افزایش قیمت آن دوجنبه دارد. تحلیل اول این است که یک عامل کوتاه مدت شامل سقوط بازار سهام و ظهور کمبود عرضه پس از شش ماه عرضه مازاد وجود داشته باشد.
بر اساس گزارش مقدماتی گروه بین المللی مطالعات سرب و روی ( ILZSG) از ابتدای ماه آوریل کمبود اندک 107000 تن در بازار جهانی روی وجود داشت در حالی که همزمان گزارش شد که موجودی روی در انبارهای بورس فلزات لندن و شانگهای 123 هزار تن کاهش داشت.

معادن بسته شده و معلق
کول می گوید: جنبه دوم که دارای آثار میان مدت تا بلندمدت بر روی بازار کنسانتره خصوصا در خارج از چین است، تعطیل شدن تعدادی از معادن قدیمی روی و نیز تعلیق در بهره برداری یا راه اندازی معادن جدید یا ظرفیت های توسعه یافته معادن کنونی است که سال گذشته آغاز شد و تا سال 2016 ادامه خواهد داشت. این تعلیق می تواند حتی موجب کاهش بیشتر عرضه روی در چند سال آینده شود.
تحلیلگران اظهار می دارند که رشد تولیدات معدنی در جهان بسیار اندک بوده و پیش بینی می کنند که همچنان این افزایش در آینده زیر میانگین خواهد بود.
تحلیلگر بازار فلزات بانک امریکایی مریل لینچ معتقد است که روی همیشه داستان عرضه را داشته و با توجه به اینکه عمر تعدادی از معادن به پایان می رسد، باعث شده که توازن مجددی در بازار آن بوجود آید.
در حال حاضر چندین معدن روی وجود دارد که در دست توسعه بوده و باید قبل از آنکه تغییری صورت گیرد، قیمتها افزایش پیدا کند. به نظر یک اقتصاد دان این شرایط می تواند مایه نگرانی و بحران عرضه روی در شروع سال 2015 گردد.
" پل وایت " مدیر بخش تحقیق و آمار ILZSG می گوید: در بین ماههای ژانویه - آوریل امسال تولید روی معادن مختلف در جهان با اندکی افزایش ( 0.4 درصد) نسبت به مدت مشابه آن در سال قبل به 4210 هزار تن رسید که می توان به معادن جدید و یا طرح های توسعه بریس ماک - مک لئود در کانادا ، ولاردها در مکزیکوسیتی و سانتاندر و سرولیندو در پرو اشاره کرد و در مقابل دو معدن بزرگ روی بروسنویک با ظرفیت 240 هزار تن در سال و معدن پرزورینس با ظرفیت 115 هزار تن در سال در کانادا بسته شدند.
علاوه بر این تولیدمعدن روباز جدید پرکوا متعلق به گلنکور در بورکینافاسو در ماه مارس به تعلیق افتاد و تولیدمعدن رامبوا آگوچا متعلق به ودانتا ی هندوستان نیز نسبت به پیش بینی قبلی کمتر شد که این اتفاق در زمان تغییر وضعیت این معدن از معدن روباز به زیرزمینی رخ داد؛ معدن تالویورا به دلیل مشکلات مالی در فنلاند استخراج آن به تعلیق افتاده و راه اندازی معدن دوگالدرپور متعلق به MMG در استرالیا نیز به تاخیر افتاده است.
پیش بینی می شود که معادن بیشتری در جهان بسته شود که مهمترین آن معدن بزرگ سنچری متعلق به شرکت MMG در استرالیا که با ظرفیت 510 هزار تن قرار است در سال 2015 بسته شود. امسال معدن لی شین ماین با ظرفیت 175 هزار تن در سال متعلق به ودانتا در ایرلند و در سال 2016 چندین معدن روی دیگر نیز بسته می شوند که شامل معدن اسکورپیون با ظرفیت 154 هزار تن در سال در نامیبیا و معدن 70 هزارتن در سال بوکوونو اولکوسز در لهستان است.
تحلیلگران می گویند که تاثیرات منفی بسته شدن معادن با افزایش ظرفیت پروژه های جدید که قرار است بین سال های 2014 و 2017 راه اندازی شوند مانند طرح های تک رسورسز که احتمالا مجددا در معدن پنداوریله در امریکا در سال 2015 با ظرفیت تولید 44 هزار تن روی در سال راه اندازی شود تا حدی جبران خواهد شد.
