40822

بررسی سرمایه‌گذاری مشترک ایران و کویت احداث کارخانه فولاد هنوز در مراحل اولیه قرار دارد

دنیای معدن - در ماه‌های گذشته خبری مبنی‌بر امضای توافق‌نامه مشترک همکاری میان کشورهای ایران و کویت در سایت‌ها منتشر شد که براساس این قرارداد کشور کویت تمایل خود را برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف صنعتی و معدنی اعلام کرده بود.

به گزارش دنیای معدن، در این رابطه برخی از کارشناسان معتقدند ایران باید با ایجاد مسیر مشخص و هموار برای جذب سرمایه گذاران خارجی از فرصت‌های به وجود آمده در منطقه برای توسعه صنایع معدنی استفاده بهینه را ببرد.
ولی الله افـخمی راد رییس سازمان توسعه و تجارت ایران درخصوص اقدامـات صورت گرفته برای جذب سرمایه گذاران خارجی به می‌گوید: در حال حاضر ایران با قوانین و مقررات مشخص زمینه‌ها را برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی ایجاد کرده است.
وی افزود: شرکت‌های خارجی در صورت سرمایه‌گذاری در ایران می‌توانند از ۱۰۰درصد سرمایه خود بهره‌مند شوند.
رییس سازمان توسعه و تجارت ایران با بیان اینکه اگر امکان صادرات محصولاتی که از طریق سرمایه‌گذار خارجی تولید شده فراهم شود برای تشویق، معافیت مالیاتی خوبی به آنها تعلق خواهد گرفت، گفت: میزان مالیات بر درآمد سرمایه‌گذاری در مناطق محروم برای سرمایه‌گذاران خارجی نیز از ۴ تا ۱۰ درصد کاهش یافته است. به گونه‌ای که هم‌اکنون برای تشویق سرمایه گذاران خارجی معافیت مالیاتی۵۰درصدی در نظر گرفته شده است.
افخمی راد به سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد کشور اشاره و اضافه کرد: در صورت سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد سرمایه گذار تا ۲۰ سال از معافیت مالیاتی برخوردار خواهد شد.
وی گفت: وجود منابع طبیعی مناسب؛ (منابع نفت و پتروشیمی) از مزیت‌های دیگر ایران برای جذب سرمایه گذاران خارجی است.
رییس سازمان توسعه و تجارت ایران همچنین درخصوص ابراز تمایل کشور کویت برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک می‌گوید: در حال حاضر اقدامات اولیه برای انجام پروژه صورت گرفته و در آینده نزدیک با سرمایه‌گذاری مشترک پروژه فولاد کلید خواهد خورد. در همین رابطه نیز مشعان خالدی، قائم‌مقام وزیر صنعت و بازرگانی کویت نیز گفته که کویت برای تحقق این هدف بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در نظر گرفته است. وی کاهش مالیات سرمایه‌گذاری خارجی از ۵۵ درصد به ۱۵ درصد را از جمله مشوق‌ها دانست و گفت: برگزاری نمایشگاه‌ها و فعال کردن بخش خصوصی در ۲ کشور می‌تواند به تسریع در روند توسعه همکاری‌ها کمک کند.


شناسایی منطقه برای جانمایی طرح
همچنین محمدحسن جولازاده، کارشناس فولاد در خصوص سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین ایران و کویت در زمینه ساخت کارخانه فولاد به گفت: در حال حاضر مطالعات اولیه در زمینه شناسایی منطقه مناسب برای احداث کارخانه فولاد آغاز شده است که در صورت پایان مطالعات جانمایی عملیات احداث این مجموعه کلید خواهد خورد.
وی با بیان اینکه تاکنون مناطق بندرعباس و طبس مورد مطالعه شرکت‌های سرمایه‌گذار قرار گرفته است، افزود: در منطقه جنوب کشور ۲ فولادساز بزرگ کشور همچون فولاد هرمزگان و فولاد کاوه جنوب در تلاش‌اند تا در احداث این کارخانه با شرکای کویتی همکاری کنند.
وی همچنین در رابطه با میزان سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده برای احداث کارخانه تولید فولاد نیز گفت: در حال حاضر به علت مشخص نبودن مکان قطعی اجرای پروژه، هنوز برآورد دقیقی از سرمایه‌گذاری پیش رو صورت نگرفته است.
محمد تقی کره‌ای، رییس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ایران در این خصوص که سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته از سوی کشور کویت شامل حوزه اکتشاف می‌شود، به گفت: سرمایه‌گذاری کویت بیشتر در بخش صنایع معدنی بوده و شامل اکتشافات نمی‌شود.
وی افزود: اخیرا در حال بررسی همکاری مشترک بین ایران و قزاقستان در حوزه اکتشافات هستیم که توافقات اولیه در این زمینه صورت گرفته که بعد از بازدید از اقدامات این کشور در بخش اکتشافات طی یک دیدار مشترک به توافق نهایی دست خواهیم یافت.


ایمیدرو و کویت استیل
بر اساس یادداشت تفاهمی که بین مهدی کرباسیان رییس هیات عامل سازمان ایمیدرو و عواد الخالدی مدیرعامل شرکت فولاد کویت به امضا رسید طرفین برای سرمایه‌گذاری مشترک با هدف ایجاد یک مجتمع فولادسازی در ایران طی ۴ فاز توافق کردند.
این تفاهمنامه در ادامه برنامه سرمایه‌گذاری مشترک ایران و کویت به امضا رسیده است. مرحله نخست سرمایه‌گذاری مشترک ۲ کشور، در سال ۱۳۷۵(۱۹۹۶) با راه‌اندازی کارخانه فولاد کویت آغاز شد و در ۳ مرحله ۳ خط تولید شامل محصولات نوردی به ظرفیت‌های ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تن و ۱ خط تولید فولاد خام ۸۰۰ هزار تنی در آن کارخانه به بهره برداری رسید، به طوری که ۴۹درصد سهام آن شرکت در اختیار ایمیدرو قرار دارد و مابقی متعلق به شرکت فولاد کویت است.
این شرکت هم اینک در حال اتمام طرح توسعه نورد با ظرفیت تولید ۴۵۰هزار تن در سال است که در اواخر تابستان ۹۳ راه‌اندازی خواهد شد.
با امضای این یادداشت تفاهم، طرفین آماده اجرای طرحی مشابه در ایران هستند به طوری که در مرحله نخست یک کارخانه تولید آهن اسفنجی (احیای مستقیم) با ظرفیت تولید ۱/۶میلیون تن احداث و در ۲ مرحله کارخانه ۱ میلیون تنی تولید فولاد خام و سپس کارخانه ۱ میلیون تنی محصولات نوردی احداث شود.
همچنین قرار است اجرا و راه‌اندازی طرح ۵ میلیون تنی گندله‌سازی نیز به عنوان فاز بعدی این سرمایه‌گذاری مشترک محسوب می‌شود.
به گزارش گسترش صنعت، در این پروژه ایمیدرو متعهد شده زمینه مورد نیاز احداث طرح‌ها، ۱۰۰ میلیون فوت مکعب گاز و ۲۰۰ مگاوات نیروی برق این کارخانه‌ها را تامین کند. همچنین ایمیدرو متعهد شده تا زمینه واردات و صادرات مواد اولیه و تولیدات، استفاده از خدمات گمرکی و معافیت‌های مالیاتی را تسهیل کند.

دیدگاهتان را بنویسید