43081

آخرین وضعیت کارخانه های ایلام/ استاندار ایلام: سیمان مهران و دهلران محقق می شوند

دنیای معدن - عدم وجود کارخانه های صنعتی بزرگ در استان ایلام یکی مهمترین معضلاتی که باعث رکود تولید و افزایش بیکاری در استان شده و به نظر می رسد در این زمینه استان نیازمند حمایت است.

به گزارش دنیای معدن، استان ایلام از معدود استانهای کم برخوردار از وجود کارخانه صنعتی بزرگ است که به رغم ظرفیتهای بسیار خوب برای ایجاد صنایع مادر و تخصصی، ولی هنوز این استان در مسیر صنعتی شدن قرار نگرفته است.

ایلام دارای مشکلات بزرگی مثل رکود تولید و بیکاری است که افزایش تعداد کارخانه های استان نسبت به ظرفیتها باعث افزایش تولید و کم شدن بیکاری استان می شود و علاوه بر این وجود مرز مهران یک مزین مهم برای صادرات به شمار می رود.

در سالهای اخیر تلاشهای فراوانی برای به سرانجام رساندن بحث ایجاد کارخانه های بزرگ در استان شده ولی متاسفانه هم اکنون این مهم به خوبی در استان محقق نشده و خبری از کارخانه های صنعتی بزرگ نیست.

آخرین وضعیت استان ایلام در یک سال اخیر

محمد رضا مروارید استاندار ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: ایلام در بخش های نفت، گاز و پتروشیمی توانمندی های ویژه و فراوانی دارد که با حضور سرمایه گذاران و حمایت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران می توان از این ظرفیت ها برای توسعه استان و حتی کشور نهایت بهره برداری را به عمل آورد.

وی بیان داشت: در سال های 91 و 92 از نظر اعتباری و تخصیص بودجه مشکلات زیادی وجود داشت اما امسال نقدینگی دستگاه های اجرایی این استان در مقایسه با سال گذشته چهار برابر شده است.

مروارید تصریح کرد: در طول یک سال گذشته با پیگیری و دعوت از سرمایه گذاران بخش خصوصی و دولتی برای ورود به استان توافق های فراوانی انجام و برخی از آنها اجرایی شده که اکنون در مرحله تهیه زمین هستند.

مروارید افزود: برای پروژه هایی که 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارند اعتبارات خوبی گذاشته شد و امیدواریم تونل قلاجه که دو هزار و 800 متر طول دارد با اعتباراتی که از سفر رئیس جمهور در نظر گرفته شده به بهره برداری برسد.

وی ادامه داد: نقدینگی ما نسبت به سال گذشته چهار برابر افزایش داشته و از نظر اعتبارات و تخصیص ها همه باید ذر جریان بیفتند و کارهای نیمه تمام به کار گرفته شود.

مروارید تصریح کرد: سامانه گرمسیری در مرز مهران اجرا می شود و چهار سد جدید عملیات اجرایی آنها شروع می شود.

وی اظهار داشت: 67 هزار هکتار به زمین های کشاورزی ما اضافه شده و تحول بزرگی در منطقه و روستاها شکل گرفته است و 110 هزار هکتار به زمین های آبی ما اضافه می شود که امیدواریم در آینده زمین های آبی ما به 200 هزار هکتار برسد.

مروارید ادامه داد: سیمان دهلران بعد از پیگیری های زیاد، بانک رقمی به آن داده که قرار است فعال شود و تا آخر دهه فجر سال آینده به بهره برداری می رسد و سیمان مهران پروژه ای است که همه کارهای آن انجام شده و در آینده ای نزدیک کار آن شروع می شود.

وی تصریح کرد: هتل چهارستاره مهران و ایلام قرار شده با همکاری سازمان حج و اوقاف به بهره برداری برسد.

وی اظهار داشت: 25 میلیارد تومان از اعتبارات به بحران تخصیص داده شد که 50 درصد را به استان داده اند.

این مسئول عنوان کرد: بازار عراق فرصت مناسبی برای حضور تولیدکنندگان و صنعتگران ایلام به ویژه در بخش های صادرات مصالح ساختمانی، دارو و مواد غذایی فراهم آورده و بازرگانان استان باید این فرصت را غنمیت شمرده و از آن بهترین استفاده را بکنند.

وضعیت سرمایه گذاری های جدید در بخش صنعت استان ایلام

یارلله نصیری رئیس سازمان صنعت و تجارت استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: 545 واحد دارای پروانه در سطح استان وجود دارد که از این تعداد 345 واحد یعنی 63 درصد مجموع واحدهای استان فعال هستند. 55 واحد یعنی بالغ بر 10 درصد نیمه فعال و 145 واحد رقمی معادل 27 درصد تعطیل مطلق و مشکل دار هستند.

این مسئول اضافه کرد: از برکت این طرح ها بالغ بر یک هزار و 100 فرصت جدید شغلی ایجاد خواهد شد.

نصیری به موضوع واحدهای صادرات گرای استان ایلام اشاره و اظهار داشت: در بخش کانی های غیر فلزی پتانسیل صادرات داریم و سال گذشته سیمان ایلام واحد اول صادر کننده این محصول در سطح کشور بوده است.

این مسئول ادامه داد: در زمینه گچ، آجر، مصالح ساختمانی زمینه صادرات وجود دارد. در حوزه صنایع نساجی از جمله پارچه جین ظرفیت بسیار مناسبی برای صادرات این محصول هست ضمن این که در گروه صنایع غذایی محصولاتی مانند نوشابه های گازدار و آب معدنی نیز صادراتی صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: بدون شک واحد تولیدی نیز همانند هر فعالیت اقتصادی دیگری رویش و ریزش مخصوص به خود را دارد و این رویش و ریزش هم خاص کشور ما نیست بلکه در همه جای جهان این اتفاق رخ می دهد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام به مواد معدنی قابل استخراج در استان پرداخت و بیان داشت: هم اکنون تعداد 12 نوع ماده معدنی در استان شناسایی شده و سال گذشته بالغ بر 9 میلیون تن مواد به ارزش 440 میلیارد ریال از این معادن استخراج شده است.

وی تصریح کرد: مرز بین المللی مهران پتانسیل بسیار خوبی برای توسعه استان است و این مرز می تواند پیشانی اقتصادی کشورمان باشد و امسال رشد 20 درصدی صادرات کالا را از این مرز شاهد هستیم و هم اکنون روزانه بالغ بر 700 کامیون کالا از این مرز صادرات صورت می گیرد.

نصیری با اشاره به اینکه مهمترین مشکل و دغدغه اصلی حال حاضر جامعه و خانواده های ما نبود شغل پایدار و بیکاری نگران کننده جوانان دانست و تأکید کرد: راه برون رفت از این وضعیت تنها از طریق توجه به بخش تولید و حمایت صحیح و منطقی از فعالان این بخش است.

دیدگاهتان را بنویسید