وایت می گوید علاوه بر این تعدادی پروژه معدنی جدید در دست بررسی وجود دارد که احتمالا تا اوایل 2016 تولید روی خود را شروع خواهند کرد. به هر صورت سوال مهمی که در اینجا وجود دارد این است که در چند سال آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.
این امکان وجود دارد ( به شرط آنکه مقررات زیست محیطی در چین مانع نگردد) که این کشور با ساختار صنعت روی متفاوت و با بیش از 850 معادن کوچک و حدود 20 معدن متوسط بتواند سریعتر به افزایش تولید و یا بهره برداری جدید دست یابد و تا حدی فاصله خالی تقاضا را پر کند.
تحلیلگران خاطرنشان می کنند اگر چه بر اساس گزارش انجمن فلزات صنعتی غیرآهنی چین، تولید کنسانتره این کشور از ابتدای سال جاری تا ماه مه 4.1 درصد کاهش پیدا کرده و به 518 هزار و 608 تن رسید، ولی ماه مه هنوز سومین ماهی بود که بالاترین رکورد تولید روی در چین بدست آمد و این رقم نشان دهنده این است که معادن روی چین در حال افزایش تولید روی خود هستند.
این افزایش تولید به احتمال قوی واکنشی نسبت به افزایش قیمت ها و کاهش واردات بوده که در ماه مه به پایین ترین سطح 107 هزار و 194 تن از ماه مارس 2013 رسیده و از سال 2007 هم دومین باری است که پایین ترین سطح را تجربه کرده است.
در حقیقت کل واردات کنسانتره روی در طی پنج ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه آن در سال قبل 1.9 درصد افزایش داشته که می تواند نشان دهنده این باشد که بازار جهانی کنسانتره در حال حاضر رو به کمبود گذاشته است.
همزمان گزارش های تحلیلگران هم نشان می دهد که موجودی مشهود انبارهای بورس فلزات لندن ( LME ) و شانگهای در حال حاضر به پایین ترین سطح خود در چند سال اخیر رسیده است.
تحلیلگران پیش بینی می کنند که میزان موجودی مشهود روی در بورس فلزات لندن و شانگهای که در سال 2009 پس از بحران اقتصاد جهانی شدیدا افزایش پیدا کرد. از ابتدای این سال در سطح یک میلیون تن قرار داشت که از اواسط ماه آوریل این موجودی به حدود 950 هزار تن کاهش پیدا کرد. تخمین زده می شود که میزان موجودی انبارها در مدت 12 ماه تا 18 ماه آینده کاهش بیشتری پیدا کند.
اما به هر صورت این آمار و ارقام آن گونه که بنظر می رسد روشن و شفاف نیست.
تحلیلگران می گویند موجودی روی انبار بازارها برای مدت کوتاهی رو به کاهش بوده اما سوال این است که آیا این موجودی ها فقط از انبارهای گزارش شده به انبارهای گزارش نشده می روند یا آیا واقعا کاهش پیدا کرده اند.

افزایش تقاضا
در ضمن تحلیلگران پیش بینی می کنند که تقاضای جهانی روی امسال نسبت به سال گذشته اندکی ( 5 درصد) افزایش داشته باشد. با توجه به اینکه بزرگترین بازار مصرف نهایی روی فولاد گالوانیزه است ، کارشناسان می گویند رشد آن رابطه متقابلی با بخش های خودروسازی و ساختمانی دارد. فولاد گالوانیزه بالغ بر 60 درصد کل مصرف روی را به خود اختصاص داده است که ILZSG تخمین می زند با 7.5 درصد افزایش به 4.44 میلیون تن در ماههای ژانویه - آوریل برسد.
کارشناسان معتقدند که تقاضا نه تنها اخیرا در اقتصادهای نوظهور رشد قابل توجهی یافته است بلکه تقاضا در امریکا نیز تثبیت شده است. به هر صورت چین همچنان موتور اصلی تقاضای جهانی برای روی باقی خواهد ماند.
