40622

احداث نیروگاه سیکل ترکیبی سیرجان با سرمایه‌گذاری صنعت مس

دنیای معدن -قرارداد احداث نیروگاه سیکل ترکیبی سیرجان با حضور رییس هیات عامل ایمیدرو، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران، مدیر عامل گروه مپنا، مدیر عامل شرکت نیروگاهی کرمانیان و نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی منعقد شد.

به گزارش دنیای معدن، طی جلسه‌ای که در محل شرکت ملی صنایع مس ایران منعقد شد، قرارداد سه جانبه احداث نیروگاه سیکل ترکیبی سیرجان به امضای مدیرعامل گروه نیروگاهی کرمانیان، مدیر عامل گروه مپنا و مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران رسید.

در این جلسه، مهدی کرباسیان، رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به توجه ویژه دولت یازدهم به مقوله توسعه، اظهار کرد: طی یک سال اخیر در تمامی حوزه‌ها اقدامات بزرگی صورت گرفته و دولت کوشیده است تا در تمامی حوزه‌ها شفاف عمل کند.

وی با اشاره به اهمیت مقوله انرژی، تصریح کرد: کشور ما از مزیت گاز برخوردار است که نه تنها می‌توانیم از این مزیت در توسعه صنایع بهره ببریم بلکه می‌توانیم صادرات نیز داشته باشیم.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه آب و برق مبانی توسعه به شمار می‌روند، افزود: بزرگترین معضل صنایع معدنی تامین آب و برق مورد نیاز است و جزو گلوگاه‌های این بخش به شمار می‌رود.

کرباسیان با اشاره به تلاش دولت یازدهم برای راه‌اندازی پروژه‌های راکد، خاطر نشان کرد: باید روند جهشی برای توسعه در پیش بگیریم تا بتوانیم به اهداف ترسیم شده برای افق 1404 و تبدیل شدن به قدرت نخست اقتصادی منطقه دست یابیم.

در این جلسه، احمد مرادعلیزاده، مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان اینکه طی سال گذشته مذاکراتی با شرکت نیروگاهی کرمانیان به منظور احداث نیروگاه سیکل ترکیبی صورت گرفته است، تصریح کرد: شرکت ملی صنایع مس ایران به عنوان مصرف‌کننده برق ترجیح می‌دهد برق مورد نیاز خود را از طریق دستگاه‌های رسمی نظیر وزارت نیرو و شرکت‌های خصوصی فعال در این عرصه تامین کند.

وی با بیان اینکه ترجیح می‌دهیم همه امور را در شرکت ملی مس متمرکز نکنیم، اظهار کرد: 100 درصد سهام شرکت نیروگاهی کرمانیان متعلق به شرکت‌های زیرمجموعه صندوق بازنشستگی مس است. از این رو، تصمیم گرفتیم در قراردادی سه‌جانبه میان شرکت ملی مس به عنوان مصرف‌کننده، شرکت نیروگاهی کرمانیان به عنوان فروشنده انرژی و گروه مپنا به عنوان پیمانکار، برق مورد نیاز را تامین کنیم.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران با بیان اینکه میزان سرمایه‌گذاری این پروژه 285 میلیون یورو است، اظهار کرد: با احداث این نیروگاه نه تنها برق منطقه تامین خواهد شد بلکه مازاد آن نیز در شبکه سراسری سایر واحدها استفاده می‌شود.

مرادعلیزاده‌ افزود: امیدواریم با اجرای طرح‌های توسعه‌ای و افزایش ظرفیت این نیروگاه، میزان تولید برق به سطوح بالاتری ارتقا یابد.

ظرفیت اسمی این پروژه 492 مگاوات و قابل توسعه تا 1000 مگاوات است که شرکت ملی صنایع مس ایران، شرکت‌ نیروگاهی کرمانیان و گروه مپنا به ترتیب کارفرما، سرمایه‌گذار و پیمانکار آن هستند.

دیدگاهتان را بنویسید