40709

کاهش قیمت‌ها برای سومین روز متوالی

بازار بی‌رمق «آتی»

دنیای معدن - با تداوم کاهش بهای دلار و قیمت جهانی طلا؛ قیمت‌ سررسیدهای آتی دیروز برای سومین روز متوالی طی هفته جاری کاهش یافت.

بر این اساس در این روز قیمت سکه طلا در بازار داخلی به کمترین میزان خود طی 6 هفته گذشته رسید در حالی که دلار این کاهش قیمت را نسبت به پنج هفته اخیر تجربه کرد. با شروع به کار بازارهای جهانی در روز دوشنبه، قیمت جهانی طلا کاهش یافت. نرخ اونس در روز جمعه، همزمان با شروع به کار بازار آمریکا، با ریزش ناگهانی و پر قدرت مواجه شد و در پی انتشار خبر افزایش میان اوکراین و روسیه، بخشی از این ریزش قیمت تعدیل شد. روز دوشنبه با آرام شدن تنش‌ها میان دو کشور، قیمت جهانی طلا کاهش یافته و باعث شد با وجود رسیدن به کف قیمت، خریداران از ترس ریزش بیشتر، تاکنون (ساعت 14:00 روز دوشنبه) تمایلی به حضور پر قدرت در بازار نداشته باشند. در نتیجه کاهش نرخ دلار و قیمت طلا، روز گذشته در کلیه سررسیدهای آتی شاهد کف قیمتی جدید بودیم. باید توجه کرد که با نزدیک شدن به کف قیمتی، اصلاح قیمت‌ها دور از انتظار نخواهد بود؛ چراکه کف قیمت فرصت خوبی برای اخذ موقعیت جدید فروش نیست و از طرفی خریداران با رسیدن به حد ضرر و فروشندگان با شناسایی سود مناسب در حداقل نرخ از بازار خارج می‌شوند. اخذ موقعیت جدید فروش در کف قیمت نسبت ریسک به سود بالایی دارد و منطقی است حتی افرادی که نظر به ریزش قیمت طلا دارند، به دنبال موقعیت‌های بهتری برای فروش باشند.

شاخص‌های اقتصادی مورد توجه معامله‌گران آتی در روز سه‌شنبه
با توجه به تقویم اقتصادی انتظار می‌رود هفته پرنوسان‌تری در انتظار بازار جهانی طلا و نیز آتی باشد. اعلام شاخص‌هایی از بازار مسکن آمریکا، شاخص CPI، انتشار آخرین صورت‌جلسه فدرال رزرو و سخنرانی رئیس این بانک در روز جمعه درباره بازار کار آمریکا، همه از مواردی است که معامله‌گران آتی در این هفته چشم انتظار آن هستند. متاسفانه اکثر این شاخص‌ها در خارج از ساعات معاملاتی اعلام می‌شوند. در این میان تورم مصرف‌کننده و شاخص مجوز ساخت خانه‌های مسکونی جدید که امروز (سه‌شنبه) ساعت 17:00 منتشر می‌شوند، به دلیل اعلام طی جلسه معاملاتی، اهمیت بیشتری برای فعالان بازار آتی سکه طلا دارند. این شاخص‌ها پتانسیل خوبی برای ایجاد نوسان در قیمت جهانی طلا دارند و انتظار می‌رود فرصت خوبی برای نوسان‌گیری در هفته جاری ایجاد کنند. تورم مصرف‌کننده نشان دهنده تغییرات در قیمت خرید محصولات نهایی و خدمات برای مصرف‌کننده است (منهای غذا و انرژی). به عبارتی این شاخص میزان تورم برای مصرف‌کننده را نشان می‌دهد. افزایش شاخص Core CPI خبر خوبی برای اقتصاد آمریکا است و می‌تواند باعث تقویت ارزش دلار و کاهش قیمت اونس شود. اهمیت دو شاخص تورم و بیکاری در سیاست‌های پولی فدرال رزرو بیشتر است و در نتیجه پتانسیل آن برای ایجاد نوسانات بازار طلا بیشتر خواهد بود.
افزایش شاخص مجوز ساخت خانه‌های مسکونی جدید نیز می‌تواند در کاهش قیمت اونس موثر باشد، ولی تاثیرگذاری آن در مقایسه با شاخص CPI کمتر است. معامله‌گران آتی علاوه بر شاخص‌های اقتصادی باید به سایر عوامل از جمله نرخ برابری دلار و اخبار در مورد تنش‌های جهانی، توجه کنند. تاثیر تنش‌ها بین کشورها در کوتاه مدت می‌تواند از تاثیر شاخص‌های اقتصادی آمریکا بیشتر باشد، همان‌طور که امسال در مواردی شاهد آن بودیم.

دیدگاهتان را بنویسید