اما با توجه به بهبود اخیر تقاضا در دیگر کشورها به جز چین به واسطه رونق تدریجی اقتصاد امریکا و نرخ رشد اندکی پایین در چین که بنظر می رسد درصدد اصلاح ساختار صنعت فولاد خود است، تحلیلگران معتقدند که احتمالا تغییراتی در تاثیر چین بر تقاضای کلی روی به وجود آید.
به هر صورت به دلیل رکود کلی در اقتصاد جهانی تقاضای روی در چین اندکی نومیدکننده بوده ( بویژه تا حدی در بخش مستغلات) متوقف گردیده است اما تحلیلگران معتقدند که شرایط چندان هم بحرانی نبوده و برخی تحلیلگران هم با ارائه تحلیلی اشاره می کنند در حالی که نرخ رشد برای تقاضای روی در چین که هنوز بسیار بالا است و نسبت به مدت مشابه سال قبل آن 12.4 درصد در بین ماههای ژانویه - آوریل افزایش داشته اما نسبت به گذشته نه چندان دور هنوز پایین بوده، بنابر این این کشور همچنان تلاش خواهد کرد که با تناژ بالایی تولید کند.
کارشناسان معتقدند که چین هنوز برای بهبود زیرساخت های خود سرمایه گذاری می کند و پروژه های شهرسازی آن با سرعت ادامه داشته و در نتیجه ایجاد بهبود در خطوط ریلی ، جاده ای ، پل سازی و ساختارهای مدیریت آبی آن ضرورت پیدا می کند. علاوه بر این در بخش مخابرات آن بازسازی صورت پذیرفته و دولت شبکه نسل چهارم را توسعه می دهد.
علاوه بر این فروش خودروی چینی بخصوص مدل های اسپورت و چندمنظوره نسبتا بالا بوده و در سه ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه آن پس از رشد بالا در سال 2013 حدود 9 درصد افزایش داشته است.
در ضمن در شرایطی که تقاضای روی در اروپا اخیرا نسبتا راکده بوده است، نه تنها علایمی از ثبات در بخش تولیدی آن مشهود گردیده بلکه تقاضای بخش ساختمانی هم افزایش پیدا کرده است زیرا که منطقه از رکود خارج می شود. تولید خودرو حدود 7 درصد در سه ماه امسال نسبت به مدت مشابه آن در سال قبل افزایش داشته و سایر بخش های تولیدی از جمله لوازم خانگی نیز از بهبود برخوردار شده است. هر دو بخش مسکونی و ساختمان های غیرمسکونی نیز به مصرف روی منطقه افزوده که بتدریج ماهانه رو به افزایش بوده است؛ اگر چه در طول سال جاری تاکنون طبق گزارش ILZSG 9 درصد کاهش داشته و تحلیلگران می گویند یک دلیل این کاهش این است که اروپا همچنان با واردات گالوانیزه ارزان قیمت از کارخانه های بزرگ چین در چالش است.
تقاضای روی امریکا در ابتدای سال اندکی ضعیف بود اما با توجه به اینکه بخشی از این کاهش به مشکلات اقلیمی مربوط می شود که در ادامه سال بهبود یافته و انتظار می رود که این
بهبود تداوم داشته باشد.
طبق گزارش مرکز تحقیقات متال بولتن فعالیت تولیدی امریکا بتدریج به بهبود خود ادامه می دهد که بیشترین سهم آن مربوط به بخش های خودروسازی و انرژی است که بنا به گزارش بانک مرکزی امریکا تولیدات صنایع داخلی 4.3 درصد بالای سطح یک سال قبل آن در ماه مه رشد داشته که شامل 5.3 درصد رشد تولید کالاهای بادوام است. به همین صورت معمولاشاخص مدیران خرید تولیدات صنعتی در طول سال مانند شاخص اطمینان مصرف کننده رو به افزایش است.
بخش خودروسازی امریکا که بیشترین حمایت از آن صورت می پذیرد، با فروش بیش از انتظار در ماه ژوئن بیشتر رشد داشته که نشان می دهد خودروسازان امریکای شمالی مصمم هستند که امسال حدود 16.5 میلیون دستگاه خودرو تولید کنند که تقریبا دو برابر 8.6 میلیون دستگاه تولید شده در اوج رکود است.

