40707

شیب تند فلزات رنگی

جهت‌گیری منفی بازار فلزات پایه جهانی

دنیای معدن - سحر نمایشی: ریزش مجدد قیمت فلزات پایه روز دوشنبه در بازارهای جهانی موجب افزایش رکود بیشتر مبادلات در بازار آزاد داخلی این محصولات شد، به‌طوری که این روند نزولی تاثیر زیادی بر حاشیه سود مصرف‌کنندگان و میزان تقاضای معامله‌گران داشت. با وجود آنکه افت مجدد نرخ فلزات رنگی در بازارهای جهانی شوک زیادی به بازار داخلی وارد کرده، اما تغییر زیادی در خرید و فروش و حجم معاملات طی روز گذشته حاصل نشد.

از طرفی نیز انتظار می‌‌رفت بازار کلیه فلزات پایه به دلیل فصل تقاضا و ریزش قیمت این محصولات، شاهد سرازیر شدن سیل سرمایه‌گذاری‌های نقدی باشد، اما نه تنها تقاضا افزایش نیافت، بلکه معامله‌گران به امید ریزش بیشتر قیمت‌ها دست از خریدهای کوچک نیز کشیدند.
بر این اساس به گفته فعالان، بازار داخلی فلزات رنگی در یک بلاتکلیفی مانده و اکنون که قیمت‌ها با روند نزولی مواجه شده‌اند، این بی‌رونقی شدت بیشتری گرفته است. معامله‌گران و مشتریان مردد هستند و نمی‌توانند با قاطعیت روند آتی بازار را پیش‌بینی کنند و در حال حاضر همه دست نگه داشته‌اند. به این ترتیب در بازاری که هر روز یک عامل جدید در تغییر روند آن دخالت دارد و بر منفعت و سود بیشتر معامله‌گران اثر می‌گذارد، عجیب نیست که معامله‌گران به ثبات امیدوار نباشند و برای پیش‌بینی روزهای آینده با اما و اگرهای مختلفی مواجه شوند.
همچنین در بازارهای جهانی نیز بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی بلومبرگ تولید برخی فلزات رنگی همچون مس در نیویورک کاهش یافته اما به باور تحلیلگران این کاهش تغییری در دیدگاه مثبت سرمایه‌گذاران پدید نیاورده است. در گزارش بانک مرکزی آمریکا نیز آمده بود تولید کارخانه‌ای در ماه جولای یک درصد افزایش یافته است.
در ماه ژوئن هم این شاخص 3/0 درصد رشد کرده بود. میزان تولید خودرو 1/10 درصد افزایش یافته است. در تولید ماشین‌آلات، رایانه و محصولات الکترونیکی نیز افزایش مشاهده شده است. کارشناسان می‌گویند برای حفظ روند رشد تولید این محصولات، سرمایه‌گذاری شرکت‌ها باید افزایش پیدا کند.
کارشناسان بازار فلزات اساسی معتقدند اگر خبرهای مثبت دیگری از اقتصاد آمریکا منتشر نشود قیمت مس حمایت نخواهد شد، زیرا شرایط در بازار کار و نیز میزان مصرف شهروندان هنوز به اندازه کافی مطلوب نیست. در تازه‌ترین گزارش وزارت کار آمریکا آمده بود که تعداد متقاضیان جدید بیمه بیکاری هفته پیش افزایش یافته است.
از سویی کارشناسان بازار فلزات داخلی پیش‌بینی‌ کرده‌اند که روند نزولی قیمت‌ها تا پایان هفته جاری ادامه داشته باشد، از طرفی نیز بعید به نظر می‌‌رسد که با توجه به نوسان نرخ ارز به همین زودی با ثبات یا رشد قیمت فلزات پایه در داخل مواجه شویم که اگر این روند تا پایان شهریور‌ماه اصلاح نشود تولید‌کنندگان نیز به دلیل بی‌اعتمادی نسبت به وضعیت اقتصادی موجود، تمایل جدی به افزایش تولید مجدد نخواهند داشت، بر این اساس در فصل تولید با کمبود تولیدات در بازار داخلی و در نهایت افزایش غیر‌منطقی قیمت‌ها مواجه خواهیم بود، به‌طوری که افزایش قیمت‌ها نیز به این بی‌اعتمادی بیش از گذشته دامن خواهد زد، البته با روندی که بازار در پیش گرفته بعید نیست هزینه‌های سنگین و شرایط سخت اقتصادی، تولیدکنندگان بزرگ را نیز از پا درآورد. جهت‌گیری منفی بازار فلزات پایه جهانی

دیدگاهتان را بنویسید