40522

کاهش گام به گام «آتی»

دنیای معدن - قیمت‌های آتی سکه طی هفته گذشته، در حدود یک درصد کاهش یافت.

قیمت‌های آتی سکه طی هفته گذشته، در حدود یک درصد کاهش یافت.



افت قیمت‌های آتی به آرامی و بیشتر تحت تاثیر نرخ دلار صورت گرفت و روند کلی آنها طی هفته گذشته تقریبا مشابه بود. افزایش قیمت اونس در روز سه‌شنبه باعث شد که با وجود کاهش نرخ دلار، قیمت‌ها در بازار آتی افزایش یابد. با این حال با ادامه روند کاهش نرخ دلار و قیمت اونس، تا انتهای هفته قیمت‌ها باز هم کاهش یافت. حجم معاملات آتی حدود 27 درصد نسبت به هفته ما قبل کمتر شد و همان‌طور که انتظار می‌رفت بیشترین حجم معاملات مربوط به روز چهارشنبه بود. در این هفته بازار جهانی طلا طی ساعات معاملاتی حرکت چشمگیری نداشت؛ در نتیجه بازار آتی نیز نوسان قابل توجهی نداشت و بیشترین بازه نوسان روزانه قیمت به 5 هزار تومان رسید که رقم ناچیزی است.
آیا کاهش قیمت‌های آتی تداوم خواهد یافت؟
کاهش قیمت‌ها طی هفته گذشته به آرامی صورت گرفت که بیشتر متاثر از کاهش نرخ دلار بود و بازار جهانی طلا طی ساعات معاملاتی نوسان چشمگیری نداشت؛ درحالی‌که در زمان تعطیلی بازار آتی بورس کالای ایران، بازار جهانی طلا ساعات پرهیجانی را گذراند. در روز جمعه، با باز شدن بازار آمریکا، شاهد سقوط قیمت جهانی طلا بودیم و در صورتی‌که تنش میان اوکراین و روسیه شدت نمی‌گرفت، قیمت جهانی طلا می‌توانست با ریزش بیشتری مواجه شود. گزارش انجمن جهانی طلا در هفته گذشته حاکی از کاهش 16 درصدی تقاضای جهانی خرید طلا در فصل دوم سال میلادی جاری است که بیشتر ناشی از کاهش تقاضا در چین و هند است. به گزارش بلومبرگ تنش‌های خاورمیانه و اروپای شرقی باعث شده است که قیمت جهانی طلا در سال جاری میلادی 6/8 درصد افزایش یابد؛ با این حال این افزایش قیمت نتوانسته سرمایه‌گذاران را به سوی خرید طلا جذب کند و تعداد موقعیت‌های باز خرید در معاملات آتی و اختیار خرید طلا در بورس نیویورک به پایین‌ترین میزان از سال 2009 رسیده است. در توجیه این امر می‌توان گفت که افزایش قیمت ناشی از تنش‌ها و جنگ موقتی است و همان‌طور که قبلا در بازار مشاهده کرده‌ایم، در بلندمدت اقتصاد آمریکا بیشترین تاثیر را بر قیمت جهانی طلا دارد. موسسه مالی گلدمن ساکس در گزارش 23 جولای، پیش‌بینی خود در مورد سقوط قیمت اونس به 1050 دلار تا پایان سال میلادی جاری را تصریح کرده و چشم انداز خود در مورد پیش‌بینی قیمت طلا را تغییر نداده است. با این اوصاف معامله‌گران آتی باید به بازه زمانی برای پیش‌بینی فوق توجه داشته باشند و با دقت شاخص‌های اقتصادی آمریکا، چین و اروپا را دنبال کنند.
کف جدید قیمت
با کاهش نرخ دلار و قیمت جهانی طلا، بازار آتی در دو روز ابتدایی هفته جاری در کلیه سررسیدها، شاهد کف قیمتی جدید بود. کاهش ناگهانی قیمت اونس در روز جمعه، کاهش پله به پله نرخ دلار و کمتر شدن فاصله تا پایان هر یک از سررسیدها، همگی در ظهور کف قیمتی جدید نقش داشتند. در هفته جدید قیمت نقدی سکه طلا به زیر 950 هزار تومان سقوط کرد و قیمت‌های معاملات آتی در دو سررسید نزدیک شهریور و آبان، به ترتیب زیر 960 هزار تومان و 991 هزار و 500 تومان بود. در ابتدای بازار دیروز نرخ غیر‌رسمی دلار به زیر 3110 تومان رسید و سه سررسید اول نزدیک قیمت کف باز شدند. حجم معاملات تا ساعت 13:00 روز یکشنبه نسبتا کم بود و دورترین سررسید بیشتر مورد توجه قرار گرفته و معاملات در سایر سررسیدها به کندی انجام می‌شد.
کاهش گام به گام «آتی»

دیدگاهتان را بنویسید