تقویت امکانات زیربنایی
حتی بخش ساخت و ساز غیرمسکونی نیز رو به بهبود گذاشته است و این احتمال وجود دارد که اواخر امسال شتاب گرفته و در سال آینده با ساخت امکانات زیربنایی از بحران خارج شود بخصوص اگر کنگره امریکا لایحه شاهراه
( Highway Bill ) را که در حال حاضر قرار است در سی ام ماه سپتامبر منقضی شود را مجددا تصویب کند این روند سریعتر پیش خواهد رفت.
تحلیلگران می گویند یک لایحه مهم و بلندمدت که بتواند به نیازهای زیربنایی کشور توجه کند می تواند هر چه بیشتر تقاضای روی امریکا را که در سه ماه اول امسال با وجود مشکلات زیست محیطی 2.8 درصد افزایش داشت، تقویت کند.
تحلیلگران پیش بینی می کنند که عرضه و تقاضای روی در بازار به یقین در جهت درستی حرکت می کند که باید در سال های 2014 و 2015 قیمت ها افزایش پیدا کند. در حالی که اجماع نظر این است که در آینده ای نزدیک شرایط قیمت گذاری نسبتا پایداری بوجود خواهد آمد به طوری که قیمت های بورس فلزات لندن حدود 2200 دلار در هر تن سطح کنونی خواهد بود و کاهش نخواهد داشت.
علاوه بر این انتظار می رود که امسال بازار با کمبود مواجه شده و این شرایط در سال آینده شدیدتر شده و در نتیجه سال 2016 قیمت روی به 2500 دلار در هر تن خواهد رسید.
اما با وجود کاهش موجودی انبارها، ضعیف تر شدن دلار، اطلاعات و آمار خوب و مطلوب بودن اقتصاد کلان و علائم فنی، تحلیلگران می گویند هنوز نمی توان چندان به آینده یک بازار شکوفا برای روی امیدوار بود. با توجه به اینکه بازار روی نسبت به نیکل بازار پررونق تری است اما ظاهرا بعید بنظر می رسد که قیمت های آن مانند نیکل افزایش پیدا کند اما به هر حال این امکان وجود دارد که قیمت آن به 2500- 2600 دلار در هر تن افزایش پیدا کند.

افزایش قدرت سرب
تحقیقات و گزارش های اخیر حاکی از این است که بدون شک در آینده نزدیکی افزایش تقاضا برای سرب در زمینه های خاصی اجتناب ناپذیر خواهد بود.
در ماههای اخیر نتایج یک سری از گزارشات به روشنی نشان داده است که بنظر می رسد تقاضا برای سرب در آینده مطلوب بوده و بیش از پیش بازار رو به رشد روش های ذخیره انرژی به سرب نیازمند خواهد بود.
بر اساس گزارش گروه مطالعات بین المللی سرب و روی ( ILZSG ) تولید سالانه سرب رو به افزایش بوده و در بین سال های 2001 - 2011 سالانه با 5.5 درصد رشد به بیش از 10 میلیون تن رسیده است. عوامل اصلی این افزایش تولید تقاضای با باطری های سربی بوده است که در حال حاضر بیش از 80 درصد مصرف سرب را به خود اختصاص داده است.
باطری های سربی بخش مهمی در بیش از یک میلیارد وسیله نقلیه ، بخصوص در باطری های SLI ( استارت، لامپها، احتراق) برای وسائط نقلیه تجاری و سواری ها ( چه به صورت تجهیزات اصلی در وسائط نقلیه جدید و چه به عنوان جایگزین باطری ها) محسوب می شوند که ارزش آن حدود سه چهارم ( 22.8 میلیارد دلار از نظر ارزشی) کل بازار باطری های سربی است.
در حقیقت تخمین زده می شود که عمر پس از بازار باطری های جایگزین تاکنون مهمترین بخش کسب و کار برای SLI ها بود که حداقل چهار برابر بزرگتر از بازار تجهیزات اصلی آن است.
بر خلاف باور عمومی نیاز به کارآمدی بیشتر انرژی و کاهش تولید گازهای گلخانه ای برای وسائط نقلیه اثر نامطلوبی بر روی بازار باطری های سربی نداشته ( 600 میلیون باطری های سربی تولید شده در جهان در سال 2012 ) چون فناوری های باطری سربی غالبا در خط مقدم نوآوری قرار دارند.
بارها اهمیت باطری های سربی برای صنعت خودروسازی به صورت منبعی پایدار با آمار منفی اندک در چرخه حیات زیست محیطی آن در گزارش های ارائه شده توسط گروهی شامل خودروسازان اروپایی و تولیدکنندگان باطری های صنعتی و انجمن های تولیدکنندگان وسائط نقلیه اروپا، ژاپن و کره جنوبی و انجمن بین المللی سرب ( ILA ) به نمایندگی از طرف صنعت سرب مورد تایید قرار گرفته است.

بدون جایگزین
در مطالعات اخیر انجام شده تحت عنوان " مروری بر فناوری های باطری خودرو" ( منتشر شده در سال جاری توسط یوروبات) این گروه آینده فناوری باطری خودرو را پیش بینی کرده است. در حال حاضر باطری های سربی تقریبا برای انواع کاربردهای باطری

SLIفناوری دلخواه است و بر اساس نتیجه گیری این مطالعه این باطری ها لزوما همچنان سیستم ذخیره انرژی مطلوبی برای استفاده در خودروها در آینده نزدیکی خواهند بود و در حال حاضر هیچگونه فناوری جایگزینی وجود ندارد که بتواند با آن چالش کند.
با توجه به اینکه پیش بینی می شود تا سال 2030 ناوگان جهانی خودرو حدود 1.6 میلیارد خودرو ( طبق گزارش کمیسیون اقتصادی سازمان ملل برای اروپا) تولید کند به یک مرحله تغییر در فرایند نیاز است تا تضمین کند که پیشرفت پایدار می تواند در بلندمدت از میزان تولید گازهای گلخانه ای آن بکاهد.
در واکنش به این چالش تولیدکنندگان خودرو در اروپا سعی کرده اند که به هدف کاهش تولید گازهای گلخانه ای و متعاقب آن افزایش جایگزین های موتورهای معمولی خودرو نائل آیند. این موتورهای جایگزین شامل خودروهای کاملا برقی و انواع خودروی هیبریدی است که از انرژی ذخیرهشده از طریق ترمز گرفتن برای افزایش شتاب خودرو استفاده می شود. یا در مواردی برای بعضی از خودروهای الکتریکی استفاده می شود. در این فناوری بیشتر از یون لیتیومی و باطری های هیبریدی فلز نیکل استفاده می شود اما یک چیز همچنان ثابت باقیمانده است و آن اینکه تمام وسائط نقلیه علاوه بر این هنوز نیازمند یک باطری سربی SLI 12 ولتی هستند.
از جمله مزیت های باطری های سربی هزینه های پایین آن و توانایی روشن کردن موتور در درجه حرارت های سرد در وسائط نقلیه معمولی و میکروهیبریدی است. در وسائط نقلیه هیبریدی که دارای بخش محدودی موتوربرقی بوده و وسائط نقلیه کاملا برقی چندین باطری شیمیایی برای ایجاد نیروی محرکه بکار گرفته می شود. به هر صورت باطری های سربی 12 ولتی نیز برای تامین برق برای بعضی از تجهیزات مانند ایرکاندیشن ها، سیستم های تفریحی یا بازی و ایمنی که در کنار سایر فناوری های باطری کار می کنند ضرورت دادند.
نوآوری در فناوری باطری در بخش خودرو کمک خواهد کرد تا تولید CO2 بیشتر کاهش پیدا کند. یک مثال خوب در این مورد وسائط نقلیه هیبریدی سوپر LC است که با باطری سربی - اسیدی پیشرفته کار می کند.
باطری های سربی پیشرفته نیز در حال حاضر در استارت ها ، تجهیزات توقف و سایر سیستم های میکروهیبریدی در حد و اندازه های خودروهای موجود در بازارهای اروپایی کاربرد دارد. این نوع باطریها نیازمند سرب بیشتری بوده است چون بزرگتر از باطری هایی هستند که در خودروهای معمولی استفاده می شوند ؛ به همین دلیل باید چندین بار خودرو را استارت زد تا در حالت شارژ نسبی عمل کند.
یافته های گروه نشان می دهد که باطری های سربی همچنان قابل اطمینان، اقتصادی ، ایمن و دارای فناوری ذخیره انرژی قابل بازیافت است و این مهمترین مشخصه است چون صنعت باطری درنظر دارد در چارچوب دستورالعمل پایان عمر وسیله نقلیه اتحادیه اروپا برای تحریم بیشتر مصرف سرب در باطری های سربی وسائط نقلیه سبک ، معافیت بگیرد و این موضوع قرار است در سال 2015 مورد بررسی مجدد قرار گیرد.
دست اندرکاران این بررسی در صنعت باطری سازی اروپا در این رابطه می گویند: این گزارش نشان می دهد که باید برای باطری های سربی در چارچوب دستورالعمل پایان عمر وسیله نقلیه اتحادیه اروپا معافیت گرفت و تحلیلگران صنعت باطری سازی معتقدند که قوانین و مقررات اتحادیه اروپا و چارچوب تنظیمی آن باید بین فناوری های باطری رقابت عادلانه ای را از جنبه انتخاب فناوری فراهم کند.
باطریها نقش های کلیدی را در فعالیت های روزانه بازی می کنند که انتظار می رود تقاضا برای سرب را در آینده افزایش دهند. این کاربردها شامل باطری های ثابت ( stationarg) هستند که به عنوان یک منبع پشتیبان ( منبع تولید برق لاینقطع) در مخابرات، حمل و نقل عمومی و تجهیزات پزشکی کاربرد دارند. این تجهیزات می توانند تولید گازهای آلاینده را از طریق ذخیره سازی مطلوب برق تولید شده از منابع انرژی معمولی و منابع انرژی تجدیدپذیر مانند انرژی های خورشیدی و باد کاهش دهند.

عرضه فراوان و مطمئن
با توجه به این پیش بینی که تقاضا برای سرب از طرف صنایع خودروسازی در آینده افزایش پیدا خواهد کرد، محققان نیز وضعیت تامین با عرضه این فلز و سایر مواد مهم جایگزین در ساخت باطری های شیمیایی را مورد بررسی قرار داده اند.
در گزارشی تحت عنوان منابع فلزات مصرفی در باطری های خودرو اشاره شده است که در حال حاضر هیچ گونه نگرانی در رابطه با دسترسی به سرب یا تضمین در عرضه آن در آینده نزدیکی وجود ندارد. علاوه بر این برای دسترسی به منابع موادی چون مس، کلسیم، سلنیوم و قلع را می توان از آن به صورت عناصر آلیاژی در ساخت باطری های سربی استفاده کرد نیز هیچ گونه مشکلی ایجاد نمی شود.
سرب فراوانی را می توان از طریق جمع آوری ضایعات سرب و بازیافت باطری های سربی با بیش از نیمی از 10 میلیون تن سرب تصفیه شده تولیدی در جهان در سال 2012 بدست آمده از منابع بازیافت شده تامین کرد.
سرب یکی از سه فلزی است که 50 درصد از میزان تولید آن از طریق منابع ثانویه است که نزدیک به 100 درصد در امریکا و 75 درصد آن در اروپا از طریق مواد بازیافتی بدست می آید.
در بررسی مربوط به منابع تامین مواد مصرفی در فناوری سایر باطری ها در این گزارش به چندین مورد چالش اشاره شده است. به عنوان مثال افزایش مصرف باطری های یون لیتومی در تجهیزات الکترونیکی قابل حمل و استفاده آن در زمینه های جدید می تواند منتج به افزایش تقاضا برای لیتیوم گردد.
افزایش تقاضا برای لیتیوم باید صرفا از طریق ذخایر لیتیومی تولید دست اول تامین شود زیرا که در حال حاضر بازیافت باطری های یون - لیتیومی در مراحل اولیه عمر آن بوده که کمتر از یک درصد لیتیوم قابل بازیافت بوده و فقط چند شرکت قادر به بازیافت باطری های یون لیتیومی در پایان چرخه حیات آن هستند. بخشی از دلایل عملیات بازیافت تجاری این است که بازیافت باطری یون لیتیومی پیچیده بوده و در حال حاضر اقتصادی و مقرون به صرفه نیست؛ به طوری که هزینه بالقوه بازیافت لیتیوم پنج برابر تولید فلز اولیه است.
با توجه به اینکه دارای ارزش اقتصادی پایینی است ، هر گونه بازیافتی احتمالا توام با سایر فلزات موجود در باطری مانند نیکل و کبالت خواهد بود.
این گزارش نتیجه گیری می کند که به چند دلیل استفاده از باطری های سربی همچنان مورد توجه خواهد بود اول اینکه این فناوری از جنبه های فنی و اقتصادی گزینه ای رقابتی است و ثانیا اینکه بازار کنونی برای باطری های سربی خودروها و صنعت را می توان به طور عمده با سرب بازیافتی بازیافتی تغذیه کرد.


آثار زیست محیطی
امروزه توجه روزافزونی به آثار زیست محیطی محصولات از طریق کل چرخه حیات آنان از جمله عواملی چون استخراج، ساخت، بازیافت و استفاده از انرژی و حمل و نقل می شود.
سازندگان باطری های خودرو و صنعتی اروپا نیز برای باطری های سربی ارزیابی چرخه حیات ( LCA ) را اجرا کرده و به نتایج مهمی دست یافته اند.
از جنبه پایان عمر مطالعات LCA به این نتیجه رسیده اند که میزان بازیافت بالای باطری های سربی در حد قابل توجهی آثار زیست محیطی آن را کم می کند. در امریکا به تنهایی بازیافت باطری های سربی 2.4 میلیون تن از باطری های بیرون ریخته شده را بازیافت کرده و تخمین زده می شود که 97 درصد از باطری های سربی را می توان بازیافت کرد که شامل بازیافت جعبه باطری و اسید نیز می شود.
در این سیستم دایره بسته تقریبا فرصت محدودی برای سرب وجود دارد تا بتواند وارد محیط زیست شده یا برای انسان خطرساز باشد. این عوامل به یافته های مطالعه کمک کرد تا مشخص شود که باطری های سربی در چارچوب آثار کلی چرخه حیات تولید خودرو دارای کمترین آثار زیست محیطی است.
علاوه بر این باطری های سربی پیشرفته که برای سیستم حرکت و توقف و موتور میکروهیبریدی استفاده می شوند هر گونه آثار زیست محیطی ناشی از تولید آن با کاهش قابل توجه گرمایش زمین جبران می شود. در طول عمر یک خودرو که از این سیستم ها استفاده می کند در مقایسه خودروهای معمولی به دلیل 5 تا 10 درصد کاهش در مصرف سوخت از میزان معادل تولید گازکربنیک در حد قابل ملاحظه ای کم می شود.
در یک بررسی جداگانه LCA که در سال 2010 توسط آزمایشگاه ملی آرگون امریکا انجام شد، نتیجه کار این بود که باطری های سربی دارای کمترین آثار چرخه حیات زیست محیطی نسبت به سایر فناوری های باطریها بوده است. در این مطالعه اطلاعات چرخه حیات باطری های تولیدی از سرب ، نیکل ، سدیم، و لیتیومی مقایسه شد و گزارش شد که باطری های سربی دارای پایین ترین مصرف انرژی برای تولید و نیز کمترین انتشار CO2 ، مواد ذره ای ، اکسیدهای نیتروژن ، اکسیدهای گوگرد و کربن های ارگانیک تبخیر شونده است.
دکتر آلیستیر دیویدسون مدیر فنی ILA که بر روی این مطالعات کار کرده است می گوید: باطری های سربی که به خوبی در یک لوپ یا حلقه بسته کار می کند، ملاحظات اقتصادی نیروی محرکه جمع آوری و بازیافت کارآمد باطری های استفاده شده و بخش اعظم مواد متشکله آن در پایان عمر آنان است. نحوه استفاده سرب در باطری ها مثال جالبی از اقتصاد مدور در عمل است و این چیزی است که سیاستگذاران جهان همواره آن را برای پاسخگویی به نیازهای زیست محیطی و آثار اجتماعی آن در رابطه با استخراج و تولید ضروری ارزیابی می کنند.
به جای پیش بینی یک آینده مبهم برای سرب ، مطالعات جدید نشان می دهد که جوامع بشری به طور روزافزونی به سرب به دلیل ارزانی، عرضه مطمئن ، بی خطر بودن برای سلامتی انسانها و محیط زیست برای حفظ انرژی نیازمند است.

دیدگاهتان را بنویسید